kännetecken
Hej alla! Jag har inte varit och kikat här från början, men jag skulle vilja veta en sak. Ni som har ren fibromyalgi, var har ni för konkreta symptom? Jag har en massa andra frågor också, om man kan relatera sjukdomen till t.ex. klimakterie, stress, eller andra livsförhållanden. Varför undrar jag? Jag har ju vissa tecken, bland annat att jag inte tål beröring, som är då fruktansvärt jobbigt eftersom kroppen har alltid kontakt med världen runtomkring, vare sig det är den mjukaste soffan eller ärmen på klädseln.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jo jag har ren fibro, och jag påvärkas av väder, stress och ungefär allt i mitt liv. Har jag mycket strul så mår jag sämre, om allt går min väg kan jag må bättre.
Rent konkreta symptom kan du läsa i "hur vet jag del ett" och "del två".
Grovt sett kan man säga att smärta är en viktig symptom. Dock är det inte alla som har lika ont. Smärtan rör sig runt i kroppen även om dom flesta har minst en plats eller ett område som värker jämt. Jag tex har nedra del av rygg och höfter som främsta problemområden, medan hela kroppen kan värka i perioder. Jag är lindtig angripen då jag faktisk klarar av att jobba!
Smärtan ger sig även utslag i att man sällant eller aldrig får vila ut ordentlig, inte ens medan man sover, och detta utmattar kroppen. Med utmatningen földer andra symptom som yrsel, dimsyn, synstörningar, minnes-svikt, konsentrationsförmågan försämrast, koordineringen med osv.
Pga stresset kroppen utsätts för med ständig värk får man atter fler symptomer varav problem med mage och matsmältning kan va några symptom, hjärteklapp och kjänslan av ostadig kropptemperatur och hjärterytm osv.
Det kan va mer eller mindre symptom hos varje, hur många symptom man har, hur stärkt och hur ofta varierar från individ till individ..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack Rita!
Jag läste genom del ett och del två också. Tyvärr är det alldeles för många tecken. Jag har använt vetekudde, ibland under armen dagtid och nattetid under nacken. Den ger lite lindring. Och tigerbalsam också. Men jag kom inte på något annat som skulle vara utan biverkningar och skulle hjälpa.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej är ny på sajten, har fibro sen 28 år tillbaks,,jag har väl som så många andra mått dåligt , men har idag en bra livsform,,de jag mår bra av idag är att jag lärt med avslappning, vibroplatta som får igång blodomloppet 20 min om dagen. äter Alg-börjes algtabletter,stavgång 1 tim om dagen, att röra sej är den bästa medicinen för fibro,,
amina
varma bad e bra, fast inte den dagen jag gör det utan dagarna efteråt, för samma dag rasar jag totalt, men annars har jag inget som lindrar, har också ren fibro, ont överallt, ständigt smärta i nästan alla muskler, total utmattning dygnet runt, men sover knappt alls, mkt svårt med koncentration, minne mm och mkt ljud och ljus. har smärtor under fötterna också så kan inte promenera knappt alls, och beröringsömhet, har mkt svårt med kläder och att folk tar i mig, mkt kortfattat detta, finns väl tusen grejjer till, men det e ju mina huvudsakliga symptom

Hej
Är ganska ny här på sajten och brukar kika in här. I ett inlägg läste jag om en vibroplatta. Vad är det?
Citat Sporttema.se:
Hur fungerar vibrationsträning?
När du står på Vibron, överförs vibrationer från platan till din kropp och dina muskler. Dina muskler svarar automatiskt med en stretch reflex. Musklen spänner sig och slappnar av 25-40 gånger per sekund.

Vad jag läst är att om man har hjärtproblem, epilepsi eller konstgjord led i kroppen så ska man inte använda Vibrationsplatta. Detta var enl. läkare
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja men det kan nog stämma, vibrationer lär knappast va bra för hjärtat om man har problem med hjärtat, samt att konstgjorda led kanske inte fölger vibrationskjänslan så bra, man kanske kan få skador. Epilepsi kan ju trigrast av brå rörelser i vissa fall, så man skall va försiktig med sådant, ej använda sådan utan att ha konsulterat läkare först.
nu menar jag inte att vi fibrisar måste springa till läkaren och få klartäcken, men om man vet man har epilepsi, problem med hjärtat eller konstgjorda led borde man avklara med läkare innan :)
jag har testat och fick jätteont av det, helt förbenat jobbigt i flera flera dagar, så för mig var det inte alls bra, men har en kompis, med fibro alltså, som tom tyckte den var så bra så hon köpte en. hon mår bra som attans av det, så det e ju väldigt olika