Hälsotips?!
Jag är alldeles ny här, så tar väl ett tag innan jag kommer in i hur det fungerar här.
Men det jag tänkte höra med er andra fibrosar är om ni har något hälsotips som fungerar för er? Om ni tar någon hälsokost som fungerat bättre eller behandling typ akupunktur.
Jag har själv provat Litozin som jag tyckt fungerat något iaf.
jag har slutat med allt kött som innehåller fläskött, då det tar bort ledvätska mm. allt alltså, skinka korv köttbullar mm. men det e inte många som testat, på mig gör det en otrolig skillnad, sen har jag ju utvecklat laktosintolerans så all mjölk e borta, all alkohol e också borta för det gör mig otroligt mkt sämre
annars e det många som kör massa olika dieter som funkar olika bra på olika personer, men så e det ju med fibron och symptomen ocks, ingen har ju samma symptom
Massor av vitaminer, mineraler, omega3 från fisk, och lågkolhydratkost.. Animalisk mat är som regel antiinflammatorisk medans kolhydrater är inflammationsbildande pga antinutrienter i spannmål (inkl baljväxter) och stärkelse i tex potatis, mjöl och ris..
Jag tycker mig se och känna en ljusning i värken.. Den är inte riktigt lika intensiv längre.. (har bara ätit lowcarb i 4 mån, och det tar tid för kroppen att läka) jag är övertygad om att jag kommer bli så gott som bra så småningom, på lång sikt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Min pappa berättar om sin moster med fibro och reumatism som tar selolja i kapsler, vilket har nästan tagit bort all smärta för henne :) jag har funderat på att testa det, men low carb först
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
sälolja har jag oxå ätit.. Den formen av omega3 är superbra. Den har lite annan sammansättning av fettsyror än fiskoljan. Båda är grymt antiinflammatoriska.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
japp, både vanlig tran och selolja pratas det mycket vackert om från reumatikerförbundet både i norge och sverige. Jag funderar på att börja ta trankapsler varje dag, enbart för att det är bra för lederna och rästen av kroppen. Det är för lite fisk i vårat kosthåll tyvärr.
LowCarb dvs man plockar bort så mycket kolhydrater som möjligt och bort med socker har fungerat på mej. Å som bonus går man ner i vikt. Måste däremot äta Magnesium extra för jag får gärna kramp annars.
Annars har jag nog provat allt som finns på hälsokost när det gäller värken..men ingen effekt.
För mej är det så att när värken sätter in ordentligt så hjälper bara att jag rör på mej.

Hoppar in med några rader, fast det är helt första gången jag är här inne på sidan! Jag blev glatt överraskad:) Även om det är en tråkig gemensam sak vi har… Men tänkte på den sista meningen du skrev, Pussiluska, att du blir bättre av rörelse. Är det fler som blir det? Jag är tydligen en periodare där, men större delen av året blir jag bara sämre av rörelse. Och hur bra mår man då? När kroppen ändå innerst inne behöver röra på sig för att må bra? De gånger det går riktigt bra för mig att röra mig, utan att jag sen ligger däckad, är när det är torr luft och högsommarvärme! Och de dagarna växer ju inte på träd direkt….(
Så nu ska jag läsa lite vidare vad ni skrivit!
Å vad bra, jag har köpt sälolja igen och tänkte vara konsekvent denna gången när jag tar det. Allt som bara hjälper lite gör ändå mycket.
Låg kolhydrat kost låter bra, men blir alltid så förvirrad vad jag ska äta. Kan man äta de fiberberikade makaronerna då t ex?
Lotte: Det är olika gånger, jag kan inte säga när jag kan röra mig och när det gör mera skada, vilket också är hemskt frustrerande. Fast just under högsommar så blir jag oftast slö och mår dåligt.
zuzzi: om du vill kan du lägga mig til din msn, så kan vi prata low carb allt du orkar :) Men jämt över: Alt av korn, potatis, socker eller så är inte "tillåten" i low-carb. Inget bröd av vanlig kron, inga fullkornspasta eller nåt.
MEN!
Där finns bröd att köpa (stockholm) som är låg på kolhydrater, och det finns bröd att baka hemma med. Bästa är, lowcarb brödet jag bakar innehåller inget knådande eller så, man vispar med bakmaskin och häller i brödfrom och gräddar.
Det finns webshop som sälger low-carb pasta och lasagneplattor. Det finns recepter på pizza, "pitabröd" och mycket annat man lätt kan gjöra själv. Och jag saknar inte pasta ett dugg får jag säga :)
Rita: Jag lägger gärna till dig på msn, skickar du adressen till mig så kan jag adda dig. Kikade in på din sida för att se om adressen stod där, men fann den inte :-)