Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3068 ggr
FruJag
1

Medicin mot tröttheten?

Jag har en stark känsla av att det inte bara är jag som periodvis blir så nedrans trött att jag knappt tar mig upp här på forumet ;)

Min fråga är dock, får ni nån medicin mot det? Eller hur har ni klarat er igenom det?

Bara att acceptera eller finns det hjälp att få?

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Malinsson
0

Vet inte om det finns hjälp att få mot tröttheten, mer än sömnmedel, god sömnvård, rätt smärtstillande och allt sånt man kan hitta på. Men ensam är du inte, det är säkert.

[Lilla Fröken]
1

För min del så hänger det ihop med värken. Har jag dåliga dagar så blir jag tröttare, likaså om jag sovit illa, då blir jag seg på dagen. Men det är skönt att kunna varva ner och då lata sig vissa dagar, men har man små barn kan det ju ställa till det.

FruJag
0

#2, ja barnen gör ju att man måste anpassa sig. Dock tycker jag att jag får ganska mycket chans till just vila eller kanske snarare chans att inte göra så mkt. Se på tv eller så. Men smärtstillande hjälper inte mot piggheten då? Jag har ju bara tramadolen o den blir jag oftast trött av. Cymbalta har jag hört flera bli både värkfria o piggare från. Nån som känner igen sig?

Ladydragon
0

#3 jag blir oxå tröttare av Tramadolen och det är tyvärr en vanlig biverkan 

jag är extremt trött och har kämpat länge för utredning men inte kommit nånvart tyvärr har vart på Gottfries och visst läkaren sa att jag uppfyller alla kriterierna för ME men jag blir ändå inte hjälpt av en ny diagnos tyckte han…. 🤔 jag tycker då tvärtom men men….

mina tips är sova,vila när man behöver
försöka att lägga upp dagarna så man har vilodagar och då speciellt efter ansträngande saker som möten storhandling och annat 

och i sista hand koffein tabletter finns receptfritt på Apoteket och jag tar såna ibland när jag måste försöka hålla mig vaken trots att ögonen går i kors

FruJag
0

#4, Koffeintabletterna var ett bra tips. ATt jag inte tänkt på det. Vi har sådana hemma för maken använder sådana. :)

Rita-S
0

Koffeintabletter rekomenderas innimellan även mot migrän :)

Saxat från Fass: 

" Koffein förstärker den smärtstillande effekten av acetylsalicylsyra. (aktivt ämne i exempelvis Treo, skriver värden) Koffein har även en smärtstillande effekt genom sin sammandragande verkan på utvidgade blodkärl i hjärnan t. ex. vid migrän. Koffein har även en uppiggande verkan."

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

FruJag
0

#6, där ser man. Migrän lider jag tack o lov inte av. Dock hjälpte det att häva en allergireaktion engång när luftrören började svullna. Är kanske lite vidgande eller nåt. Det är ju dock inte vetenskapligt utan en nödlösning som funkade.

Rita-S
0

Nja, jag vet inte om det är vidgande på så vis, det drar i hop blodkärl så.. men det kanske stimulerar adrenalin och det som behövs för kroppen att bekämpa allergi själv?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

MiaaiM
1

Jag tror jag måste köpa koffeintabletter jag med! Jag blir alltid trött när jag har värk. Ju mer värk jag har, ju mer trötthet.

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

[Lilla Fröken]
1

Jag är också trött när jag har värk, men jag tror att kroppen säger ifrån, man behöver vila då. Har redan en massa mediciner, det får räcka :) Man kan inte vara pigg jämt. Känner man sig onormalt trött så kanske det är dags att kolla sina värden?

Malinsson
0

Jag provade koffeintabletter för många år sedan, när jag jobbade skift. Det var många år innan jag fick fibron. Jag blev speedad, skakig och allmänt "stissig". Fast jag är å anda sidan rätt känslig för koffein så jag kan inte dricka mer än max tre koppar om dagen och aldrig efter typ kl 15. Men hoppas det funkar för er. =)

Cymbalta har jag och jag har nog ätit för många år för att komma ihåg skillnaden. Å andra sidan är jag sämre än förr också. Men utan den skulle jag inte ta mig så långt, gissar jag.

mayolica
0

koffeintabletter köpte jag för många många år sen, det var ungefär som att ta en kopp kaffe på morgonen har jag för mej mins inte att dom var sådär jätte effektiva precis? men man ska nog vara lite försiktig med dom? minns att jag lätt fick ångest och hjärtklappning av dom. dom…..Nu vågar jag nog inte ta sådana, vet inte om det är så bra att blanda koffeintabletter och ritalin?

~ mayolica ~

Rita-S
2

Innan ni börjar experimentera med att ta koffeintabletter är det nog en fördel att kolla hur koffein fungerar tillsammans med medicin ni redan tar. Det finns olika styrka på koffeintabletter med, men dom stärkare är receptbelagda har jag för mig. Kan vara jag minns fel.. i alla fall.. kan vara bra att kolla hur koffeinet reagerar tillsammans med tabletter ni redan tar av olika anledningar så man inte upplever bieffekter som exempelvis hjärtklappningar. Koffein och ritalin är överlag inte bästa blandingen minns jag nåt om att min svägerska sa nåt om, dom kan inte ge cola till min manns systerson som har adhd och får ritalin :)

mongu
0

Bra att du tar upp detta Rita då det är jätteviktigt att alltid kolla med sin läkare eller Apoteket hur olika läkemedel går ihop.

Gäller även receptfria som man kanske tycker är helt oskyldiga men som kan få olyckliga konsekvenser om man tar ihop med nåt.

Samma med naturläkemedel och att ta andra läkemedel där ska man också va försiktig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
0

#1 Man blir ju ännu tröttare av sömnmedel :-D #10 Hur kollar man sina värden?

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

# 15 Sina värden kollar man genom att ta kontakt med sin VC och beskriva hur man mår och be att få kolla så man inte har nån brist t.ex. järnbrist.

Det brukar inte va några problem att få göra det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
0

#16 Jag träffar min husläkare varannan månad och ibland oftare för han sjukskriver mig. Jag får intyg till FK. Men han har aldrig tagit några prover fast jag beskriver hur jag mår varje gång.

>>>Malum domesticum<<<