Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 136 ggr
[Mia-45]
2025-07-16 17:33
0

Rehabkoordinators jobb?

Har en undran och hoppas nån vet här inne.
Är det rehabkoordintorns jobb att förmedla det jag säger till henne om mitt mående till min handläggare på FK?
Jag arbetstränar men mitt mående blir sämre och sämre.
Har skrivit till min rehabk. om detta ett flertal gånger men min handläggare på FK säger hon inte fått uppgifter om det.
Rehabk säger också att jag inte behöver meddela FK om/när jag är hemma för att jag är sämre. Vilket jag visst måste enligt FK.

Så vad gäller? Ska min rehabk medla mellan FK och mej som hon säger sej göra mellan min läkare och mej?

Tarotstollan
2025-07-16 21:44
0

Regler har ju ändrats men när jag var sjukskriven på 80-talet, så ringde de från F-kassan hem till mig och hotade mig!
Jag berättade detta för min psykolog och hon fixade med överläkaren (antar jag) att de blev förbjudna att ringa mig, ville de mig någonting fick det gå genom henne.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Draken
2025-07-17 09:42
0

Tror inte Rehabkord brukar medla mellan dig och FK. Min medlar inte mellan mig och FK i varje fall, hon medlar mellan mig och min chef/ arbetsgivare och läkare. Det är min chef som har kontakten med FK som jag har förstått det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2025-07-17 10:32
0

#2: Det kanske är olika hur de jobbar.
Jag skrev på att hon fick ha kontakt med FK och har för mej att hon sa hon medlar mellan oss. Vilket nu INTE har gjorts.
Min handläggare på FK är/var helt ovetandes om mitt sämre mående tills igår då jag mailade henne.
Då undrar jag varför min rehabk sa att jag INTE behöver säga till FK när jag är hemma och sämre? Vilket jag måste, sa min handläggare på FK.
Tycker detta är en enda röra.

Hon medlar inte heller mellan min chef och mej. Vete tusan om hon ens medlar till min läkare det jag skrivit till henne.

[Mia-45]
2025-07-17 11:54
0

"• I förekommande fall informera Försäkringskassan om patienten antas
ha behov av rehabiliteringsåtgärder (lag om koordineringsinsatser, 4§)
• Vara kontaktperson till Försäkringskassan i sjukskrivningsprocessen
• Bidra till utveckling av rutiner för samverkan med andra vårdgivare och
externa aktörer"

Kan man ta detta som att rehabk. ska medla vid försämring till FK? Och även arbetsgivaren/chefen?

(text hämtat från Region Stockholm)

Draken
2025-08-21 09:13
0

#3: Låter som det är en allvarlig brist i kommunikationen.

Jag siterar min Rehabkoord. från vårat samtal i Måndags:

"JAG tar kontakt med din läkare och berättar vad vi har pratat om idag. Din läkare tar kontakt med din chefe och berättar vad vi kommit fram till, sen är det upp till din chef att informera FK vad som gäller framöver, vilken plan vi har."

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2025-08-22 11:11
0

#5: Här har det INTE blivit så.
Jag har fått ta all kontakt själv. Däremot hade hon pratat med min läkare om att avsluta min arbetsträning innan hon gick på semester.
Men varken min chef eller FK visste nånting.
Jäkligt dåligt skött.

Draken
2025-08-24 13:33
1

#6: Det låter ju helt sjukt 😡Så får det inte gå till.

Jag är glad att jag har jättebra kontakter med de som behövs i min sjukskrivning. Både Rehab.koord., min läkare, min chef och handläggaren på FK har jättebra kommunikation.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2025-08-24 15:25
0

#7: Det är ju så det ska vara.
Som det blev för mej nu så blev både FK och min chef som frågetecken när jag sa att jag har blivit mycket sämre.
Och som min rehabk. sa att jag INTE behövde meddela FK när jag var hemma och sjuk. Det MÅSTE jag sa min handläggare.

Då börjar man ju undra…….

Draken
2025-08-26 09:06
0

#8: Har du berättat för FK och din Chef hur Rehab.koord. håller på ? Det tycker jag du skall göra annars. Hon förstör ju för dig när hon håller på så här

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
2025-08-27 11:26
0

#9: Ja jag sa till min handläggare och min chef att detta är min rehabk. jobb som inte blivit gjort.
Så de fattar varför det blev som det blev.

Men jag pratade med henne igår.
och NU förstår hon hur jag har det. Att jag verkligen inte mår bra. Hon sa att jag har ju verkligen visat att jag ville försöka men att det sen inte funkar.
Så hon tycker jag ska söka sjukersättning igen.
Hon ska prata med min läkare om detta och ta det med honom att det måste skrivas ett mycket starkt intyg.

Idag när jag kollar min journal så har hon skrivit att jag "mår väl".
Öhhh? Det sa jag aldrig.
Och det kan bli hur fel som helst när hon skriver på det viset.
Så jag skrev till henne att det där stämmer absolut inte. Och att vi måste skriva rätt ord nu inför en ny ansökan då FK väger ALLA ord emot.
Vad är det för fel på henne?