Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3562 ggr
ellroy
0

ME, Fibro

Jag har fått diagnos ME, Fibromyalgi av Gottfriesmottagningen.

Sedan hänvisad till min vårdcentral som inte tror de diagnoserna utan har en annan diagnos, hur gör man då? Jag blir sämre hela tiden med smärta framför allt i bröstet och armarna, men nu har jag som solsveda i hela skinnet, händerna domnar och ansiktet, fryser och svettas darrar i benen så fort jag går eller efter att varit stilla en tid. Hela kroppen rasar.

Sjukvården, akuten säger ångest! vilket vårdcentrale inte tycker. Vad har ni för erfarenhet, finns det någon att få fjälp av eller prata med?

Jag äter medicin: cymbalta och B12, men inte hjälper det mot något.

Mysan59
0

Men jösses! Varför kan dom inte tro på varandra? Annars har jag nog tyvärr inget bra svar till dig, sorry.

(Men själv har jag hållt på med min smärtproblematik sedan mitten av 80-talet, så det kan ta tid, det vet jag.)

Det gäller att inte ge upp, även om man gör det periodvis.

mongu
0

Har precis fått diagnosen ME och har fibro sen tidigare och en hel del annan värk.

Jag har inte varit på Gottfriesmottagningen men har sån tur att jag har en läkare här som även jobbar på Gottfriesmottagningen. Har gått länge hos henne och det har varit funderingar åt ME tidigare men nu så ska jag testa med att ge mig själv B12-sprutor och även äta Folacin.

Sprutor ska vara bättre än tabletter med B12 då vägen genom mag-tarm förstör en del av tablettens nytta.

Hur länge har du ätit B12? Har du samtidigt Folacin? Har du fått testa att ta Tryptizol eller Saroten för värken? Om inte kanske det kan va nåt men det är såklart läkarnas sak att ordinera.

Du tror inte du kan ta kontakt med Gottfriesmottagning för att få hjälp?

Tyvärr är det ju tal om att Gottfriesmottagningen ska läggas ner vilket är mycket illa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ellroy
0

Jag äter Folacin och betolvex sedan 2 veckor ca+ cymbalta.

Läkaren på Gottfries(kvinnlig) jag var hos på Gottfries säger att de inte kan göra mer. Jag var på en annan vårdcentral idag bara för att se vad en annan doktor skulle säga, de tog urin och blodprov och sa att jag kan söka akut om det inte blir bättre. Ska man inte bli undersökt?

[Jasså]
0

Vad är ME?

Rita-S
0

Kallas även Utmattningssyndromet , Jasså.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Jasså]
0

Tack :)

Rita-S
0

Varsågod :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Aniara4
0

#5 Nej, det tror jag inte?

ME/CFS kallas i Sverige även Kroniskt Trötthetssyndrom, vilket är ett galet missvisande namn, ännu sämre än det engelska Chronic Fatigue Syndrome. Det finns en stor överlappning med Fibromyalgi, men det är oklart om och i så fall hur de är besläktade.

Här kan man läsa mer om ME!

SoKawaii
0

Tror tyvärr det handlar om att komma till "rätt läkare". En del har verkligen noll förståelse och vilja att hjälpa, medan andra är helt underbara. Jag snubblade över en ME-blogg för några år sedan och kände direkt igen mej och tog upp detta med min läkare som genast startade en utredning. Ett år och otaliga tester och prover senare kom han fram till att det är ME jag har. Detta var i norge, och efter att ha flyttat tillbaka till sverige (för 1,5 år sen) så fikk jag börja om igen för att få hjälp här. (Som tur är så hade jag min journal med mig) Hade tur här också och fikk en jätteduktig läkare på torpavallen som gjort massor för mig. Nu är jag även igång med utredning och tester på gottfrieskliniken i mölndal. Känns som ett litet ljus i sen långa mörka ME-tunneln iaf. Inte kul att vara en 29-årig tjej i en 80-årings kropp :(

"Do small things, with great love"