Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1766 ggr
[Lilla Fröken]
0

Nyttjat städbolag?

Jag är sugen på att hyra in ett bolag för storstädning. Undrar nu om någon har gjort det? Kan man få städning genom arbetsterapeut? Om inte betalar jag naturligtvis själv. Det vore kul att testa och om det vore något så kanske man kunde göra det en gång i månaden. Ska kolla runt lite på priser. :)

mongu
0

Städning är inte nåt du kan få via en arbetsterapeut. Dom ser till att du får de hjälpmedel du behöver för att underlätta din dag t.ex. arbetsstol, toalettförhöjning, duschpall m.m.

Man kan också få hjälp med stöd för händerna och handträning.

Städning får du antingen anlita privat firma och då kan du använda dig av rutavdrag eller så får du kontakta kommunens biståndshandläggare för att få hjälp där.

Fast det blir troligen billigare att anlita privat städfirma om det är det enda du behöver hjälp med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag69
1

Ha koll på groupon eller letsdeal, där brukar de ha erbjudande! Jag har använt deras fönster puts. Vilken lättnad och avlastning! ;)

[Lilla Fröken]
0

#1  Nej, det är inte jag som ev kan få det via arbetsterapeut eller annat. Det kan ju finnas de som har stora besvär eller dålig rörelseförmåga och behöver hjälp med det genom kommunen.

#2  ja tänk vad skönt det vore att slippa grovjobbet! Blev det dyrt för dig?

Jag69
1

Jag betalade sammanlagt ca 220:- för 90 min. De tar inte karmar och fönsterbleck, men set är ändå stor hjälp. Jag har även tänkt av skaffa en robotdammsugare. Det finns en låg för 1300:- på media markt. Det finns en lite högre på siba för 600:-! Den tar inte mattor men är så låg att den går under låga soffor. Allt som underlättar vardags jobbet och böja ryggen är viktigt för mig. Jag hade en självgående "damm mopp" från Claes Ohlsson, den var också ett alternativ. Men eftersom den gått i sönder så tycker jag att det är bättre att skaffa en bättre. Det finns dyrare som även tar mattor, men för mig som inte har några tjocka mattor för att det ska vara mer lättstädat, så funkar detta bra. Något som kan gå under ställen som är svårt för mig och tar de där vardags dammtussarna! ;)

mongu
1

Oavsett vem som ska ha städning så får man det aldrig genom en arbetsterapeut. 

Man får ta kontakt med kommunens biståndsbedömare som gör hembesök för att ihop med den som vill ha hjälp bestämma vilka insatser som behövs.

Arbetsterapeuterna håller i olika hjälpmedel och dom kan också göra hembesök för att bedöma vad som är bäst. Man kan också få diverse dynor, glidlakan, griptång m.m. av dom.

Vad gäller städning så om det är bara städning man behöver hjälp med så är det oftast billigare att anlita en privat firma för då kan man få rutavdrag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
0

#4 jag köpte en robotdammsugare på Siba men returnerade den. För det första så luktade den otroligt starkt, det var materialet som gav mig astma, så pass vae det. Sen var den tung att handskas med, jag är klen i händerna :) Så jag dammsuger hellre på vanligt vis. Om jag köper städning, då ska det städas överallt, och det verkar ju vara värt priset. Tack för svar :)

hellah
1

Jag har städning genom kommunen/SoL (socialtjänstlagen). I min kommun får alla som har beslut enligt SoL  från biståndshandläggaren 8 timmar/månad. Men du behöver inte utnyttja alla timmar. Ifall du bara har låg inkomst betalar du inte särskilt mycket. Jag betalar i år 432kr/månad för 3- 8 timmar. Finns flera utförare/bolag att välja på.

Jag började med privat firma med RUT, men kommunen har varit bättre, och billigare

Aminta65
3

Vi har länge gått i tankarna på att anlita städfirma med hjälp av RUT o nu ska det äntligen bli av. Jag, med min Fibro, klarar inte av att städa mer en ett rum ungefär, sen ligger jag resten av dagen med smärtor. O min sambo jobbar tungt hela dagen o orkar inte precis börja städa när han kommer hem.

Men så kom vi inte längre i våra tankegångar, för vi visste inte vart vi skulle vända oss. Plus att det ju kostar en del kronor… Men man får ju prioritera… Jag har alltid varit o är fortfarande så att jag mår psykiskt sämre när det inte är rent omkring mig o det påverkar ju i sin tur fibron. 

Så fick vi en lapp i brevlådan just om städning, jag ringde o fick ett ganska bra pris för städning en gång/vecka, så på onsdag kommer hon för första gången. Det ska bli såå skönt, känns som om jag kommer att få det mycket lättare att koncentrera mig på allt annat i framtiden! Ett problem borta! :)