Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 955 ggr
vanessa
0

En väg tillbaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som har MS har gått på ett väldigt bra rehabiliterings center. Insåg när jag var där att de även hanr rehabilitering för de som lider av smärta. Det heter Rehab Arbetsliv.

Det är uppbyggt med kurser där man får färdigheter för att kunna hantera sin livssituation och öka ens förmåga. Den innehåller utredning, kartläggning, mål och rehabiliteringsprogram efter var och en. Efter det så blir det en aktiv rehabilitering. På plats och till hjälp så har de: Läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog, kurator, rehabinstruktör, trädgårdsmästare. De har en hälsoträdgård där också!

Det ligger i Frösundavik i Stockhom. Vid Ulriksdals slott och park. Oftast så har de dagrehabilitering, men för de som bor utanför Stockholm så har de helpension.

Om det skulle hjälpa er vet jag inte, då vi har så olika sjukdomar (MS), men de 10 veckorna där hjälpte mig enormt. Livslusten som fanns i den byggnaden jag fanns var pulserande, bara det gjorde mig lyckligare. Det var förlamade, det var halta, amputerade och andra. Och alla var fyllda med lust att komma vidare i livet.

Ni skulle vara på ett annat hus än den jag var i, men misstänker att det är bra där också, då det är samma koncept.

Om ni kan få en remiss från en läkare så kan ni komma hit. Ni kan kontakta dem först för mer material som ni sedan kan visa era läkare om det låter intressant.

Rehabstation

Träd från det vackra området man kan promenera i om man vill.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Glömde att säga att det jag bland annat lärde mig, och då har jag ingen smärta var avslappning, Quigong, styrketränade, kondition. De kollade i samarbete med mig hur mitt liv kan ändras för att passa mig bättre och så vidare. Smärtrehab har lite samma sak, men är mer inne på det ni lider av dagligen. /Vanessa

mudkip
0

det låter ju bra. vad skönt att du tyckte det var bra, för mig skulle tio veckor med att vara tvungen att kunna passa bara en tid vara totalt omöjligt, då jag inte vet vilka dagar jag kan gå eller inte, och sen tror jag man måste "komma upp" en liten bit själv först, så man liksom känner att detta kan gå.. just nu tror jag inte att jag någonsin kommer ens klara av att shoppa något mer, och då e man inte upplagd för sånt, men om jag mot all förmodan skulle känna att jag skulle må bättre framöver så tror jag det skulle vara stor hjälp att komma en bit på vägen , alltid bra med såna tips, för man får oftast inte höra dom av dom man behöver höra det av, jag skriver upp det och håller det på minnet. ha en trevlig sommar!

vanessa
0

Själv så har jag haft seriösa problem med att passa tider, då jag mått dåligt. Så jag vet hur det är. Men kan man inte en dag så rnger man bara och säger det, så får man komma en annan dag. Samt att man får sjukresor dit, alltså taxi, så om man är billös ändå kan komma dit. Vilket rekommenderas, för man blir trött av detta till att börja med så är det livsfarligt att sedan köra hem.

Men de förvandlade mig, och jag ville komma dit varenda gång. Nu när tiden där är över så börjar jag direkt känna mig ledsen. Men ska fortsätta vara där för att träna, då träningskortet där är miljoner lägre än på andra ställen, samt de som är där har förståelse för bra och dåliga dagar. Så lägg detta på minnet, för jag tror på det även om jag inte gått på samma del. /Vanessa