FK fortsätter sänka
Fick mail från mitt ombud idag.
Där FK fått yttra sej till Förvaltningsrätten.
Enligt FKs yttrande:
"De läkarintyg som Marie Larsson lämnat in till domstolen avser sjukpenning. Aktuellt mål
avser sjukersättning. Vidare framkommer inte i de läkarintyg som utfärdats efter
Försäkringskassans omprövningsbeslut på vilket sätt de beskriver Marie Larssons
besvär vid tidpunkten för beslutet. Försäkringskassan bedömer vidare att innehållet i
intygen till stor del är baserat på Marie Larssons egna overifierade uppgifter."
Är de inte riktigt kloka???
Förvaltningsrätten har fått de dokument de behöver. Oavsett om det nu bara är intygen för sjukpenning. Där står ju ALLT. Men vad jag fattar det som så har mitt ombud även skickat in annat som bedömningen från Värnamo.
Och vadå overifierade uppgifter??? Jag har 4 läkare + Värnamos utlåtande som intygat att jag verkligen är sjuk.
Här ser man tydliga exempel på att FK nu slingrar sej. För i varenda avslag jag fått så har det stått olika.
Men nu är iallafall mitt ärende på G i Förvaltningsrätten och jag hoppas, hoppas att de godkänner min ansökan och överklagan.
Jag ringde min handläggare på FK och frågade varför de fortsätter sänka folk som är sjuka?
Jag är inte sjuk för att jag tycker det är kul. Har ett jobb jag älskar och skulle mer än gärna vilka kunna jobba igen. Men så är inte fallet.
Nån som fattar detta??? Jag gör det inte.
"Förvaltningsrättens prövning ska i första hand avse frågan om Marie Larsson vid tiden
för ansökan hos Försäkringskassan och med hänsyn till de förhållanden som då rådde
var berättigad till sjukersättning. Det finns emellertid inte något rättsligt hinder mot att
låta prövningen omfatta även Marie Larssons rätt till ersättning för tid därefter (jfr RÅ
2000 ref. 11). Enligt Kammarrätten i Göteborg bör detta dock inte gälla tid längre fram
än omprövningsbeslutet (jfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 22 oktober 2012 i mål
5095–11). Vid denna prövning kan även beaktas medicinska underlag som upprättats
senare än den tidpunkt vid vilken en eventuell rätt till sjukersättning tidigast kan anses
ha inträtt, under förutsättning att dessa ger en bild av ett sjukdomstillstånd som kan
anses ha förelegat vid den i målet aktuella tidpunkten (jfr RÅ 2010 not. 19 och HFD
2016 ref. 10)."
Jag tror att du kan tolka det så att ansökan främst gäller fram till den tidpunkt du gjort din första ansökan - den som håller på att omprövas men det kan finnas möjlighet att även ta hänsyn till eventuell sjukdom efter den första ansökan men senast till den tidpunkt som omprövningen sker dvs inte för framtiden.
Har inte läst de domar man refererar till men hoppas att du förstår hur jag tolkar - vilket inte behöver vara korrekt.
Förstår att du har det kämpigt med att förstå kanslisvenska - hoppas att ditt ombud kan ge dig en vettigare förklaring.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-07-31 16:37 av Pyttelite
#2: Men det är ju för framtiden jag söker sjukersättning. Eller tolkar jag ditt svar fel?
har väldigt svårt med att förstå sånt.
Jag kan fråga mitt ombud.
Men tack iallafall
😁
#3: Jo men om du blivit sämre sedan du gjorde din första ansökan dvs efter du fått avslag men innan omprövning skett kan man ta hänsyn till försämringen som skett under väntetiden som då inte fanns med i den ursprungliga ansökan.
Du har inte alls svårt att förstå det är krångligt för vem som helst.
#4: Ahaaa…tack för din förklaring.
Ja jag har då inte blivit bättre. de fick mitt sista läkarintyg nu där detta står. Att det skett en försämring.
Ibland känner man sej som värsta idioten när man inte förstår vad det är de skriver…hahaha.
Men det är väl det som är meningen.
Mitt ombud har skrivit så himla bra i överklagan så jag hoppas att detta går vägen.
#5: Du får ta min förklaring med en nypa salt men du är inte den första som inte förstår - de verkar som att de bara skriver för sig själva.
Hoppas att det går vägen för dig efter alla turer och att ditt ombud förklarar bättre än jag!
#6: Men det är säkert så du förklarade.
Jag får se när ombudet svarar på min fråga om det.
Man mår ju inte bättre av hur FK behandlar oss sjuka.
Är ju heller ingen ide att jag ringer och pratar med de som yttrade sej nu. De har bestämt sej för att jävlas så långt det går.
Lägger inte min energi på det.
Mitt ombud skrev idag på morgonen att dessa rader jag kopierade in här är ett sätt för FK att försöka få Fövaltningsrätten att INTE ge mej sjukersättning. Och att de fördöker med att göra mina intyg ogiltiga. FYYYY så fula FK är.
De har gett sej faan på att jag inte ska få sjukersättning. Man kan undra varför när jag har all rätt till den.
Så ombudet ska skriva ihop något.
Mitt ombud skrev ihop något bra. FK borde skämmas som de håller på. De kränker mej och läkarna.
Så jag håller nu mina tummar att Förvaltningsrätten dömer till min fördel.
Det borde komma innan augusti är slut.
Men alltså, du skriver ju själv att Försäkringskassan skrivit i sitt yttrande att de saknar Läkarutlåtande för sjukersättning, då har de ju inte fått alla dokument som de behöver ha för att kunna bedöma din rätt till sjukersättning. Det är olika frågor som läkaren ska svara på i ett läkarintyg för sjukpenning jämfört med Läkarutlåtande för sjukersättning.
Undrar om de förstår själva vad de skriver ibland? 🤔
FK som ska hjälpa folk, även om de ger avslag ska de väl kunna göra det på ett vettigt sätt som man begriper. Jag kämpade med (mot) dem i 10 år men fick till slut min varaktiga sjukersättning eller vad det nu heter. Det är dock inte mitt fibromyalgi men psykisk ohälsa är också en sån där "luddig" diagnos som de lätt sopar åt sidan.
Hoppas att det löser sig för dig, Mia!❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10: De har fått ALLT de behöver. Läkarutlåtande för ansökan till sjukersättning, många läkarintyg som styrker mina diagnoser, utredning i Värmano som FK själv begärde och där det skrivs att jag är 0 arbetsför.
OM de inte hade fått dessa intyg och utlåtanden så varför har de isfåall inte sagt något förrän nu??? I ett yttrande till Förvaltningsrätten??
De har hela tiden i denna proceduren av överklagan kommit med nya sk fel…de har fått svar och sen har de kommit med andra fel. Precis som om de bara hittar på en massa för att förhala och slippa ta ett beslut.
De är mycket väl medvetna om att detta är för sjukersättning och INTE sjukpenning. Och allt har gjorts rätt både från läkarnas sida och min.
Jag tror och hoppas att Förvaltningsrätten ser i genom FK:s ruttna spel i detta.
Har ett ombud som även sett till detta. Så det här är bara FK som jävlas.
- Redigerat 2024-08-24 12:31 av [Mia-45]
Dessutom, hur mycket kostar inte allt detta? Det är klart att FK måste hålla på sina regler men genom att trilskas och bara strula när det borde vara självklart så drar det hur mycket som helst i resurser, både tidsmässigt och ekonomiskt.
(Om man nu enbart ska se det ur FKs synvinkel. Ska man räkna på knäckta människor så är kostnaderna oändligt mycket högre.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13: I mitt fall så jäklas de bara då de fått allt. Rätt intyg, rätt ansökan odyl.
Jag har fått punga ut med 11.000 kr hittills bara för att de håller på som de gör.
Som tur är har jag en snäll mamma som hjälpt mej med detta då hon tycker det är jätteviktigt.
Men finns ju de stackare som inte har den hjälpen att få.
För att inte tala om hur detta tar på ens mående också. Man blir ju definitivt inte friskare.