Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 25959 ggr
eruanna
79

Värk i benen, fibromyalgi?

jag är en tjej på 26år som har stora problem med mina ben.
Det började för 3år sedan och har nu bara blivit värre och värre.
Förut var det någongång i månaden jag hade besvär, nu är det varje dag dygnet runt.

Jag har värk i benen konstant, även om det såklart är bättre/sämre men jag har alltid ont. Det är som värk innuti benet (känns det som) sedan är även musklerna spec i låren ömma och svullna. Ofta får jag även fruktansvärt ont i vaderna, dom blir helt ömma och det gör väldigt ont att gå och liknande.
Har varit hos läkare i över 1år utan resultat och ingen har undersökt benen noga, man har bara tagit tester på massa annat.

I värme blir det bättre, tex om jag tar ett varmt bad men bara för en kort stund efteråt.

Går jag i stan i tex flera timmar får jag fruktansvärt ont. Jag har även stora problem att sova, och vaknar jag på nätterna har jag jätte svårt att somna om då benen börjar värka direkt.

Det är inte myrkrypningar utan det känns mer som otroligt krafti växtvärk.

Jag har även fått muskelsvaghet och muskelutröttbarhet, går man tex i en uppförsbacke blir jag trött oerhört snabbt i benen.

Detta hämmar mig otroligt, då jag inte kan jobba som vanligt och det är oerhört frustrerande.

Jag har inga problem i övriga kroppen, det är bara i benen som det värker och gör ont. Men min fråga är nu kan detta vara fibromyalgi? Eller måste man ha problem i hela kroppen då.
Eller kan det börja i benen för att sedan sprida sig och bli värre överallt?

Skulle verkligen vilja ha lite hjälp och råd ang detta!!

[Lillfjanten]
0

mina problem började med värk i benen bl.a. sök hjälp hos en sjukgymnast till att börja med!

hellah
0

Jag tycker det låter som  fibromyalgivärk. Har du pratat med doktorn, eller en sjukgymnast om det?

Själv har jag bara lite värk i benen, men jättemycket i rygg och armar.

eruanna
1

Jag ska till en sjukgymnast imorgon, något speciellt jag ska tänka på att fråga?
Jag frågade en läkare men han sa att det inte kan vara det, å andra sidan så har jag inte hört något det kan vara heller. Har mest googlat och kollat i forum (man blir ju desperat när läkarvården inte hittar något)

Är det stor sannorlikhet att detta kan sprida sig till armar och övriga kroppen om ett tag då, eftersom det börjar i benen?

Jag ska även till en neurolog imorgon för att få remiss till neurofysiologin, för att kolla hur musklerna och nerverna svarar eller något sådant. Är det något man vanligt får göra vid fibromyalgi också?

Ska ta och läsa mer om detta.

Är det något som blir värre med åren också?

Tack vad glad jag blir för era svar :)

Nilserikp
0

Till en början skulle jag utesluta Fibro. Sedan skulle jag kolla. 1. Hur är det med skor och hålfot 2. Börja stretcha vaderna 3. Kontakta en Kiropraktor för koll av nacke och korsrygg. 4. Kolla upp Atlaskotan.

På väg genom livets mödor.......

[Lillfjanten]
0

#3  det kan ju vara myalgi med som du har. Triggerpunkterna är ju viktiga att kolla om man misstänker fibro. en röntgen av rygg och axlar kanske kan vara något? jag hade ont i ryggen, huvudvärk (ofta ensidig), ont i axlar och i ena armen. efter många år så fick jag göra en nack och axel röntgen, och då fick jag veta orsaken till värken. lycka till hos sjukgymnasten! (för min del så var de inte ett dugg intresserade när jag frågade om det kunde vara fibro, det är många som inte tror på den diagnosen tyvärr)

eruanna
1

Skor och hålfot är okej, har inlägg i skorna som är special formade, haft i typ 10år eller mer.
Vaderna strechar jag, men det går inte att göra det när dom är så ömma.

Har gjort en röntgen på huvud och hela ryggen och det är inga problem i ryggen heller på något sätt. Gjorde det hos neurologen då vi kollade MS för 8mån sedan ca

Har inga som helst problem med ryggen och har aldrig haft heller. Så tvivlar starkt på att det kan ha något med det att göra

Men ska be sjukgymnasten kolla imorgon lite. Tack för tipset :)

eruanna
0

Det är som sagt i benen som alla problem finns, vilket gör det hela svårare antar jag. Men det kanske kan börja i benen för att bli värre i övriga kroppen sen?

[Lillfjanten]
4

kan ju vara överrörlighetssyndrom med.. har du läst på http://hypermobilitet.ifokus.se/ ?

jag har även fått denna diagnos, och jag har stora problem med ben, höfter och rumpa..

eruanna
0

Jag tror inte jag är överrörlig, har aldrig varit det och kan inte påstå att jag är det nu heller, snarare tvärt om :P
Alltså jag är mer stel än överrörlig isåfall =/

[Lillfjanten]
3

Jag känner mig lika vig som ett kassaskåp, men tydligen så är vissa leder rörliga. Jag ärväldigt stel annars, så det kom lite som en överraskning för mig. ;)

oskartoller
0

Problemen kommer nog från ryggen. Gå till en naprapat eller kiropraktor som kan ryggar.

Vissa har inte ont i ryggen fasst det är där problemen sitter, brukar inte synas på vanlig röntgen heller.

Be sjukgymnasten att kolla så att dina ben är jämnlånga.

Prova magnesiumtabletter, dvitamin. Brist på dessa ger muskelvärk blandannat.

Är du överviktig? då kan du ha dercums. Fettvävnadsreumatism som ger värk ifettet/muskler.

[Lillfjanten]
0
[Lillfjanten]
0

Jag tror att en sjukgymnast med bred utbildning är lika bra (bättre?)som en kiropraktor/naprapat. Dessutom så är det dyrare än att besöka sg. Jag haraldrig varit hos en kiropraktor, min sg utför också manipulationer mm.

eruanna
0

Ska be sjukgymnasten att kolla ryggen och hon lär ju kunna veta om något är fel antar jag. Detta är ändå något som har blivit stigande värre under 3år.

D vitamin äter jag redan, har inte gett resultat på benen alls, och äter en väldigt hög special dos av det. Har varit på metabolkliniken och gjort massa tester.

Är inte överviktig, har ett perfekt BMI, gjorde även test på % fett i kroppen osv, är 156 och väger 51kg. Annars hade det ju varit ökad risk pg av det. Men inget åt det hållet.

Därför man blir en aning galen av detta =(

oskartoller
0

Kroppen tar inte upp d-vitamin om man tar det med kaffe/te en timme före/efter.

Jag har gått hos 7olika sjukgymnaster och bara 1 upptäckte mitt fel och hur man behandlar på bästa sett.

Min naprapat/kinesolog är underbar:) Hon sa direkt hon kollade och kände på kroppen att så här och så här har du ont, har du ibs mm.

Har blivit så mycket bättre tack vare henne och yogan.

Det ända som är väldigt svårt att få bättring på är min bröstrygg, nacke, vänster arm. Ganska trasig där.

Har du gjort mrt? vanlig röntgen visar inte mycket.

eruanna
0

Jag dricker inte kaffe så det är tur det :)

Ska bli intressant att se vad sjukgymnasten säger imorgon, om hon hittar något fel eller inte. Man kan ju hoppas på det bästa.

Vissa har ju en förmåga att se och känna saker väldigt snabbt, det är underbart när man hittar någon som är så, det är guld värt.

Jag har gjort mrt för läkaren misstänkte MS först (det är ett debutsymtom bla) så jag gjorde det på rygg och hjärna. Ska till neurologen imorgon för att få remiss till neurofysiologin som kollar muskler/never genom att sätta nål och ge impulser eller liknande, får se om man hittar något där kanske

[Lillfjanten]
0

hur gick det idag ts?

Shawy
0

Din benvärk som du beskriver låter som min benvärk.

Jag har fått veta att jag har nervsmärtor i mina ben och det är fruktansvärt jobbigt. Jag har EDS (Ehlers danlos syndrom) och har även värk i hela kroppen…men nervsmärtor kan man ju drabbas av oavsett sjukdom.

Det tar mellan 3-5 timmar att somna på natten pga benvärken : (

Tryptizol har inte hjälpt mej som jag hade hoppats på.