Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 133 ggr
[Mia-45]
2024-07-28 17:38
0

Får man sjukersättning retroaktivt?

Väntar fortfarande på att Förvaltningsrätten ska komma med beslut.
I november är det 1 år sedan de fick in överklagan.
Och i februari nästa år blir det 2 år som det tagit att överklaga allt.

Har för mej att en handläggare sa att OM jag får det beviljat…så har jag rätt att få retroaktiv sjukersättning från det datum jag sökte det. OM sjukersättningen överstiger sjukpenningen vill säga.
Plus att jag har rätt att få 3 månader bakåt också.

Nån som vet något om detta?

Efter allt krångel med läkare och HC så fick jag byta till en som faktiskt förstår mej och verkar kunna detta med utmattning och ME.
Han skrev i mina intyg att jag ska gå till arbetsteurapet enbart för att få en dräglig vardag mer än att försöka jobba igen. Det är ingen som skrivit så ordagrant som honom.
Och jag ska gå till sjukgymnast enbart för min yrsel då det absolut inte hjälper på min värk.
Att det endast finns läkemedel som kan dämpa mina skov och inget annat hittepå.

Så….sitter än och inväntar Förvaltningsrättens beslut.
Och är det så att jag får det och får sjukersättning retroaktivt….ja då blir det en slant i fickan. Kan behövas.

• Redigerat 2024-07-28 17:52 av [Mia-45]
Krullibull
2024-07-30 22:29
0

Nu är det lite olika situationer, men för mig som har haft aktivitetsersättning (eftersom jag är under 30) i flera år nu fick för flera månader bakåt när jag ansökte för första gången eftersom jag hade slutat gymnasiet i februari och sökte från då fastän det nog var juni/juli när jag gjorde ansökan.

Jag vet inte hur det ser ut när det gäller sjukersättning eller överklaganden, men kanske finns det iallafall vanligtvis någon gräns på hur långt bak man kan söka för? Om de har gjort fel bedömning så kanske det ser annorlunda ut än om man bara har varit sen själv av ett skäl som inte väger så tungt, dvs annat än att man har varit oförmögen pga till exempel sjukdom och inte heller har haft någon hjälp att ansöka.

Hoppas verkligen att du får rätt i detta!