Annorlunda bemött pga fibro?
För en månad sen fick jag influensan. Jag blev fruktansvärt dålig och har faktiskt inte hämtat mig ännu från följdsjukdomar.
Jag ringde lättakuten och ville komma dit när jag blev akut dålig. Kvinnan var tveksam till att ta emot mig för hon ville att jag skulle vara sjuk längre innan jag fick komma. Sen frågade hon om jag har några andra sjukdomar och jag svarade: jag har fibro och kroniskt smärtsyndrom bl. a. Då säger hon: Jaha där kom det också.
Jag blev så paff att jag inte kom mig för att fråga vad hon menade. Kan hon tänkt att alla fibisar blir jättesjuka eller att alla fibrisar är jättegnälliga och springer till doktorn för allt möjligt?
Hur som helst uppfattade jag det som något negativt och jag fick inte heller beställa tid vid det tillfället.
Har ni upplevt att diagosen ligger er i fatet i andra situationer?
>>>Malum domesticum<<<
Vad är kroniskt smärtsyndrom? Har inte märkt något negativt med fibron i vården.
Men får man ens säga så?
Jag har inte känt nåt sånt. Men jag har inte riktigt hunnit med det ännu. Dock så har jag ofta känt att det inte tas på allvar eller rättare sagt tas som nåt som viftas bort mer eller mindre.
Men jag är å andra sidan inte diagnostiserad ännu.
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Vilket jäkla sätt! Usch. Man önskar ju att man ska vara knivskarp i såna lägen och ifrågasätta ordentligt. Men jag förstår att du inte gjorde det. Jag skulle nog ha reagerat likadant. Vem väntar sig något sådant liksom.
Jag har oftast fått bra bemötande i vården, med få undantag och de har inte varit relaterade till att fibron togs upp. Jag har nog haft tur.

Har hänt flera ggr att man ej tas på allvar . Men det gällde ju även innan diagnosen. Fick en till diagnos först när man hamnat akut hos kirurgen för en annan sak.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag ska försöka svara dig men jag förstår inte riktigt vad du frågar efter.
Kroniskt är när något är permanent. Tex att jag alltid har ont.
Smärta är när det gör ont någonstans.
Syndrom är en mängd symptom på samma sak.
Ungefär att jag har en alltid har en massa olika saker som gör ont.
>>>Malum domesticum<<<
Eftersom du tog upp både fibromyalgi och kroniskt smärtsyndrom så trodde jag att det var en egen diagnos och därför undrade jag vad det var. Har inte hört just den benämningen förut. Jag vet vad både kroniskt och smärta betyder :) Jag säger att jag har fibromyalgi och överrörlighetssyndrom.

Jaha, då förstår jag bättre. Nej det är inget jag hittat på själv. Det är en diagnos som står i mina papper. Vem som ställt den minns jag inte men den har hängt med.
Eftersom ingen satt överrörlig som diagnos på mig säger jag inte det vid läkarkontakter även om jag är överrörlig. Frågar de mig så svarar jag naturligtvis.
Oftast är det ett problem för de tycker att man rör sig så bra så då kan man inte vara sjuk eller ha ont. "Det ser ju bra ut det här"
Sen har jag en massa andra diagnoser också men det är inte relevant här.
>>>Malum domesticum<<<
Nä men!! Det är inte okej med ett sådant bemötande! Vad arg jag blir!! Jag känner ofta att jag inte blir tagen på allvar av sköterskorna på VC när jag ex. ska boka tid hos min läkare. Jag nämnde detta för min läkare och jag kan säga att efter det är det inga problem längre när jag ringer!
Tråkigt att du fick ett sådant bemötande, det har du verkligen inte förtjänat!

Tack för era svar.
Det känns lite konstigt faktiskt när de reagerar så. Det faktum att jag har fibromyalgi hindrar väl inte att jag kan få andra akuta sjukdomstillstånd. Det känns som om de tycker att man är en hypokondriker och inte värd att tas på allvar. BSVK som det hette förr.
Hur löste jag detta då? Jo, min man ringde upp och fick omgående en tid till mig på lättakuten. Inga frågor, inga invändningar.
Det är inte första gången han har ordnat läkartid åt mig när de nekat mig.
Jag har en man som är guld värd.
>>>Malum domesticum<<<
Vad bra att din man kunde ordna en ny tid, men trist att de inte lyssnade när du ringde! Jag undrar om det dessutom kan vara något manligt/kvinligt? Jag undrar om män med fibro upplever samma sak eller om de blir tagna på allvar?
Hoppas att du mår bättre och att influensan har släppt sitt grepp om dig!

Det är känt sedan länge att män blir bättre bemötta inom vården. Det mesta av forskningen är också gjord på friska män. Där får man fram bla dosering av medicin mm för sjuka kvinnor och åldringar.
Min gubbe följer med mig så ofta han kan och det är en väldig skillnad för mig i hur jag blir bemött.
Men det var en mycket intressant fråga du ställde där om män med fibro. Det skulle vara roligt att få veta.
Tack jag mår äntligen bra. Med följdsjukdomar tog det en månad innan jag blev helt frisk.
>>>Malum domesticum<<<