Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 6987 ggr
loppan1
0

så trött....

Är under utredning för min värk.

Det jag har märkt de sista fyra veckorna är att jag ibland är så trött. Vid tre tillfällen har jag varit så trött att jag bara gått från sängen till soffan och bara vaknat när barnen har velat något. Är mer eller mindre i koma.

Senast var igår då jag tvingade mig upp från soffan när kl var två på dagen. Då hade jag sovit i 14 h. Gången innan sov jag mer eller mindre i 24 h.

Det som känns jobbigt är att jag i vanliga fall klarar mig på max 8 h sömn.

När jag inte sover så går jag i dvala känns det som.

Är det så här ni har när ni känner av er trötthet?

hellah
0

Be dem kolla sköldkörtelns funktion på HC

Jag började i onsdags med Levaxin mot underfunktion (hypotereus), och dimman i huvudet samt viss trötthet har redan lättat. Haft fibro många år.

Om du vill kan du läsa på www.hypo2.info eller på kolhydrater.ifokus.se under autoimmuna sjukdomar

TjockaBerta
0

Ja det är så jag känner mig. Dagen slutar innan den hunnit börja.

>>>Malum domesticum<<<

pia63
0

känner igen tröttheten.. den är förlamande

Just nu är jag i en fas där jag kliver upp och bara väntar på att få gå o lägga mej igen

samt att jag sover på dagarna också

Orkar bara inte vara vaken !

Esteri
0

Jupp, så är det för mig med! Jag sover normalt mellan 22 och 07, det blir 9 timmar. Dessutom sover jag mellan 13 och 15. Så totalt ca 11 timmar per dygn. Det är när läget är under kontroll och ganska så bra. Men ibland så vaknar jag av okänd anledning mitt i natten och är SÅ trött, men kan bara inte somna om. I natt var jag vaken mellan 2 och 4.30 ca. Då blir jag självklart tröttare dagen efter. Vissa dagar måste jag vara vaken hela dagen för att jag har lektioner eller annat att göra, då är det stört omöjligt att sömna utan sömntabletter på kvällen trots att jag är så infernalisk trött.

Det värsta är att jag inte bli piggare av att sova :S Om jag inte sover eller sover dåligt under en period så är koncentrationssvårigheterna enorma. Kan knappt föra ett normalt samtal.

Det bästa med att sova är att då är allt lugnt och bra. Inget ont, fattar alla samtal och kommer ihåg det mesta :)

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

loppan1
0

#1 sköldkörteln är redan kollad men pga att jag har haft struma (hyper)

Mona22
0

samma här.sover jämt men blir aldrig pigg.

bacilla
0

Håller med, så trött, så trött….  Somnolent och omtöcknad, sover mycket dagtid och det påverkar inte nattsömnen, är bara sååå trött….Har nu även diagnosen utmattningssyndrom igen. Tröttsamt med kommentarer "ja jag är ochså trött när jag vaknar, när jag kommer från jobbet etc. De skulle bara veta hur det är att vara VERKLIGEN trött!

Mona22
0

#7 exakt. att vara trött avsett om man gjort något eller inte, det är inte samma sak som att vara trött efter hårt jobb eller att ej ha sovit.

Denna kommentar har tagits bort.
bacilla
0

#8 Det är svårt att beskriva skillnaden. Jag har ju ochså varit frisk och normalt jättetrött speciellt när jag jobbade natt 11 tim. och det var fullt ös på avdelningen och jag hann inte ens äta något på hela natten. Somnat två gånger vid ratten när jag kört hem från jobb, sk. mikrosömn. Vaknade när huvudet föll och är evigt tacksam att jag inte kört av vägen…. Men den tröttheten försvann ju när jag sovit. Nu kvittar det hur mycket jag sover, är förlamande orkeslös. Hur ska man kunna förklara skillnaden så folk förstår….

Katthi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så intressant allt ni skriver. Lider av samma trötthet som er. Träffar ett rehabteam pga min smärta och min extrema trötthet. När jag träffat flera i teamet och de haft en gemensam träff så hade de kommit fram till at jag antagligen sover för mycket (!!!!!!) man blir ju så ledsen. Jag lägger mig runt 21-22 och går väl upp mellan 06-07 plus attman blir väckt av barnen under natten, vissa kvällar lägger jag mig när jag nattar vid 19. Jag vet att det blir många timmar men när man aldrig får vara pigg. Skulle kunna somna vilken tid på dygnet som helst men det gör jag ju inte. Så nu har jag fått skriva sämndagbok och ändra mina sov-tider (22-06 ca 8 tim)för att se om jag blir piggare då jag innan gått in som i dvala sas det :o( men jag är verken piggare eller tröttare (kan nog inte bli tröttare). Jobbigt när människor inte förstår hur det är att vara trött på detta sättet. Att blinka någon sekund för länge så skulle man kunna somna. Att alltid gå och gäspa (tråkigt). Och man får höra äter du vitaminer…..

mo12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Känner igen allt om tröttheten….har snart provat allt !! Koffein, effedrin , kortison, men inget hjälper. Jag har haft fibro i 10 år och tröttheten är inge bättre nu än från början. Känner också igen det där att folk tror att det beror på att jag sover för mycket. Lägger jag mig inte när jag är jättetrött oavsett om det är på dagen, så funkar jag inte..kan inte koncentrera mig eller tänka klart. Inte lätt : (

TjockaBerta
0

Så himla dumt att säga att någon sover för mycket. Man kan väl inte sova mer än man behöver.

Visst kan jag sova lite under några dygn men sedan resulterar det i att jag blir liggande med svåra smärtor i hela kroppen i flera dagar och då kan jag inte göra någonting.

Kroppen säger ifrån och då är det dags att lägga sig och sova. Det finns ingen annan lösning.

>>>Malum domesticum<<<

[Maine]
0

Jag kan nog säga att jag själv sover för mycket emellanåt. Inte ofta, men det händer. Och då får jag huvudvärk, blir seg och får inte mycket gjort. Då är det bättre att jag ställer klockan om jag behöver eftermiddagsvila. Sover jag i tre timmar, så mår jag inte bra sen, en timme är max.

Men där är vi ju olika, liksom vad gäller allt annat.Glad

Katthi
0

Åh så skönt att höra att jag inte e ensam. Fick dåligt samvete när jag behövde vila mitt på dagen eller om jag behövde lägga mig vid 20 på kvällen, nu tänker jag inte ha det utan gå och lägga mig när jag vill :o)

Men jag kan hålla med att om jag somnar mitt på dagen och blir liggande i två - tre timmar så får jag oxå huvudvärk och får svärt att omma igång.Men som i natt somnade vid 20 och gick upp 6.30 och har varit jättetrött idag och det beror inte på att jag sovit för mycket det vet jag.

TjockaBerta
0

Ca 3 timmar av min dag går åt till att sova och vila. Det är inget jag kan välja utan ett måste.

Det måste vara skönt att kunna ställa klockan på en viss tid för att må bra. Det kan inte jag.

>>>Malum domesticum<<<

[Maine]
0

Jag vilar några timmar varje dag, framför dumburken, det räcker om jag fått sova 6-7 timmar på natten.

Karolina-rullgardina
0

Ha inte dåligt samvete!!! När kroppen är i olag så reagerar den! Har man mycket värk så är det inte konstigt att man blir trött! Då måste man få lov att vila! men det är inte roligt! För man vill ju faktiskt inte vara trött! det är inget jag väljer! Självklart vill jag inte sova bort mitt liv! Men det positiva med att få sova en stund är att jag slipper vara medveten om värken! Det blir ett litet andningshål! Det är inte roligt när folk inklusive doktorer inte förstår! Men man känner sig bäst själv, och då kan ingen tala om för mig hur mycekt jag borde sova!!!

Ett litet Ps. Min man lider av sömn-apne och på grund av det var han otroligt trött jämt! Nu har han fått en gom,som gör att han får den syre som han behöver och nu är han inte länge trött på dagarna! Så ibalnd kan det finnas en orsak!