Fråga om värk
Hej alla! En allmän fråga hur ofta/länge har ni värre skov eller har ni värk hela tiden? Jag själv (är inte diagnostiserad fibromyalgi men funderar starkt på det just nu) har en konstant värk i en hel del leder plus att det utifrån den värker går upp väldigt ofta under veckan, äter Saroten till natten men den hjälper inte på dagen:( och knappt nattetid heller för den delen.
Tyvärr konstant värk men som sätter sig på olika ställen. Fibromyalgi är inte roligt. :-(
Ta kontakt med Smärtrehab i Lund, de gör utredning av din Värk.
Nja vid Fibromyalgi så har man MUSKELvärk inte ledvärk….
har ont varje dag men värken flyttar runt på sig dag från dag
läs gärna på mer om Fibromyalgi och dess symptom
Kanske var otydlig #3 men jag har läst på en hel del om fibromyalgi och dess symtom. Tack för tipset #2 har nu skickat egenremiss till en klinik i Göteborg
Jag har fibrodiagnos och jag har jätte ont i mina leder, i alla leder både armar fingrar höft och ben… Jag har konstant värk men den blir lite mildare när vädret är stabilt…
#5 Skönt att det mildras lite vid stabilt väder, har tyvärr inte själv känt nån skillnad mer än när jag gör något ansträngande så blir det än värre:(
I början hade jag oxå svårt att märka nyanser, jag tyckte att jag hade skitont hela tiden att det inte var någon skillnad men har lärt mig med hjälp av kbt och mindfullness att märka det lilla..
Jag har ett fibertäcke, ett tyngdtäcke som jag fått förskrivet av min arbetsterapeut. Jag sover bättre, min värk har minskat och jag är mycket gladare säger min man (givetvis!) :)
Jag är med i en facebookgrupp som heter Fibertäcket Provista Kognition men de har säkert en hemsida också!
Allt gott
S

Jag har värk dygnet runt. Vaknar ofta på nätterna pga det så jag sover hemsk dåligt. Man får aldrig vara "ledig" från värken.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#9 Det är precis så jag känner med, har alltid en molande värk som emellanåt blir värre, tycker det är så jobbigt speciellt när man ska göra något roligt och man vet att det kommer bli än värre med värken efteråt:(
#10 Usch det där känner jag igen. Ibland känner man att det är lika bra att stanna hemma för det blir bara jobbigare efteråt. 😕

#11 , 12 jo visst är det tråkigt. Man missar så mycket i sitt liv känns det som. Så mycket roligt och så många drömmar som försvunnit 😢
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Drömmar behöver inte försvinna, fibromyalgi är ju svår sjukdom det är inflammation i nervcellen,,man kan jämföra en cykelkedja som saknar olja/smörjmedel..den gnislar så de gör ont i öronen. Samma är med fibro nervcellen saknar transport substans som leder ner till cynapsen och som fortsätter till nästa nervcell, därav alla problem och smärtor.
jag slutade dricka kaffe, slutade röka o faktum började styrke träna…och de blir bättre. tar de lite lugnare då det är omslag på vädret för då är det inte så skönt i kroppen. Men håller annasr i gång. det värsta är natt passen och om det är lugnt så man blir stilla sittande…Sluta aldrig med dina drömmar och vad du vill göra, då vinner de onda i din kropp över dig och du kommer må sämre psykiskt. försök puffa dig själv varje dag,,och försök hitta med en bra läkare bra smärt medecin som du kan ta då det är som värst. kram o lycka till🌺
Har också konstant värk och haft sen mitten 80-talet, men fick inte diagnos förrän för ca 2 år sen.
Axlar/armar, speciellt musklerna i överarmarna, värkar jämt. Sen kommer det dagar då det hugger nånstans, t.ex. handleden, ett finger, knät eller nån annanstans.
Vet aldrig från dag till dag var eller hur mycket smärta det blir.
"Vardagssmärtan" som jag kallar den, går väl rätt hyfsat att leva med, men när det kommer hugg, som en kniv, på vissa ställen, då är det väldigt jobbigt och tröttsamt.
Har inte varit smärtfri sen 80-90-talet, tror jag. Minns faktiskt inte hur det känns att vara smärtfri.
Hatar detta!