Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 166 ggr
[Mia-45]
2024-03-26 10:04
0

Ont i ögonen och pannan

Ja detta "fenomen" har börjat på mej sista halvåret.
Får ont i ögonen av ljus och gör ont i pannan. Jag är till och med öm över ögonbrynnen.
Är detta något av Fibron tro?

Jag ska till Optikern idag för att kolla min syn.
Kan ju bero på det också.

Så fort jag gör något ansträngande så börjar det.
Inte ont i huvdet alls utan det sitter i pannan och ögon.

Carmarino
2024-03-26 12:06
1

Det låter nästan som om det är något med bihålorna, fast då brukar man ofta känna av det under ögonen också. Om det kommer från bihålorna brukar det bli värre om man böjer sig fram med huvudet mot golvet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Mia-45]
2024-03-26 12:17
0

#1: Det blir inte värre om jag lutar mej framåt.
Men hjälper inte nya glas så får jag ta det med min läkare.
Och det beteer sej så konstigt. Det sitter inte i hela tiden.
Kan vara så några dagar sen symtomfri flera veckor.

• Redigerat 2024-03-26 12:18 av [Mia-45]
Carmarino
2024-03-26 13:17
0

#2: Då är det nog inte bihålorna. Har du märkt om du börjat rynka pannan och bita ihop käkarna oftare nu? Det kan ske omedvetet när man är stressad, så det är inte säkert att man tänker på det. Fast det är mycket möjligt att det har med synen att göra. Hoppas optikern kan hitta något.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Mia-45]
2024-03-26 14:57
0

#3: Ja jag kisar ganska mycket och då rynkar man ju både panna och ögonbryn.
Är brytningfel mer på det ena än det andra. Så blir nu progressiva glas för min del.
3 par för 429 kr per månad. Det är det värt.
Hon sa också att det kan bero på att jag anstränger ögonen som gör att jag får ont.
Är också ljuskänslig.

Carmarino
2024-03-26 15:22
2

#4: Det låter som en väldigt trolig förklaring. Är också ljusskänslig så jag har alltid fotokromatiska glasögon. Var hos optikern för ett tag sedan och väntar på mina nya glasögon. Gissar att de kommer någon gång efter påsk.

Tog också ett abonnemang med tre par. Mina kostar strax under 400 kronor, men så har jag inte progressiva glas heller. Har för mig att de är lite dyrare. Det blev ett par vanliga, ett par terminalglasögon och ett par läsglasögon, så det var tur att det var tre par i abonnemanget. 😊

[Mia-45]
2024-03-27 17:05
1

Idag är huvud och ögonvärken borta.
Så kan inte vara bihålsinflammation. Utan tror mer på att ögonen är ansträngda.

Draken
2024-03-28 08:28
1

Jag har samma problem, och det är bihålorna som spökar. Min läkare tror inte att det har med fibron att göra.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2024-03-28 09:36
0

#7: Ok….har du så det ändrar sej från dag till dag?
Ibland känns det ingenting och vissa dagar gör det ont i ögon och panna?

Ska prata med min läkare om detta även om jag nyss varit hos optikern.
En AB-kur kanske kan hjälpa.

Draken
2024-03-29 08:21
0

#8: Ja det är olika. Ibland kan det hålla i sig några dagar medans andra gånger håller det i sig nån/några timmar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2024-03-31 11:16
0

#9: Ok. Vad gör man åt det? Får du nån medicin?

Draken
2024-03-31 17:25
0

Jag står på Alvedon/ipren kontinuerligt och jag har avsvällande nässpray som jag skall ta när det blir som värst.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis