Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2789 ggr
Emmaliten09
2013-04-09 19:41
0

Nydiagnostiserad

Igår var jag på Gottfriesmottagningen i Krokslätt och fick min diagnos efter över ett år med vandrande smärtor i kroppen och värk i höften under flera år. Jag fick B12 injektioner, B12 tabletter, folsyra och Cymbalta 30mg. Någon mer som äter Cymbalta? Någon som vet om biverkningarna avtar med tiden? Tabletterna fick mig att må väldigt dåligt direkt tyvärr…

Malinsson
2013-04-09 20:24
1

Välkommen hit!

Jag äter Cymbalta och har ätit rätt många år nu. Jag mådde också jättedåligt i början. Usch. Men det gick över, turligt nog. För min del fick jag mycket illamående. Knepet för mig var iaf att försöka undvika att magen blev tom. Coca cola och Mariekex hjälpte mig. Hade jämt med mig. Hoppas Cymbaltan hjälper dig också.

[Lilla Fröken]
2013-04-09 20:38
1

Vad skönt för dig ts, att du fått en diagnos! Jag provades Cymbalta, men magen pajade, så jag har bara Citodon nu. Kan man inte ta Postafen mot illamåendet?

Malinsson
2013-04-09 20:41
1

Hmm, det kanske man kan. Det tänkte jag nog inte på då. Fast det löste sig som sagt bättre när jag åt frukost när jag tog dem och inte lät magen bli för tom samt ovanstående emellanåt.

Jag ska komma ihåg det där med Postafen om jag får någon mer medicin som gör mig illamående.

Emmaliten09
2013-04-09 21:01
0

Tack för era svar! :-) Det känns jätteskönt att äntligen få en diagnos efter allt lidande och smärta. Jag fick under natten darrningar, svettningar, illamående, yrsel, sömnlöshet och muntorrhet. Dessa symptom har fortsatt under dagen och räknar med att det blir likadant inatt. Får hoppas att aptitlöshet och viktminskningen också gäller mig. ;-) Har ni några tips, tankar och idéer så dela gärna med er! Har misstänkt fibromyalgi ett bra tag och googlat en del, men det är bättre att höra från andra hur ni klarar er under skoven.

Malinsson
2013-04-09 21:07
1

Oj, svårt att komma med något konkret sådär rent generellt. Men att få diagnosen och bli lyssnad på när jag var på Smärtkliniken gjorde mycket för mig. Jag var lite motstridig innan det, även om läkare och sjukgymnaster gissade på det.

Det finns ju massor med tips i olika kategorier. I sann fibrohjärnedimma kommer jag inte fram till något bra att föreslå, redan tappat fokus. ;)

Skönt att du fått diagnos som sagt, lycka till med Cymbaltan och allt det andra!

JonnaCecilia
2013-04-10 09:03
0

Hej! Jag var på Gottfries för en dryg månad sen och fick diagnosen fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom. Fick samma mediciner som du. De säger att biverkningarna ska avta efter ca en vecka som det tar att känna in sig på Cymbalta, jag fick aldrig så illa som du men nu när jag väntar på förnyelse av receptet märker jag hur mycket det faktiskt hjälpt med. Ska ändå prata med min doktor om att byta medicin för en biverkning som sitter är att min mun har blivit inflammerad, men å andra sidan kanske det är värt det för dämpning av smärtan? Håller också på att känna mig fram vad som funkar för mig, och det jag har märkt är väl att jag måste lära mig att lyssna på min kropp, inte ta ut mig och inte ha så höga krav på mig själv. Var nöjd med det jag gör och inte fokusera på det jag inte gör. Men det är svårt! Och så har jag för första gången på tre år kunnat börja träna igen, och där ligger svårigheten att stoppa innan jag tar ut mig, när man är van att pusha så att man ger lite mer än man tror man kan och istället stanna på kanske 70%… Men det är himla kul, jag går body balance och yoga och det som är bra är ju att de träningsformerna är så individuella, man kan lägga sig i barnets position om man inte orkar/kan göra en övning. Jag känner att jag är rätt förvirrad av diagnosen, dels är det skönt att äntligen veta vad det är och att inte få höra att jag är "stressad, ambitiös och har underliggande ångest" men dels känns det konstigt att vara 24 och ha två kroniska sjukdomar och ingen energi. Men jag har en jäkla vilja så det löser sig nog ;) Ha det fint och ta hand om er!

FruJag
2013-04-10 12:32
0

Grattis till din diagnos!!

Svärmor smsade för några dagar sen och sa att hon visste två med fibromyalgi som blivit bra med cymbalta. Så hoppas att det gäller för dig med!! :)

Jag vill också få nån diagnos och behandling snart. Väntar sönder mig på remisserna som ska komma. Jag har skickat o frågat läkaren med om de är skickade. För han trodde alla 3 remisserna skulle vara klara o genomförda efter 1-2 månader. Nu är det över en månad sen och jag har inte fått en endaste tid. :(  Men det är mitt bekymmer. Och orelevant.

Nu gläds vi med dig istället! Fy va skönt att få veta varför kroppen bråkat med dig. :) Håller tummarna hårt för att du ska få bli hjälpt och lindrad!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Emmaliten09
2013-04-12 20:49
0

#6 Ja, jag märker faktiskt skillnad nu också efter några dagar på Cymbalta. Jag kan nu gå någorlunda okej, om jag inte tar för stora steg. Då kommer ländryggen in och hugger till. Och musklerna blir trötta med en gång. Det blev de iofs innan också men då hade jag så ont i höfter och rygg att jag knappt kunde gå. Märker även skillnad på nätterna när dottern vaknar och vill att jag ska komma in. mina fötter gör inte ont på samma sätt och jag är inte lika krokig som en 95 årig tant. :-) Känslan är skön! Men… Jag har dimsyn och trötta ögon vilket gör att jag inte kan plugga till min tenta på måndag… Illamåendet är lite bättre dock. Muntorrhet och yrsel är kvar, samt frossa och problem med magen. Aptitösheten börjar komma som tur är så jag hoppas att jag även går ner i vikt på köpet nu. ;-) Fick du bara en förpackning du med? Fick du ringa till Gottfries för att "fylla på" eller vart vände du dig? #7 Tack för att du gläds för mig. Men självklart har du rätt att känna och vilja. Att få en diagnos är så skönt. För mig tog det nästan 3 månader från mitt besök från VC till diagnos. Håller tummarna för dig! :-)

JonnaCecilia
2013-04-13 09:12
0

Hmm, inga roliga biverkningar där inte! Har också tenta nästa vecka så vet känslan. Trodde inte Cymbalta hjälpte så mycket som jag nu har märkt att den gjort. Fick också bara en förpackning och när jag ringde gottfries för att fylla på var min läkare ledig tills igår och trots att sköterskorna skulle försöka få någon annan att fylla på receptet var det ingen av läkarna där som hade de fem minuterna att göra det på hela veckan så jag gick utan och allt medicinen tagit udden av kom tillbaks, inte bara smärta, men dimsyn, yrsel, illamående, domningar och stickningar i händer och fötter, temperaturändringar, you name it. Allt det där som för en månad sen var vardag men som successivt har minskat även om det kanske inte varit helt borta. Medicin funkar ju olika för alla dock, så om du efter en vecka inte fått lättnad av biverkningarna så ring gottfrieskliniken och prata med din läkare om det. Och när/om du ska förnya så ring en vecka i förväg… Lycka till med allt!

Emmaliten09
2013-04-13 09:37
0

Shit va tråkigt! Och otroligt dålig stil att bara skriva ut en förpackning. :-( Att behöva ta det en vända till är fruktansvärt enerverande. Det räcker liksom med det vi har redan kan jag tycka… Tack för tipset, då ska jag ringa och be dem skriva ut mer i god tid så jag slipper ta detta en gång till.

mongu
2013-04-13 16:15
0

Det är viktigt att vara ute i god tid när man vill ha ett recept förnyat. Oavsett om det är Gottfries eller annan klinik.

Vet att det ibland kunde dels komma upp patienter till mottagningen när jag fortfarande jobbade och tro att läkaren såklart hade tid att skriva ut ett recept åt just "bara lilla mig, för det tar ju inte så lång tid"

Men det ska tas fram journal, läkaren ska kolla i journalen så det blir rätt. För även om du är just denna läkares patient så har dom tyvärr inte alla patienters tillstånd och mediciner i huvudet. 

Därefter ska receptet skrivas iordning, skickas som e-recept och det ska dokumenteras till journalen. 

Så det tar lite längre tid än bara några få minuter. 

Sen är oftast läkarna fullbokade av patienter på mottagningarna och kanske får en massa telefonsamtal från läkare som undrar hur man ska behandla en viss patient osv. 

Därför har jag för vana att förnya mina recept när jag hämtar ut sista gången. Förutsatt att jag har på flera gånger att hämta såklart. 

Det är inte lätt när man får endast ett uttag och ska se om det är en medicin som passar som med Cymbalta i TS fall. Där kan jag tycka att läkarna borde skriva på i alla fall två uttag för ingen hämtar väl ut en medicin om man inte tål den?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!