Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 8630 ggr
ConfusedCassie
10

Fibro eller ej? :(

Jag e en tjej på 20 år som verkligen har fått panik nu……. mår så extremt dåligt att jag knappt vet vad jag ska ta mej till längre, känns som att jag e helt ensam å jag får ingen HJÄLP!! :'( En idiotläkare har sagt att jag har fibro å att det e psykosomatiskt… men det stämmer liksom inte in… så nu behöver jag er hjälp…

jag vet inte riktigt vad jag ska säga…. Allt började kring April förra året med att jag tappade extremt mycket hår, fick torr hy/mjäll osv, fick extrem ångest helt från ingenstans (jag var en lycklig student som älskade att gå i skolan) och även en extrem trötthet som inte gick att vila bort. Över sommmaren blev det lite bättre, antagligen för att pressen (positiv press enligt mej men…jaja) från skolan släppte en aning? (Läste IB programmet på internationella skolan, rätt krävande… men givande, jag trivdes med deras utmaningar) Men sen efter sommaren började jag må konstigt igen… hade framförallt skitont i magen hela tiden plus gallstensbesvär (vilket jag aldrig har haft innan) mycket yrsel/synbesvär å ångest. Besökte läkare som skyllde på panikångest å skickade mej till psykolog…. Någon månad senare blev jag så extremt trött att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.. Så småningom började jag (ofrivilligt) att spy upp allt jag åt, gick ner massa i vikt, tappade ännu mer hår osv. Jag la då om min kost lite och försöker verkligen att äta nyttigt, röra på mej, ta det lugnt osv. Det har hjälpt, lite… Men jag fortsatte att bli svagare. Till sist fick jag en plötslig kraftig huvudvärk på höger sida, såg inget på det ögat eller hörde på det örat. Men jag vågade inte gå till läkaren för jag va rädd att jag skulle få höra att jag va psyksjuk. Inte förrän jag svimmade pladaskt 3 dagar i rad på jobbet sökte jag vård igen. Lades in, dom tog blodprover, gjorde skallröntgen, neuro-tester (dom typiska, blunda å ta dej själv på näsa å sånt) Läkarna skickade hem mej igen å sa att jag va utbränd, allt såg bra ut. Har inte MS, Parkinsons, e inte gravid, ingen cancer, inget fel på levern eller några andra fysiska skador på kroppen…. hade lite låga blodkroppar i lite förhöjda vita, men tydligen inget dom reagerade på? Så jag nöjde mej ändå inte med det svaret så sökte vård igen… den här gången sa läkaren att jag hade fibro å att det e en psykosomatisk sjukdom??? bullshit säger jag på det. Ska man inte ha triggerpoints å värk om man har fibro?? :S Det stämmer inte in….. visst har jag lite värk ibland… men inte på det sättet, kan ju säga att vanlig mensvärk lätt känns värre :S… Jag tror snarare att det har med hormoner/sköldkörteln eller nått liknande att göra… vet att det finns nått som heter hypotyreos typ 2, som min moster har, som e samma sak som vanilg hypotyreos bara det att "blodvärdena inte visar nått". Men hon behöver ändå behandling. Min gammelmormor hade dessutom Addison's…. relativt ovanlig sjukdom men har ju ocksp med sköldkörteln å göra…. Jag blev ockå skickad till en psykolog som bedömde att mina symptom antagligen inte e psykosomatiska, då jag har gått i terapi innan å är väldigt självmedveten/ förstår hur människor fungerar osv. Psykologi va ju mitt major subject i skolan……… Usch, jag vet inte vad jag ska göra längre :'( Läkarna vill inte ens kolla på mej mer…. det hjälper inte att jag berättar min släkthistoria å att vi har massa autoimmuna sjukdomar å sånt skit… Å jag vet att man inte bara kan utesluta sköldkörtelproblem med hjälp av ETT blodprov… kortisolvärden ska man ju mäta flera gånger om dagen på bestämda tidpunkter osv… Har också hört att man kan ha bra blodvärde men att en Lumbal punktion kan säga nått annat å va mer korrekt…. Usch, jag försöker att pusha dom men det e inte lätt att va ung å ensam…. det känns som att jag tynar bort :( Så jag hade verkligen behövt er hjälp nu… vad tror ni, har jag fibro eller inte? här kommer min symptom..

-EXTREM trötthet, allmän svaghet i musklerna

-Värk vid levern (gul äcklig avföring X( pinsamt….. även förstoppad hela tiden…..

-Vadkramp

-sån "svaghets-skakig" i kroppen

-Torr hy, sköra naglar, hår, slemhinnor

-Slutar andas när jag sover? vaknar ibland upp i panik då det känns som att jag inte har andats på iaf 3 min…… kippar efter luft (INTE panikångest)… skrämmande.

-blåmärken överallt

- Ser "solbrun" ut i kroppen å har blivit jättebrun i alla veck, typ armveck, ljumskar osv… ser nästan "smutsig" ut.

-exsem

-MASSSSAAA nya födelsemärken fräknar, vita pigmentförändringar, bristningar… :'(

-Sår som inte läker.

-Kan verkligen inte käka bröd, socker, alkohol, koffein, kött längre.(LCHF dieten funkar superbra… känner mej mer stabil då. Men vet att sköldkörtelstörningar påverkar insulinet så man uppmanas ju oftast att hålla en så jämn blodsockernivå som möjligt om man har sånna problem.. :/)

-Depression, humörsvängningar.

-Yrsel, syn, hörsel, känselrubbingar.

-myrkrypningar

-Extrem törst, täta vattenkastningar

-"slapp" hy, får sånna russinfingrar efter 5 min kontakt med vatten. Duschar jag i en kvart kan jag dra ut huden så att den hänger som gäddskinn… har även fått konstiga veck på halsen, typ sånna "åldersveck"

-Fryser hela tiden

-Har inte haft mens på 4mån…

-"hjärndimma"

-srping i benen (som försvinner om jag käkar magnesium)

-Ser "vita blixtar" om jag har huvet böjt i vissa lägen. Då strålar det även sånt obehagligt i andra delar i kroppen :( gör inte ont… känns mer ryckigt.

-gula fläckar i irisarna men inte i ögonvitan

-öroninfektion som aldrig ger med sej trots medicinering

-Spänd i senfästena eller vad man ska kalla det

-Ögongrus

-"plastig" hy under fötterna

-svampinfektioner

-Långsam tankegång, sluddrigt tal, ont i halsen, spänd i halsmusklerna.

-Allmän svaghetskänsla, lit spänd ibland över axlarna.

Har haft alla dessa symptom i 4 månader nu, men som sagt, det har kommit smygande sen nästan ett år tillbaka. Så vad tycker ni gott folk, kan man ha fibro utan att ha någon värk eller några triggerpoints?? :( Nån som känner igen sej eller vet vad det kan vara??? hade verkligen uppskattat alla svar……. börjar bli riktigt desperat nu….. e bara 20 år å det känns redan som att livet e över :'( Jag hade så himla stora planer!! Tacksam för alla svar/ tips om andra läkare å så. Jag bor i Skåne men känner att jag kan ta mig varsomhelst bara jag får hjälp!!

Jessica Holländare
0

Men herregud!!! Helt sjukt att du inte blir tagen på allvar och att de kan gå vidare med sina undersökningar. Jag är relativt ny med det här med fibro, men jag tycker att det låter som något annat.. Hoppas att de andra här inne kan tipsa om bra läkare och ideer.. En massa styrkekramar till dig!! Du är inte ensam!! Du har oss!

mongu
0

Har du lämnat avföringsprov och är dina levervärden OK? Att jag frågar är pga hur du beskriver din färg på avföringen och hur din hud ser ut. Att du ser solbränd ut kan bero på gallämnen som inte kan tas omhand ordentligt pga t.ex. gallsten. Då går färgämnen ut i huden istället och man får en gulaktig, solbränd hud istället. Dessutom tappar avföringen färgen.

Om man har svårt att avgöra om man är gulare/ mer solbränd så kan man se det på ögonvitans färg. Man brukar bli mer gul där med.

Vet inte om du har nån ätstörning som kan göra att du har tappat mens, fryser osv.

Det känns som det finns en del saker som kan peka på fel. Först och främst skulle jag kolla upp detta med magen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Senga
0

#2, TS skriver att hon har gula prickar i ögonvitorna. Jag tänkte också på levern när hon beskrev hudförändringarna angående färgen.

Nä, så här kan du inte ha det! Du måste gå vidare till någon annan läkare. Helt uppenbart har du något problem i kroppen som du behöver hjälp med. Vänd dig till någon annan läkare.

ConfusedCassie
0

oj, förväntade mej inte att någon skulle svara så snabbt… tack för det.. :)

va precis hos en annan läkare å hon konstaterade att min ena pupill va större än den andra å att jag har sämre reflexer på samma sida vilket inte va så bra….. sämre syn åsså, men hon kunde inte förklara varför eller vad hon skulle göra åt det… dom har ju redan tagit alla prover :'/ vad fan??? Men hon va bra iaf som lyssnade på mej, å sa att hon skulle försöka klura ut vad vi skulle kolla upp mer…  Hon sa också att det kan va förändringar på g som inte går att mäta än, att det e en vänta-å-se grej…. hon va inne på sköldkörteln åsså… men sa att det inte går att behandla här i sverige om dom inte hittar några avvikelser på blodproverna. Tur att man har brittiska rötter då… verkar som att man får dra tillbaka dit igen istället. Där försöker dom iaf behandla symptomen även om dom inte hittar nått fel på proverna.. e ju så mycket folk som myglar där annars så det skrämmer ju skiten ur hälften att dom ska börja experimentera med mediciner… Men mej får dom dock gärna experimentera med hur mycket dom vill :(

Jag har inga ätstörningar. Vad jag vet så är proverna bra än så länge å några andra prover vill dom inte ta…. men läkarna som jag har haft innan har skyllt att på stress… vilken stress om jag får fråga? den jag har nu? KONSTIGT?? Jag va fan inte stressad innan å nu kan jag ju inte rå för att jag bölar sönder mej själv när jag har så mycket problem å inte blir betrodd/kan bevisa det… :( en av läkarna sa att vissa helt enkelt inte e skapta att få barn angående mensen… Men WHAT??? :@ då smälde jag fan av… allvarligt talat, jag va ju inte född såhär!!! Jag e fan en friluftstjej som aldrig har varit sjuk innan, fick jag en förkylning om året förr så klassades det som ett "dåligt" år för mej…. antar att man får sota för allt nu i efterhand, kanske har fått för hög dos av det goda innan så nu kommer väl all skit i dubbel dos istället.. vad vet jag… -.-' Å dom på försäkrigskassan e ju skithemska, jag e verkligen chockad över silken dålig vård jag har fått än så länge… Tur att man kan gnälla av sej här där folk iaf förstår ens frustration :/

mongu
0

# 4 MS brukar va många och långa utredningar innan diagnos ställs. Det låter konstigt om du när du var inlagd några dar kan ha fått reda på att man helt utesluter alla dessa sjukdomar.

Det jag undrar är om du har lämnat avföringsprov då det ju knappast är en normal avföring du beskrev. Sen då du har ont i magen, gulbrun i huden m.m. så borde det va ett tecken på att nåt är galet.

Törst och att kissa ofta det får tankarna till diabetes.

Så det är så många olika symptom du beskriver som kan va många olika sjukdomar.

Den läkaren som upptäckte att dina pupiller inte var liksidiga kan du inte ta kontakt med henne igen? Vänta inte på att hon ska ta kontakt utan sök själv.

Vet inte vad du har för förväntningar på Försäkringskassan? Vad ska dom göra för dig och vad har dom inte gjort för dig?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ConfusedCassie
0

Det är inte diabetes heller… Dom ska ta fler prover nästa vecka. Jag har tjatat hål i huvet på dom om min mage men dom säger att allt e som det ska… :/ fast att dom inte har kollat med ultraljud än… FK säger ut å jobba med dej igen, du e ung å stark… Även om jag har läkarintyg så klabbar dom med sjukpenning. Fy fan, jag har aldrig hör talas om denna hemska sjukdom innan… lider med dom som har den. Det e nästan komisk hur vissa folk kan tycka så synd om dom som har diskbråck men om man inte kan bevisa skadan så e man bara en hypokondrisk gnällspik…

TjockaBerta
0

Ja så är det faktiskt. Jag säger ibland att jag har diskbråck för att folk ska förstå och hjälpa  till. Jag ser ju så frisk ut.

P.S. jag har diskbråck också. Tre stycken.

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

# 6 Har du hunnit jobba så du får nån sjukpenning eller vad kan du få för hjälp av FK?

Prover ger bra utgångspunkter hur det är med din mage så jag hoppas du påtalat dina avföringsproblem. För är det som du skriver så verkar det inte helt OK.

Sen ser jag inget komiskt i att folk tycker synd om dom som har diskbråck för det är inte alls kul om diskbråcket är i ett aktivt skede. Sen kan många diskbråck faktiskt läka ut utan operation osv.

Ha en bra dag! Mongu.

oskartoller
0

Leverproblem och hepatit gel gulaktig hud och ögonvitor.

Läkare kan överraska en fibro är en neurologisk sjukdom och har inget med psyket att göra.

Hoppas att du får snabbt hjälp.

gnutt66
0

Hej

har du fått svar än, tycker jag känner igen mig ganska mycket i en hel del symptom här också men har kanske en lightversion om man jämför med dig.

Dock har jag haft mycket led/muskelvärk men även

EXTREM trötthet, allmän svaghet i musklerna

Vadkramp

-sån "svaghets-skakig" i kroppen

Depression, humörsvängningar.

russinfingerar hela tiden utan kontakt med vatten.

socker, alkohol, koffein tål jag inte längre får typ ont i kroppen och får snabb puls som fan.

hjärndimma

Ögongrus

sjukdomskänsla och svaghetskänsla.

Förhöjd vilopuls.

Kass och lös avföring.

har du fått någon mer info av läkarna, vore kul att veta då det är så pass likt.