Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: övrigt-smärta
Läst 2027 ggr
[Lilla Fröken]
2

Onda nackar med mobiler, datorer och surfplattor

Känner ni igen det? Jag kan inte använda surfplatta pga nacken. Mobilen surfar jag på om jag sitter eller ligger bekvämt. Nacken tar stryk som sjutton. Jag undrar hur det kommer att se ut om 10-20 år när ungdomarna som vuxit upp med detta, får besvär av krökta nackar och ryggar. För jag betvivlar att de flesta sitter bra med inställda arbetsstolar mm.

För att inte tala om datorer då. Spelande, facebookande mm. Skulle tro att sjukgymnaster har en blomstrande framtid.. beklämmande tycker jag.

Fjaeril77
0

Sitter nästan aldrig el väldigt sällan vid min laptop numera. Sedan jag börjat med Iphone ( det är drygt 3 år sedan nu och jag är inne på min andra Iphone) får jag mer sällan ont i nacken. Det är 1 underbart alternativ tycker jag eftersom nacken tog stryk och man fick lida för det resten av dagen…:-( Men att ligga ner är bäst! Min IPad använder jag mest liggande ställning och "pallrar" upp med kuddar under så nacken får vila :-) Jag älskar teknik och är så glad att ha alternativ till laptopen! Tog ett tag innan jag insåg att sitta & tex läsa tidningen på vägen till jobbet el studier på morgonen gjorde att jag fick gå med smärta hela dan :-( Ja ja man lär sig så länge man lever… Fniss…

Rita-S
0

jag arbetar vid datorn hela dagen och är nörd och sitter mycket med dator själv. Jag har köpt tangentbord till min samsung surfplatta, och har den därmed stående i perfekt höjd för nacken. använder den inte så ofta, men om jag ligger bunden i sängen är den perfekt att titta netflix på exempelvis, samt kolla läget här ;) Samma med min laptop som jag har ansluten extern skärm och tangentbord via en docking station så jag kan justera själv, och jag har investerat i en lagom bra arbetsstol jag kan sitta mycket med. Jobbet har jag grymmaste stolen företaget kunde uppdriva, och kan sitta bra i den.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

TjockaBerta
0

Jag använder nog min mobil mera än datorn men jag får så ont av de små fingerrörelserna bak i skulderbladen. Jag har försökt dra ner på användandet. 

Först köpte jag en mobil utan knappar eftersom jag fick så ont av att trycka på dem. Då måste jag mobilisera hela kroppen för varje tryckning. Men jag får ont av scrollandet också. 

Jag sitter nästan bättre vid datorn och så sträcker jag mig med jämna mellanrum. Men mobilen har man ju alltid till hands 🙂

>>>Malum domesticum<<<

[Lilla Fröken]
0

Såg ett inslag på nyhterna häromdagen, om att datorer och surfplattor var så bra verktyg i skolan. Men hur satt eleverna.. alla med böjda nackar och pillade på apparaterna. Jag fick ont i nacken bara av att se detta. Kan de inte eleverna få anpassade arbetsplatser? Jag blir allvarligt rädd när jag tänker hur framtiden ser ut med musarmar, gamnackar mm.

[alfy]
0

Ja vissa dagar så får man solla.Sitter inte vid internet alls sådana värk dagar.