Massage vid fibro
Nu har jag tagit tag i min enorma ryggsmärta och bokat tid till massage! Jag har varit jätteorolig för att jag inte ska klara av massage pga fibron, men nu är jag så trött på att jag inte ens kan gå normalt längre utan att ryggen fullständigt krampar efter några minuter. Bokade tid på måndag hos en massör som har andra kunder med fibro.
Har du med fibro positiv erfarenhet av massage?
Man måste hitta rätt massör. Som förstår ens problem..
Jag har gått över på lymfmassage.. snällare och gör mer nytta
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#0: Jag skulle vilja och behöva få massage. Men jag vet heller inte om jag vågar. Man kan knappt nudda …ännu mindre knåda…mina överarmar, axlar och nacke utan att jag vrålskriker av smärta 😔
Berätta gärna hur det går för dig, och om det lyckades, berätta gärna hur han/hon gjorde 😊
Hittade den här informationen. Vet inte alls vem Andreas Persson är eller om det han skriver/säger är rätt eller fel, men det låter vettigt åtminstone.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ska kolla det.
Nu har jag varit på min första massage. Om inte min fibro ballar ut imorgon så är detta något jag kommer försöka fortsätta med. Alltså jisses! Hon var jätteinkännande, vi testade lite olika grepp, styrka och vad som kändes bra och mindre bra.
Min ländrygg är ju helt paj och det är så pass djupt muskulärt att det inte går att göra något åt om jag inte går ner i vikt, mer än att lätta smärtan för stunden då. Men hon gjorde några grejer med skulderbladen som var helt magiska! Jag visste inte ens att jag var stel och spänd där fören hon gjorde ett grepp där det kändes som att hon lossade skulderbladen från ryggraden och liksom separerade muskler, leder, senor och allt som finns där. Det var lite som att hon öppnade upp skulderblad och ryggrad och skapade mellanrum mellan saker som liksom stelnat ihop.
Med varning för att det kanske inte känns bra imorgon lämnade jag med en grymt skön känsla. Hon följer upp om några dagar för att se om min fibro blossar upp, men gör den inte det kommer jag försöka boka in en ny tid om inte allt för länge. Hon var ändå "billig" men man kan ju inte gå så ofta som man hade velat.
#5: Håller tummarna för att fibron håller sig i schack. Massage är ljuvligt för värkande kroppar, så jag hoppas du kan fortsätta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag hade en enorm smärta i ländryggen för ett par år sedan. Detta pga fibron.
Det hade blivit en slags inflammation i musklerna i ryggen och dessa hade svullnat så pass att det tryckte på ishiasnerven.
Han vågade inte massera utan körde med laser tre gånger innan.
Efter laserbehandlingen har jag inte haft så ont mer i ryggen. Det kan komma men försvinner efter nån dag.
Massage för övriga kroppen har jag inte testat men kanske skulle göra det.
#0: För mig har hårdare massage hjälpt. När jag hör " fibromassage" tänker jag att den är lätt?. Jag har också problem med ryggen känns som den låser sig och jag har väldigt ont. Det lättar lite om man lägger sig plant på golvet med benen rakt upp i en vinkel. Då har man säkert låsningar med muskelknutor , så som du beskriver. Då behöver de låsas upp och då måste man ta i i massagen Så tänk noga över ditt beslut om varför typ av massage du har valt! Jag har fibro men är inte öm över tex ryggen jag menar vissa blir hudömma. Mig kan man ta i på. Och det hjälper.