Muskelbyggning och fibromyalgi
Hej!
Jag har fibrodiagnos sedan ett par år tillbaka, men har haft ont sedan jag var liten. Numera älskar jag styrketräning, men det går ju inte alltid så bra, som ni kanske förstår. Söker fler med fibro som styrketränar och rent av som jag önskar få den där fitnesskroppen. Har så många funderingar och tankar och det vore skönt att ventilera och snacka lite kring detta ibland 
Bland annat funderar jag mycket på det här med att jag aldrig orkar ta så tunga vikter, det är frusterande att se vänner göra det när man själv står och stampar! Jag tänker också mycket på att händerna inte fungerar som de skall och att man ibland verkligen inte orkar, men gör det ändå.
Är det något som jag har lärt mig så är det att träningen hjälper mig att hålla fibron i schack! Till en början kunde jag inte ena ta de där 20 minuterspromenaderna som min läkare försökte tvinga mig till…. Numera tränar jag 6 gånger i veckan! 
Finns det fler som jag där ute? Som sagt, lite stöd och pepp och tränande fibrovänner är precis vad jag skulle behöva!
Å jag får ont bara jag tänker på styrketräning. Fitnesskropp? Jag avundas verkligen er som kan träna så pass mycket! 
Hihi, jaa du, när jag fick mitt första stora skov för lite drygt två år sedan kunde jag inte ens gå till ica för att köpa mjölk,,låg bara hemma och grät, så jag har kämpat mig fram! När läkaren sade åt mig att röra på mig skrattade jag och sade att det kommer aldrig att ske, det KAN inte ske, men så tvingade han mig och det är jag glad för, för även om det var pest och pina så blev jag saaakta bättre.
Men som sagt, det är trist att inte ha någon att dela alla tankar och frustrationer med… 
Klarar du av att röra något på dig, Lilla Fröken?
Hur länge har du haft fibro?
Jag går aldrig på promenader, åker till köpcentrum och går i butiker istället :) Det ger mig bättre motion faktiskt. Tränar nada.. Ska försöka börja röra på mig lite mer till våren här, men det är inte så lätt när nacken bråkar.
Just det, mina problem började för ca 13 år sedan.
Det vore ju underbart om man kunde styrketräna, men det funkar inte för mig
Har verkligen försökt.
Men jag köpte ett promenadband, och det använder jag varannan dag, rask promenad i minst 20 min. Och jösses vad ont jag har dagen efter, men men det är bara att ta nya tag.
Promenadbandet kan jag rekommendera, särskilt för oss som inte kan gå ut på promenader, vi som bor på landet alltså och har isgata ofta ofta.
Jag har haft ett promenadband hemma, det blev väl använt 4 minuter kanske.. :) Det var jättejobbigt för nacken, jag blev yr. Motionscykel passar mig bättre. Men annars är ett promenadband bra att ha, det tar dock en hel del plats tycker jag.
Jag styrketränar inte, men bygger muskler genom varmvattengympa och drömmer om en vältränad kropp, vilket jag hade innan jag fick fibromyalgi.
Kul att du tränar 6 ggr i veckan! skitbra ju!är det alltid styrketräning du kör?
Själv har jag vattengympan 2 ggr/vecka och de andra dagarna försöker jag promenera, när jag kommer hem från promenaden göra situps,lite benövningar och så för att hålla igång och skaffa mer muskler. Styrketräning på gym klarar jag inte, har jag provat ,men det går ju att bygga muskler på andra sätt som tur är :D
Jag har också märkt att jag mår myckte bättre när jag regelbundet tränar och rör på mig. Men ibland är det svårt att veta var gränsen går, man vill ju ta i och svettas ordentligt vilket inte alltid är vad kroppen vill ;)
"6 Jag fick jätteont i nacken när jag började med "bandet" och faktiskt lite yr också så jag fick stötta mig i handtagen då och då. Men det har släppt nu, så det funkar jättebra.
Fortfarande kan jag bli lite yr och tappa balansen, men då finns ju handtagen att ta tag i. Nu har jag också lärt mig att slappna av i övre delen av kroppen, och bara svänga med armarna lite och nackvärken är borta.
Men såklart, detta passar nog inte alla.
Men åh vad kul med alla svar! :D
Yrsel, är det många av er som lider av det? Jag har nämligen det men har alltid kopplat ihop det med mitt låga tryck.
Jo, jag tränar endast styrketräning, men när det är varmare ute knallar jag massor i skogen också :) Just nu skovar jag och mår inte alls bra :( Men tar mig iväg ändå, eftersom det är träningen jag brinner för numera. Jag är ju alltid svagast och gör inte såå många framsteg, haha, men det är kul så länge det fungerar.