Slippa bilbälte?
För många herrans år sedan, så hade jag intyg på att slippa bilbälte, men vet inte om det finns något sånt idag. Någon som vet? Ska maila Transportstyrelsen, men jag testar här med. 
Oj, jag har svårt att se att man kan få det idag, men jag vet inte faktiskt. Är själv nyfiken. Om ingen här vet, skriv gärna och berätta när du får svar från transportstyrelsen, det vore snällt! 
Det ska jag göra :)
Förstår inte varför man vill slippa bilbältet ????
Jag skulle själv aldrig komma på tanken att inte använda bilbälte hur jäkla ont det än skulle göra ( har i nuv. läge inga besvär) Och är man för kort får man väl skaffa något att sitta på.
Jag åkte av vägen 1982. Hade bilbältet på, körde bara ca 40 km/tim på en skogsväg. MEN sladdade till och hamnade ute i skogen, parkerade mot ett träd. Slog mig som attan i knän, och fick också min nackskada där. Men tänk om jag inte hade haft bältet ?
Så försök använda bältet, du kanske kommer att tjäna på det.
Håller med #3, bilbälte är faktiskt himla viktigt, inte bara för ens egen skull, utan även för dom andra i bilen. En obältad person vid en krock kan faktiskt orsaka sådant tryck på övriga passagerare, så dom dör..
Jag personligen har inte sagt att bilbälte inte är viktigt. Jag har alltid bälte och kommer alltid att ha det. Det var därför jag väldigt gärna vill veta vad de säger på transportstyrelsen. Jag tänkte samma sak som er men jag vill inte döma andra människor, det tycker inte jag att jag har rätt att göra!
sen är oxå risken väldigt stor att vi en krock eller liknande att man förvandlas till en flygande projektil och åker igenom framrutan och får på det viset mycket svåra skador
Jag vill inte alls peka en fordömmande finger på dom som ansöker att få släppa bilbältet. Det finns nog en anledning bak en sådan ansökan, och transportstyrelsen är inte alls snabba eller lätta att få att bevilja sånt heller utan anledningar och dokumentationer.
Själv väljer jag dock inte att ansöka. Dom besvär jag får av bilbältet kan jag uthärda för min egen del. Jag säger inte att andra är svaga som inte gör det, för jag kan aldrig veta hur smärtan känns för andra än mig själv.
Alla här i tråden vet att bilbältet är viktig och räddar liv. Det är ingen som kimsar av farorna vid en krock, inte ens i låga hastigheter. Lugna och fina nu, goda vänner 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag använder alltid bilbältet, jag vet vilken nytta det gör, jag har haft körkort i 30 år så jag är inte helt bakom flötet :) så jag vet fördelarna med bältet. Tänker inte gå in på varför för det har ingen med att göra (ursäkta språket,.men så är det). Jag har inte fått svar ännu men mailade i torsdags.
#3 Glömde fråga dig, om en kort människa sitter på hög kudde för bältets skull,, hur ska då denne nå ned till pedalerna? Nej detta är inte mitt problem, var bara nyfiken på hur du tänkte :)

Trist när trådarna spårar ur direkt.
TS.
En intressant fråga. Tala gärna om vad transportstyrelsen svarar.
Förr kunde man ju också få dispens för att slippa hjälm på mc men det är väl knappast möjligt idag.
>>>Malum domesticum<<<
#10 Jadå, jag återkommer. 

Har inte gränsen gått vid ca 150 cm lång för att slippa bilbälte? Men det kanske är ändrat så vi får se vad du får för svar.
Är bara nyfiken inget annat.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
"9 Har en väninna som bara är 1,49 lång. Hon sitter på någon sorts kudde det vet jag, men hur hon når ner till pedalerna vet jag faktiskt inte 
#12 Det är borttaget, läste på Transportstyrelsen..

OK misstänkte det
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Meddelar härmed att man kan få slippa bälte om man har ett läkarutlåtande.
bra att veta! :) Tack för informationen Fröken!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Varsågod! 
Det är faktiskt bra att veta! :) Säger tack för infon som föregående talare, jag har en i min närhet som har nytta av den informationen!
Jag ska faktiskt ringa och beställa blanketter imorgon och sen beställa tid hos min läkare. Om du MiaaiM vill ha mer info så kan jag pm:a svaret jag fick från Transportstyrelsen.
Jättegärna, det vore snällt! Tack! 
Ok, fixar det senare eller imorgon, skriver på mobilen nu och det brukar lagga när jag använder webbversionen :)
Nu har jag beställt hem en blankett, och beställt tid till doktorn. Önskar att jag hade haft detta intyg idag när jag var ute och körde.. 
Fick hem pappren idag och det var inga krångliga blanketter. Ett infoblad till mig/läkaren och ett dubbelt kort i c6 format ,med kopieringblad emellan. När (OM) läkaren skrivit på och kryssat några rutor så sparar jag originalet och kopian ska läkaren sända till TPS. Inga ansökningar ska göras, vilket jag fick för mig av någon anledning. Så den 20/2 ska jag till doktorn.
Nu vet jag inte varför texten blev så stor, jag kom åt en eller två tangenter med ena handen, så allt förstorades men kan inte hitta minska-funktionen.