Muskelavslappnande medicin
Använder för tillfället Sobril som muskelavslappnande, men undrar nu om det finns andra läkemedel som fungerar lika bra eller bättre? Paraflex är jag allergisk mot, så det går bort. Tacksam för tips! (Jag är astmatiker och känslig för många mediciner som antiinflammatoriska. .)
Norgesic är muskelavslappande och smärtstillande. Sobril är psykofarmaka som är vanebildande. Det ska man nog inte ta pga en smärtproblematik. Då halkar man lätt ur askan i elden.
Jag har haft Norgesic länge, tycker att de är bra. Numera har jag Paraflex, som jag kombinerar med Alvedon. Så jag får välja mellan Norgesic eller Paraflex/Alvedon. Anledningen till Paraflexen är för att ha något med lite mer skjuts i för den muskelavslappnande delen när det behövs, vilket är rätt ofta. Men Norgesicen har känts som en rädding många gånger under åren. Tar 2 tabletter 1-3 ggr per dag då.
Pratar man om lugnande så har jag även Atarax, de är inte särskilt starka och har ingen muskelavslappnande effekt. De är inte beroendeframkallande. De kan vara bra som komplement när "kroppen skriker" av smärta och trötthet. Det lugnar intrycken som kroppen tar upp, lite iaf.
Men om du är allergisk mot Paraflex så kanske inte Norgesic funkar heller, har ingen aning.
Hoppas du hittar något bra!
#1 Jag fick sobril av andra orsaker märkte att de verkade muskelavslappnande. Det fungerar bra med sobril men jag skulle vilja prova annat alternativ. #2 har testat Norgesic men det blev inte så bra med dom tyvärr. Jag har mailat vc och frågat om Norflex kan bara något för mig. Paraflex ock Norflex har olika verksamma ämne och kanske passar mig bättre. Det är samma verksamma ämne som finns i Norgesic. Jag blev inte allergisk mot Norgesic men jag tyckte inte att smärtlindringen böev bra.
Till natten så tar jag en Stesolid ihop med två Citodon vid behov för högre smärtlindringseffekt.
/Maria
Stesolid låter intressant. Denna vecka som jag haft stora pms problem med smärtor i nacke, rygg och axlar så hade det varit bra med kramplösande eller muskelrelaxeranse. Idag vaknade jag utan smärtor och känner mig som en ny människa och det beror på att denna pms period är slut för denna gång. Men det har varit besvärligt med mycket värk och därmed yrsel.
Har provat norgesic och paraflex men inget fungerar så bra på mig som sobril eller oxascand.Det är nog individuellt på oss fibrosar vad som funkar bäst.tror inte heller att det är beroendeframkallande på oss då vi bara tar det i muskelavslappnande syfte.
Det var ju synd, för Paraflex fungerade ju förutom biverkningarna, de stod jag inte ut med. Sen om någon medicin är vanebildande, det struntar jag i, då jag vill kunna ha en fungerande vardag som jag inte har idag. Har ätit Citodon i många år då jag inte kan ta andra mediciner. Ja, Tramadol tar jag emellanåt för att bryta av.
En vardag för mig är viktigare än om jag blir beroende av något läkemedel. Därmed så behöver man ju inte missbruka, det är skillnader. Har några operationer framför mig, och blir inte nacken bättre så ska jag ta itu med det, försöka få till en röntgen osv.