Bostadsanpassnig
Är det någon här inne som har fått bostadsanpassning i sitt hem och i så fall hur mycket?
Nej, inte ännu iaf, jag ska ringa till en arbetsterapeut om några veckor tänkte jag. Har haft kontakt med en, men det kom annat emellan. Har du varit i kontakt med någon, eller fått anpassning?
Hej!
Jag är på gång att få. Ska dels få ett nytt golv i kök och hall eftersom det är ett jättedåligt lagt klinkersgolv som är jättesvårstädat, arbetsteurapeten blev chockad över det golvet så det var som inget snack. Sedan i köket ska vi få hjälp att flytta diskhon till samma sida som skåpen och diskmaskinen är för att slippa vridmomenten. Sedan har min läkare skrivit ett "recept" på att jag svarar allra bäst på värme och därav skulle behöva ett badkar. Det vet jag dock inte om jag får men vi får se! :)
Oj, nya golv? På vilket sätt är de svårstädade? Räknar det inte med att gubben ska kunna städa? Jag kanske skulle skriva en önskelista. :) Jag behöver ett nytt kök, det skulle förenkla för mig. Nej, jag skojar inte..
Han som lade golven (innan vi köpte husen) var inte duktig. Klinkersplattorna är fellagda så kanterna sticker upp. När jag dammsuger eller skurar slår dammsugar-munstycket i dessa kanter vilket gör ont samt att klinkersen är inte blank utan strävt. Man slår även i fötterna i dessa kanter ibland vilket gör fruktansvärt ont! 🤦♂️ Kommunen såg detta och de lyssnade på mig och arbetsteurapeten och de själva såg golvet och hur mycket det motarbetade mig så jag är glad. Min man arbetar heltid och ofta övertid, han hjälper till med alla delar i hemmet och med barnen, detta tog de självklart med i beräkningen, men de tyckte precis som jag att jag ska kunna bli mer självständig i mitt eget hem! :)
Mina föräldrar har också fått bostadsanpassning där de fått höj och sänkbara skåp i köket bl.a. samt attde satte in särskilda skenor i köket så att lådorna är lättare att dra ut.
#4 Jahapp, då tackar jag för tipset och ska tala lite mer med arbetsterapeuten sen när det är så dags. Annars brukar det ju vara så motsträvigt att få något, då de säger att ens partner ju kan göra det som man inte klarar själv. Eftersom jag är en kortis med nack/axelproblem så har jag faktiskt ett helsike i köket, allt är högt, jag har svårt att ställa mig på en stol mm. Ska bli intressant att se om de bedömer olika i kommunerna. Vilket de säkert gör. Har du fyllt i någon ansökan om bostadsanpassning eller kom det på tal under mötet med denna? Ska genast kolla på kommunens hemsida..
Min arbetsteurapet på vc skickade in en ansökan till kommunen som skickade deras arbetsteurapet som kom hit och gjorde en bedömning, sedan fick jag skicka in en ansökan som både jag och maken skrev under eftersom vi båda står som ägare på huset! Ansökan gjorde vi 2011, jag vet att nu går kontakten direkt via arbetsteurapeten på kommunen och hon på vc har inte den biten längre!
Okej.
Nu har jag äntligen fått tummen ur, och bokat tid för hembesök av en arbetsterapeut. Nästa vecka så kommer denne, det ska bli så intressant att höra om jag kan få någon hjälp. Får jag bara en stol så blir jag överlycklig! ;)
Intressant läsning!,@ htjå (sonen hjälpte till att skriva med). Ställning till tvättmaskin o torktumlare så de hamnar i atbetshöjd kan man få sånt med tror ni?
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Ingen aning.. Jag är en kortis som alltid måste sträcka på mig och/eller måste hålla axlarna högt i köket. Skulle jag få en "dräglig" vardag, så skulle det behövas en hel del ombyggnad ;) vilket jag naturligtvis inte förväntar mig. Men en arbetsstol och en vilostol önskar jag mig. Enda platsen jag kan slappna av på är i sängen, och det är inte kul att ligga där och titta på tv och vara osocial jämt.. Jag tyckte att jsg fick en snabb tid och det ska bli så intressant att höra hur de tänker vad gäller hjälpmedel ;)