Vad är Neurasteni?
Detta har min läkare skrivit in som en diagnos:
F480-Neurasteni
Aldrig hört talas om.
Sökte på det och fick det till att han kanske tror att jag har en somatoform störning. Alltså en psykisk störning.
Denna diagnos användes på sekelskiftet.
Kan också läsa mej till att det kan betyda utmattningsdepression.
Jag fattar faktiskt ingenting och kan inte i nuläget fråga min läkare då han har semester till v36.
Det känns som om han inte tror på att jag har både fibro och ME utan att jag är psyksjuk istället.
#0: Har aldrig hört talas om den diagnosen, och då jobbar jag ändå på sjukhuset.
Neuropati har jag hört talas om, men det är något helt annat.
#1: Nä jag har heller aldrig hört talas om den.
Kommer ifrågasätta honom när han kommer tillbala v36.
Om han menar utmattningsdepression eller om han tycker att jag är på annat psykiskt sjuk.
Fick även ta B-peth när jag skulle ta blodprover. Innan frågade han mej hur jag har det med alkoholen.
Jag sa som det var att det är snart två år sedan som jag drack ett glas vin.
Dricker du inte alkohol?, kom det då.
Jag känner att han söker nu andra vägar att gå för att slå ifrån sej att jag har både fibro och ME.
Ändå har han satt de diagnoserna.
#2: Så jävla respektlöst 😡 Visst, jag har också tagit peth-prover, men jag visste om det på förhand. Läkaren informerade mig om att det var obligatoriskt en kort period, eftersom jag äter mycket och starka smärtstillande.
Du får gärna kolla mig hur mycket du vill, du kommer ändå inte hitta något sa jag till läkaren, och då garvade hon 😉
#3: Helt ok om de talar om att de ska ta ett sånt prov.
Jag själv som provtagerska när jag jobbade och gjorde min arbetsträning nyss, så frågade jag alltid patienten om det var ok.
Jag kände på mej att det var ett sånt med men frågade inte ens om det då jag inet dricker.
Men jag säger som du. Ta så många de vill. Jag kommer visa på lägsta varje gång. Vill de slösa pengar på det så är det upp till de.
Har fått svar nu på vad denna diagnos menas.
Läkaren menar att mina nerver inte fungerar som de ska i kroppen.
Alltså neurologiskt.
jag har bett om en remiss till Neurologen flera ggr men får aldrig någon.
Kanske att det kan bli så nu då?
Eller kan en allmänläkare kolla upp sånt?
Nu kanske de fattar att det inte enbart är stress som gör så att jag har typ "efterskalv" vid beröring på vissa ställen på kroppen. Tex på nästippen…läpparna…låren och händer.
Tror det är bättre att du ser till att få remiss till en neurolog. Allmänläkarna kan säkert de också, men inte lika bra som neurologerna.