Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 18903 ggr
kkarinn
4

myrkrypningar

är det någon mer än jag som har myrkrypningar när jag inte rör på benen, mest i fötterna.?

Ibaland känns det som el stötar

Mycket irriterande!!

(Rynkar på näsan

Rita-S
0

jag kan vissa dagar ha myrkrypningar i armar och ben om jag inte rör dom.. inte alltid men det händer när jag är särskilt stel.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

oskartoller
0

oftast när man har myrkrypningar har man magnesium brist. Prova med det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Rita-S
1

#2 jag går redan på magensiumtilskott maxdosering. Myrkrypningarna jag har är enligt läkare och naprapat pga blodtilförseln bromsas av muskelspänningar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

louise11
0

Myrkrypningar!!!

Hade hört av min sjukgymnast samt min massageterapeut att det säkert beror på som Rita skrev spänningar i muskler.

Men när jag tog upp det med min neurolog, så sa han att det inte alls hade med spänningar att göra och blodtillförsel, utan att det är det centrala nervsystemet som ger dessa symtom.

Eftersom min läkare är professor samt docent på SU , så vet väl han bäst? Nu hör det ju till saken att fibromyalgi numer räknas som en neurologisk skada, enl. det senaste som skrivits och hörts av forskare.

Vad tror Ni?

Louise

Rita-S
0

Ja, jag var ju bara till reumatisk nevrolog, ingen professor, men spänningen i muskulaturen samt blodgenomströmningen när jag inte har myrkrypningarna samt när jag faktisk har dom är mätt hos mig, och konstanterat så jag förhåller mig till detta själv.

mongu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan få myrkrypningar när det är nervsmärtor som spökar med. Har det dels pga min knäoperation men hade mycket mera innan man stelopererade min rygg och rensade upp i nervrotskanalen samtidigt.

Så det finns nog några olika orsaker till myrkryp i benen. I vilket fall så är det jättejobbigt att ha.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

louise11
0

Hej Rita, undrar vad det var för typ av mätning läkarna gjorde, för att konstatera muskelspänningar i samband med myrkrypningar.

Minns du vad mätningen gick ut på samt vad den "kallas"

Jag har fruktansvärda myrkrypningar i ben samt armar, jag tänkte om det inte bara är neurologiskt utan även muskelspänning, så kan man ju få bukt med spänningarna, det neurologiska finns ju inget bot mot.

Så snälla berätta mer om hur de mätte dina spänningar.

MVH

Louise

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag minns inte vad den kallas, men dom satte på en massa elektroder, jag fick mätare på fingertopparna och tårna, dom stoppade in kanyler i blodådrerna i armarna och stoppade in nån sensor som var pytteliten, samt mätte blodtryck vid hals och vid handledd och anklarna iaf. Var inte trevligaste jag har gjort kan jag säga, jag är sprutredd och kanylerna som öppnar till sensorerna var inte små heller. Min läkare ville kolla upp detta för att se om det kunde va något neurologisk till grund för min smärta i första hand, men även detta med myrkrypningarna. Dom försvann ju när jag fick massage varända gång. Dom tog även röntgen på alla kroppsdelar och såg efter det som på norska kallas spinalkanalen, för att se om den är trång eller rymmlig och så.

louise11
1

Tack för ditt snabba svar Rita, Jag har själv gjort något som heter Neurografi samt EMG, det är som små elektriska stötar som kommer från elektroder de kopplar på delar av kroppen, som mäter hastigheten mellan nervsystemet till musklerna(EMG)Neurografi är likvärdigt men mäter blodcirkulationen från nerver ut till muskler.

Så det är nog samma sorts undersökningar vi gjort.

Du skrev att dina myrkrypningar försvinner när du får massage, mina blir etter värre efter massage, precis som kroppen blir uppretad. så olika det kan vara!

Hur som helst får väl man leva med detta oxå tyvärr.

Kramar Louise

Rita-S
0

Jag hoppas det kan letas reda på vad som förorsaker dessa myrkrypningar av dom som inte blir bättre av massage, för mig finns det ju något att lindra mina besvär med men det är nog värre för dig att få lindring Rynkar på näsan

kkarinn
0

Jag har gjort samma undersökning som du med elektroder, och inte för att skrämmas men efter den undersökningen har mina myrkrypningar blivigt mycket värre :(

TjockaBerta
0

Jag har nyss fått remiss till en sån utredning. Vad visade de tester ni varit på?

Fick ni någon ny behandling eller diagnos?

Mina muskler känns som om jag har mjölksyra i hela kroppen och som om musklerna är som gele när jag har överansträngt mig. Senast låg jag i tre veckor innan jag kom på benen igen.

>>>Malum domesticum<<<

Myrrami
0

I bland kan jag lindra mina krypningar genom att stretcha men masage eller liknande gör det bara värre.

Jag har inte fått göra något test med det verkar som att det beror på spänningar eftersom det blir lite bättre om jag äter paraflex som är muskelavslappnande.

agneta-43
0

Jag lider också av myrkrypningar i båda fötter och upp i benen samt fingrar och händer, det började i 20-årsåldern långt innan min värk satte in och mykrypen verkar växa uppåt. Det började i tår och fingrar, men är nu upp i smalben och händerna.

För mig fungerar massage, men då måste den som masserar använda kraft. Mesas det så blir krypningarna så kraftiga att fötterna börjar rycka, ibland är enda utvägen att gå ut och gå för att få bort krypningarna.

Medarbetare på Druid & Shaman 

Ladydragon
2

jag har oxå problem med myrkypningar till och från och i mitt fall beror det på nervskador på grund av att jag gick med allvarlig B12 brist för länge

nåt som hjälper ibland när myrkrypningarna är jobbiga är stödstrumpor Obestämd jag köpte ett par som inte har så jättestor effekt och med roliga mönster och dom funkar helt oki faktiskt 
köpte främst stödtrumpor då jag har problem med svullna fötter

MiaaiM
0

Japp, tyvärr!

Jag har inte fått det undersökt, Det kommer inte så ofta och endast när jag befinner mig i ett skov. Jag upplever inte att det är mycket som hjälper, möjligtvis att röra på mig lite mer!

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se