Förberedelser inför saker som gör er trötta?
Lite konstig rubrik men hur förbereder ni er inför saker som ni vet gör er trötta? Vi ska ha kalas i veckan för min son som fyller 10 år. På onsdag ska vi ha kalas för familjen och det blir öppet hus, folk får komma under hela dagen. Jag brukar alltid försöka sova så länge som möjligt den morgonen och min make brukar sköta förberedelserna med att göra tårtan o.s.v.
Jag blir alltid jättetrött efter en sådan dag. Sedan finns det vissa människor i svärfamiljen som tar med energi än andra. Ibland blir jag helt färdig, psykiskt, och då kommer ju värken som ett brev på posten.
Hur gör ni? Brukar ni aktivt förbereda er inför en sådan dag ni vet gör er trötta, oavsett vad det kan vara? Hur brukar ni förbereda er i så fall?
Jag gör så lite som möjligt typ två dagar före. Vilar och anstränger mig inte med dammsugning mm.
#1 Nej det gör inte jag heller. Jag dammsugade igår och så tänkte jag att maken får skura imorgon på kvällen innan kalaset! 😃
Fast tröttheten är ju svår att undvika, det är för värkens skull som jag tar det lugnt. Jag blir alltid trött vid 13-15 tiden.. Då är det skönt att slappa. :) Kalasmed öppet hus skulle jag nog inte ha, utan hellre dela upp det på fler dagar.
Jo det som jag märker är att tröttheten och värken hänger ihop. Om jag blir trött och slut får jag i regel mer värk än om jag inte tar ut mig.
Brukar bara försöka förbereda min både mentalt och fysiskt och om det finns möjlighet gå undan korta stunder för att bara andas och ta det lugnt under dagen. Om ni har öppet hus kanske det blir en stund utan folk och i så fall - städa inte, gå och lägg dig och vila. Och på kvällen när alla gått, gör det du kan för att slappna av och ta hand om din kropp. Om du kan och tycker om det, ta ett bad (min favvis, badar varje kväll jag orkar, gör under för min kropp även om det bara är stunden jag ligger i, mjukar upp lite), gör 5 min yoga-övningar för att stretcha och slappna av muskler som spänt sig, lägg en värmekudde/värmefilt i sängen etc. Sen blir det ju alltid en viss "smäll" dagen efter som ofta håller i sig två dagar, men det kan ju lindra lite att vara så avslappnad som möjligt. Har märkt att små vilor kan göra väldigt mycket för mig så jag orkar hålla igång en hel dag. Skäms inte för att sitta i soffan även om du har gäster, är det familj speciellt så får de ta det, folk sitter väl ofta och pratar med :)
Lycka till!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#5 Tack för ditt långa svar! :) Jodå, jag brukar dra mig undan och ta pauser. Jag har en underbar värmefilt som jag sitter och njuter på. Min familj och mina vänner är väldigt förstående så där är det inga problem. Min svärfamilj däremot är en helt annan femma och de slukar väldigt mycket energi kan jag säga! 😛 Jag har dessutom en så fin make så jag vet att han kommer kliva upp tidigt på morgonen (han är väldigt morgonpigg) och gjort färdigt de flesta förberedelser som att stöka undan det sista, göra tårtan, duka o.s.v. Han är ❤️!! :)
Haha, ja svärfamilj kan ju vara roligt ;) Men vilken guldkille du har då, och så bra att din familj är så förstående också :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#7 Ja min mamma har själv fibro och pappa har psoriasis artrit så är det några som förstår så är de dem! :)