Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4382 ggr
[Lillfjanten]
0

hur länge sover du om nätterna?

jag sover 5-6 timmar i sträck, sen måste jag upp av någon andledning. kan somna om sen efter 1-2 timmar (på helgerna)

så jag måste alltid tänka på när jag lägger mig för att det blir ju max 6 timmars sömn. lägger jag mig för tidigt, då vaknar jag för tidigt. men jag får vara glad för de ostörda timmarna ändå, de gör mycket.

Esteri
0

Jag sover 2,5-3 timmar i sträck. På natten somnar jag oftast om så fort att jag inte minns att jag har varit vaken. Men det är inte ovanligt att jag inte somnar om.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

mongu
0

Det varierar väldigt. Men det är sällan jag sover 5 - 6 timmar i sträck. Får va glad om jag får så lång tid sammanlagt. Hamnar oftast på ca 3 timmar totalt.

Vaknar ofta tidigt, ca 04, och har svårt att somna om.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
0

kan ju tillägga att jag sover som jag gör tack vare zolpidem, innan var jag tvungen att gå upp 2-3 ggr varje natt. helt underbart att få sova några timmar i sträck.

Esteri
0

ja, det här med att vakna är ett gissel. Det spelar ingen roll om jag lag mig tidigt eller sent, ibland bara ska jag visst vakna tidigt…

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

[Lillfjanten]
0

#4 käner igen det, jag är glad att jag har mina piller, men det är ju inte kul att behöva använda dem jämt. fast jag mår ju bättre när jag får sova djupare och längre.

Ladydragon
0

har enorma sömnproblem och kan sova mellan 4-13 timmar per natt

plågas dock ofta av att jag vaknar flera gång i timmen då jag har ont eller att det gör för ont att vända sig i sängen 
blir lite bättre med smärtstillande

sover ofta 2-3 timmar dagtid oxå och är alltid alltid trött

har nu fått Lergigan och då sover jag lite bättre den hjälper mig att somna i tid på kvällarna och jag slipper oron och ångesten och det är ju skönt

Sarasson
0

Jag sover väldigt olika bra om nätterna. Vaknar ett par gånger varje natt, somnar oftast om men inte alltid. Däremot så tar jag Lyrica om nätterna för att kunna slappna av. På rekommendation av min läkare såklart :) Någon annan som också tar det? hade varit skönt att veta :)

Mona22
0

Ibland sover jag inte alls, som inatt. Är helt slut men kroppen kan inte slappna av pga all värk. Annars vaknar jag varje halvtimme och får vända mig eller gå upp ett tag.

TjockaBerta
0

Jag sover från 23.00 till 2-3-tiden på morgonen. Sen ligger jag och vrider mig i 2-3 timmar innan jag somnar om. När det är dags att stiga upp 06.45 sover jag som bäst.

Sen brukar jag sova 30 minuter på eftermiddagen. Jag ligger i tre timmar ungefär för att inte få ont. Kroppen måste få vila då.

Jag fick nyss Lyrica utskrivet men det hjälper mig inte att sova bättre. Däremot behöver jag inte ha ångest när jag ligger vaken längre. Jag är liksom "bara" vaken. En klar förbättring.

>>>Malum domesticum<<<

Malinsson
0

Jag har Tryptizol till natten och tycker det funkar rätt ok. Jag sover lite olika bra förstås men som helthet verkar det funka, med ett par uppvakningar per natt, oftast med att somna om. Sen kommer förstås dåliga nätter ibland.

Just nu är det inte fibron som stör sömnen, det är den kroniska riniten. Men sammanlagt blir det väl 8 timmar ofta.

[Em_I_Am]
1

Jag sover 2-3 timmar per natt. Kan inte somna pga värk och jag håller ärligt talat på att bli knäpp! Är sååå trött o blir alldeles nere. Orkar inte ta itu med ens det kroppen tillåter mig göra.

Har propavan hemma men tar inte det eftersom det inte hjälper mig att somna. Det hjälper en att sova bättre när man väl somnat, men tar jag den så vaknar jag inte vid sju när jag måste upp o få iväg sonen till skolan.

Tog upp mitt problem med min läkare men han är ganska oförstående. Hans förklaring va att jag inte somnar för att jag gör för lite på dagarna. Men anledningen till att jag inte gör så mycket är ju pga värken o att jag har noll energi. Har svårt att ens stå o diska i ett streck. Får stå i några minuter o sen vila, o sen på det igen.

Hans råd va att inte gå o lägga sig förrän man är trött. Jag är alltid trött svarade jag.

Han sa att man inte ska göra annat i sängen som att läsa eller titta på tv. Kan man ändå inte somna ska man gå upp o göra något istället för att ligga kvar o sen försöka igen. Det funkar inte. Kan vara uppe hela natten o bli hur sinnessjukt trött som helst. Men jag har så ont att det inte hjälper.

När jag hållt på så i någon vecka brukar det till slut "tippa över" och då kan jag sova i ett helt dygn om jag hade tillåtit mig. Men oftast så har jag inte så många bra dagar så sen börjar sömnlösheten igen.

mongu
0

Egentligen låter det som du behöver en ren insomningstablett. Det var inget din läkare tyckte, eller?

För precis som du säger så är Propavan en sömntablett, alltså den hjälper till så man sover längre.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Em_I_Am]
0

Ja jag hade kommit till den insikten också efter att först ha försökt att vara envis eftersom de är beroendeframkallande. Men min läkare vill inte att jag ska ha såna också. Går ju på tramadol på dagarna o det räcker tycker han.

Men snart orkar jag inte mer. Jag försover mig ständigt o försover jag mig försover sonen sig till skolan. Då känner man sig såå misslyckad som förälder o han skäms ju också över att vara sen så ofta. Det är ju framåt sju när vi ska upp jag äntligen sover som bäst :S

yvonnel
0

Din beskrivning av din vardag med värk och sömnproblem kunde jag nästan kopiera, utom det att öht sova flera timmar än 3 i taget.

Dessutom har jag så ont i nacke - regionen om jag ligger ner i sängen att hela dagen blir totalt förstörd, så jag har skaffat en säng som går att höja, så jag sitter alltså upp för att få sova lite.

[Em_I_Am]
0

#14 Ja det är verkligen jättejobbigt! Att inte kunna sova påverkar en på så många sätt.

Den gången jag verkligen kan sova o hade velat sova i ett dygn väcker min sambo mig om det är en helg för jag får samma som du. Sjukt ont fast särskilt i ryggen så jag får inte heller ligga för länge. Även om det hade behövts egentligen.

Jag håller på att spara ihop till en ny madrass o en sån ställbar hade varit rena drömmen. En fibrobäddmadrass på det så hade det kanske känts lite bättre :)

Du som har nackproblem… Har du provat en sån där tempurkudde som ger extra stöd o avlastning för nacken?

[Lillfjanten]
0

ursäkta, men nu lägger jag min lilla näsa i blöt :) jag har stora nackproblem, men de lindras av en låg tryckavlastande kudde, jysk igen (vad annars Flört), jag kommer alltid att ta med den när jag åker bort, framöver så ska den få följa med på en tallinn-kryss tänkte jag :) jag kan inte använda formade kuddar, de passar inte min nacke, det blir ingen komfort alls.

yvonnel
0

Jag kostade på mig den dyraste dunkudden dem hade på Jysk, den känns underbart mjuk och fin i mina händer men bakom nacken känns den som en vedklabb.

[Lillfjanten]
0

låter inte trevligt Obestämd tyvärr så kan jag inte använda dun, det hade varit gosigt med ett sådant täcke.

TjockaBerta
0

Vill här passa på och hänvisa till en gammal tråd om Makura-kudden, fylld med bovete.

>>>Malum domesticum<<<

[Em_I_Am]
0

#16 Ja jag tog upp det just för att jag vet att du har problem med nacken och blev hjälpt av en sån kudde. :)

#17 Jo dun är ju fluffigt o så men det ger inge bra stöd. Jag menar en sån där kudde som är formad nästan som ett C uppepå så att huvudet vilar i gropen o kudden ger stöd åt nacken. En sån i tempurskum (känns nästan som skumgummi) som sen formar sig precis efter ditt huvud o din nacke när du legat en stund på den. För det är väl en sån du har Lillfjanten?

[Lillfjanten]
0

#20  oops, jag trodde att du talade med #14 om dennes nacke, därför la jag mig i :)

#19  har du någon länk? orkar inte söka.. *är en latmask* Flört

#20  det där med en grop-kudde kan nog hjälpa många, men en annan som är kort i rocken passar liksom inte in i formen :) nej, jag har kuddar i vanlig form, inga gropar. förutom den pyttelilla nackkudden jag köpte till soffan, den är lite gropig, så jag måste lägga den på ett visst sätt under huvudet, annars får jag mer ont.

yvonnel
0

Sådan formkudde har jag provat och i flera olika ex, samt latexkudde som materialvis har varit det bästa för mig, tyvärr så finns det inte längre att få tag på den mjuka ihåliga sorten som kunde formas lite efter användarens behov.

[Em_I_Am]
0

#21 Hehe jo jag skrev till henne men hoppades att du skulle fylla i med vad du köpt för kudde. Vilket du ju gjorde :D

#22 Vad typiskt att den inte görs mer. Då kanske bovete kan vara värt att kolla upp. Har aldrig provat själv dock.

[Lillfjanten]
0

#23  Du känner mig väl ser jag :)

[Em_I_Am]
0

#24 Haha njee det vetti 17. Mest tur ;)

yvonnel
0

Nej, tyvärr, jag har även provat bovete, den prasslar, den rackarn!

[Em_I_Am]
0

Haha nä prassel i örat är kanske inte så rogivande ;)

TjockaBerta
0

De riktiga kuddarna som är fyllda med bovete prasslar inte. Däremot kan man ibland köpa kuddar som är fyllda med olika andra sorters frön och de är inte behagliga.

De går heller inte att tömma ut eller fylla på så att man får en kudde som man vill ha. Med Makura följer extra bovete så att man kan fylla på sin kudde om den är för platt. Eller så tar man ut bovete om den är för hög. Så får man en kudde som är som man vill ha den.

Det bästa med den är att den håller formen. Man knycklar till den som man vill ha och sen förblir den så. En vanlig kudde sjunker ihop när man legat på den ett tag.

Sök på Fibromyalgi iFokus, skriv kuddkrig. De två första länkarna gäller det jag skriver om

kuddkrig

kuddkriget slut

Kontakta mig så ska jag lämna länk till företaget som säljer dessa om du är intresserad.

Jag har fyra stycken och använder inget annat sedan 10 år tillbaka.

>>>Malum domesticum<<<

yvonnel
0

"""har enorma sömnproblem och kan sova mellan 4-13 timmar per natt

plågas dock ofta av att jag vaknar flera gång i timmen då jag har ont eller att det gör för ont att vända sig i sängen
blir lite bättre med smärtstillande"""""

Ett litet tips om man har svårt att vända sig i sängen: köp ett par meter duchess, tyget har ena sidan blank och glidig.

Brukar ligga på 120-140 cm bredd så det räcker gott med halva, så man får klippa och fålla även långsidan men det är bra att ha ett ordentligt stycke att vika in under bäddmadrassen så det ligger kvar.

Funkar verkligen jättebra. Det skulle ju gå att sy fast i lakanet men det är ju olika tvättgrader så jag har löst problemet såhär och man behöver ju nog ha 2 så man kan byta för tvätt.