operation = fibrosmärta?
Hej,
Jag undrar om en operation kan orsaka ett utbrott av muskelsmärta?
Finns det någon som upplevt smärta i bröstmuskeln och bak över ryggen/skulderbladet, breda ryggmuskeln? Det känns som om någon dragit åt dessa båda muskler och tvinnat ihop dem i ett konstant läge 
Inga mediciner hjälper eller lindrar smärtan som är värst vid djupandning.
Jag fick diagnosen fibromyalgi för över 10 år sedan men aldrig upplevt smärtan på detta ställe innan.
Tacksam för svar
Avslutar med tack och hoppas du får en bra dag!
Severe brain fog - constant & extreme

Det stämmer i alla fall efter vad jag fått höra och erfara. Dels så fick jag min fibro efter att gått med smärta länge dels innan operation med också efteråt. Då smärtan t.o.m. är värre efter operationen.
Sen har jag kontakt med ortoped angående mitt knä och dom är ytterst tveksamma till att gå in och operera igen då mitt smärtsystem är stört pga fibron. Samma sak har smärtläkare sagt till mig.
Har däremot ingen erfarenhet av smärta där du har din.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
tack för ditt svar, det känns bra för mig att veta att jag inte inbillar mig.
Jag visste inte innan operationen att det kunde bli så här, kanske jag då valt att inte operera mig. Hoppas du blir hjälpt på något sätt med ditt knä.
Det är väl bara att hoppas på att smärtan så småningom flyttar sig, så som den brukar göra.
Det kommer nog förr eller senare att ge med sig skulle jag gissa. Men det kan väl ta lite längre tid än för andra med rekonvalens och sådan. Hoppas du kan hitta något som lindrar dig!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ja det gör det säkert, än har jag inte märkt någon förändring men det är väl så det är med oss som har fibromyalgi, det tar tid.
tack för era svar
Vet ej om detta hjälper dig, men jag fick ett tryck över bröstet och ont i lungorna så det kändes om om jag inte kunde andas ända ner i lungorna. Har varit hos läkare men tyvärr ingen lyssnar, Jag fick det i samband med att jag fick ett läkemedel som jag inte tålde, det visa sig senare att det var svamp, väldigt vanligt att få det efter en operation eller något annat då de proppar dig full med antibiotika.
Be att få lämna ett urinprov och avföringsprov och få det testat om det finns svamp
Tisteln

# 5 Att säga att det är väldigt vanligt att få svamp efter en operation är nog att ta i.
Däremot om man får antibiotika så är det vanligt att få svamp. Svamp har vi i viss mängd som naturligt i normalfloran för all svamp är inte elak. Men när man då får antibiotika så slås även det goda ut i normalfloran. Då är det vanligt med svamp.
Sen kan det vara att en patient är väldigt nedsattt efter en operation eller längre tids sjukdom och då kan man också få problem med svamp, då är det allmäntillståndet som gör att kroppens skydd blir sämre.
Det behövs inga urin eller avföringsprover för att diagnosticera en svamp. Det räcker att läkaren inspekterar mun och svalg. Samt tar tar upp en anamnes av patienten.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det räcker tyvärr inte att läkaren inspekterar mun och svalg för att dignastosticera svamp. Det finns många olka svamp och det förutsätter att du har svamp i mun och svalg. Svamp kan sprida sig med blodet och det finns en sort som är svår att bli av med den heter Candida glabriata och denna svamp är mycket svår att uptäcka via blodet.
Tyvärr är det den svamp som orsakar flest dödsfall. Det är vetenskapligt bevisat att överskott av svamp kan ge värk i leder, typ Fibromialgi. Utomlands har man kommit betydligt längre med att forska om Fibromialgi.
Kontrollera om ni har svamp, får ni hjälp med att ta bort överskottet av svamp så är det mycket möjligt att ni blir av med en hel del värk.
Vi är ganska många som testat och det har funkat på oss. Det är bara ett råd som kanske kan hjälpa. Vi är inga läkare och det är inte vetenskapligt testat (vad nu det är). Kan det hjälpa så är det värt att testa.
Ha det bra.

Ja men de allra flesta som drabbas av denna svamp är de som är mycket nedsatta. T.ex. transplanterade som äter immunosuppresiva läkemedel (läkemedel som förhindrar avstötning av transplantat men tyvärr gör personen mera infektionskänslig) eller multisjuka som har nedsatt immunförsvar pga det. Som har genomgått stora operationer och vårdats länge. Då har man mycket dåligt immunförsvar.
En svamp tar sig inte direkt till blodet utan finns som regel nånannanstans först.
Blodet sprider inte infektioner varken svamp eller bakteriella eller virus om man inte gått med infektionen länge så det övergått i en blodförgiftning. Då talar man om livshotande tillsstånd. Men blodförgiftning är inget man för bara sådär.
Sen kan det gå snabbt när en infektion startar som t.ex tar jag här rosfeber som orsakas av streptokocker. Det kan gå snabbt från att man känner sig dålig tills man är mycket dållig. Så det gäller som alltid att lyssna på sin kropp och tolka dess signaler.
I dagens läge blir man inte fullproppad med antibiotika om det inte är riktigt nödvändigt. Det är såna restriktioner kring antibiotika så där är läkarna återhållsamma. Men ibland så måste ändå många få antibiotika.
Ha en bra dag! Mongu.
Det är en väldigt invecklad sjukdom vi har och jag är tacksam för all inlägg ni gjort. Ska fundera på hur jag kan gå vidare om det inte avtar.
Jag fick ju Heracellin 750mg/3 ggr/dag i ca 1 vecka efter operationen men har inte märkt av någon svampinfektion på de stället kvinnor brukar vara känsliga.
Värken har nu flyttat sig något men problemet med andningen kvarstår.
Jag är nu smärtfri men det tog flera veckor.
Lämnar här en länk till vad jag hittat och som jag tror att jag råkade ut för.
http://www.fmnetnews.com/free-articles/article-samples/easing-chest-pain
Tack för alla svar jag fick :)