Träna med fibro?
Jag är lite nyfiken hur ni med fibro håller igång? Jag har styrketränat i flera år men det har blivit svårare o svårare pga. att jag inte alltid kan gå till gymmet för jag har för ont. Börjar tycka det är onödiga pengar o ha årskort när jag inte alltid utnyttjar det.
Funderar på o börja hemträna igen som jag gjorde innan. jag har en video med qigong o en med pilates. Qgongen är jättebra, men pilatesen är lite svår. Funderar nu på o köpa någon ny lättare oilates video/dvd. Har ni några tips? Eller på andra bra fimer man kan anv hemma?
Sen kan man ju cykla o promenera för förbränning o kondition!
När jag mår bra så går jag på spinning, jag får en riktig energikick av det! Men då måste jag vara 100% bra i kroppen, annars funkar det inte alls. Då orkar jag knappt släpa mig ner till träningscentret, tyvärr.
många vet jag tränar pilates, yoga och dans :) Mycket av detta kan man delta med andra för det sociala, eller träna hemma i vardagsrummet.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ja pilates o yoga/poweryoga verkar bra metoder. Nån som har tips på bra videor för hemma träning???
Jag tränar inte alls.
Huruvida man mår av att träna och vad beror ju också på om man har fibromyalgin sekundärt och vad det primära består av.
Mitt primära tillstånd gör att jag rasar av enkla promenader bara och tar flera dygn att komma tillbaka igen på en nivå som redan är väldigt lågt.
Annars så är lagom rätt bra för fibromyalgin för att hålla igång cirkulationen i lederna och styrkan i musklerna. Så inte mer än nödvändigt men heller inte mindre än nödvändigt.
Värma upp lederna och strecha varje dag vet jag en del brukar tycka funka ok för att upprätthålla smidigheten och inte bli för stel.
Vattengympa brukar vara en bra sak och då i lite högre tempurerade vatten.
Jag har tränat styrketräning i över 10 år, men haft ett uppehåll nu på några år. Det värsta med mig och träningen där är att jag inte kan träna lagom. Tycker det känns urlöjligt att köra med "hundbenen"
Sedan har jag provat vattengympa med sjukgymnasthjälp, men det blev för stressigt eftersom det var en bit att köra dit. Simma försöker jag göra nu ibland, det känns ganska så skönt att sträcka ut kroppen tycker jag. Annars är det promenader med barnvagn som gäller mestadels 
jag kan inte göra ett skit.. typ stå still i varmvatten bassängen blev för mkt för mig, så nepp, inget, men det e ju så totalt olika från person till person, samma med "bi symptomen" också supe rolika, jag har typ alla.. men det e ju många som inte har, tex ömma fotsulor och svårt med beröring, jag har många kompisar..eller ja ..några :) som går på qi gong eller hur det stavas, men det var också för mkt för mig, sen beror det nog lite på hur sjukdomen e och hur man var som person innan också, och hur det "dykt upp" "beror" fibron på stress, så kan ju yoga mm göra en bättre, men e det ren fibro, bara superdålig ..liksom inte pga stress, så ska man nog bara försöka ha det så bra man kan dag efter dag och se vad man kan göra just den dagen. då blir inte nergångarna så prykiskt jobbigt heller, så lever jag just nu, bestämme ringet..då kan inget bli fel:)
hoppas du hittar nåt för just dig, roligt at tkunna göra nåt , det behöver man

Ja man behöver ju det på samma gång. För tränar man inget o nästan bara är stilla sittande/liggande då förtvinar ju musklerna o man får ont av det. Det är viktigt att försöka promenera o göra lite sit ups o träna ryggen litegrann iaf. sa min läkare.