Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettsmärta-anhöriga
Läst 9346 ggr
Loveferrets
2010-10-26 02:23
0

Diskbråck

Var hos läkaren och efter han hade känt och tryckt lite konstaterade han diskbråck och om jag hade smärtan kvar efter 1.5 år skulle jag återkomma och då skulle det bli tal om operation, har haft det i 2.5 år nu och eftersom det inte gick att se på vanlig röntgen så skulle jag på siktröntgen hette de så ?,

Har inte varit på denna ännu för är rädd för att det verkligen är som läkaren antydde, det enda som hjälper är att gå minst 1 timme varje dag, om jag ej gör detta så är smärtan obeskrivlig och vissa påstår att det liknar samma smärta som ischias, stämmer det ?

Inga piller hjälper. Funderar på att köpa en sån där motionscykel för har testat med en och det har hjälpt.

Har läkarfobi redan som det är och läkaren hälsade oxå att det inte är någon garanti på att smärtan släpper efteråt, att det var mindre än 50% chans om det blir op

Min smärta sitter i högra ben från höften och hela vägen ner, känner enbart en molande värk i ländryggen varje dag men smärtan i benet tar kål på en.

Fler som sitter i samma sits ?

Mosaik02
2010-10-26 12:09
0

läkarna tror att jag har diskbråck och troligtvis lite ischias på det

har ont i ryggen och smärtan strålar ner i vänsterbenet ut i tårna

har vart hos två läkare och båda två säger att det är ingen idé att röntga eller göra nåt åt det förrän jag får problem med känselbortfall vilket jag inte har än så länge dom rekommenderade mig att hålla igång så mycket jag kan skulle även vart hos en sjukgymnast men har inte fått tummen ur än så länge

har haft ont nu i cirka 2 år har bättre och sämre perioder

det som bekymrar mig lite är att jag släpar vänsterfoten ibland och att jag är lite sned i ryggen men läkarna rycker bara på axlarna och säger åt mig att motionera suck alltså

ibland känns det lite frusterande och jag skulle vilja att dom åtminstone röntgade mig för att se exakt var problemen är men men svensk sjukvård i ett nötskal typ Tungan ute

finns väl inget mer o göra än att lära sig o leva med skiten o tja jag har ju redan ont i hela kroppen så lite ny smärta det gör väl inte så mycket typ

pia63
2010-10-26 13:01
0

Jodå.. diskbråck som djä**as har jag haft i flera år.

En fruktansvärt handikappande sak med dålig rygg!

Jag har frågat läkarna jag träffat m att ev kunna få det åtgärdat, men de säger alla att en op görs endast om man tex "tappar känsel" i ben och inte kan styra o känna att man kissar på sej osv!

Motion o träning får jag md höra.. men när jag vet att tex en nysning kan få mej sängliggande i flera veckor .. tja, då känns det som all träning för rygg o magmuskler  inte direkt gör nån nytta

Det läker ut själv har de sagts mej, men.. jag har nog haft det  snart ca 6-7 år.

Loveferrets
2010-10-26 17:22
0

Märkligt att dom inte vill skicka er på röntgen, bättre att få det konstaterat och får man det så kan man även få hjälp om man har problem i vardagliga livet, som för mig t,e,x, så kan jag få bidrag för en sån där "motionscykel"  eller få sjukgymnast och smärtstillande betalt. Hos mig sa dom oxå att disbråck är nått man oftast få leva med i resten av ens liv för det går ej att bota

Jag känner 4 st som har blivit opererade men dom hade inga problem med tappad känsel och dom fick ta en sån skikt röntgen eftersom på den vanliga syntes det inget på.  3 av dom går på morfin för inget annat hjälper mot smärtan.

Så op känns helt onödig egentligen om det är så liten chans att bli bättre men det hade visst kommit en ny metod nu somjag inte är så insatt i men det skulle hjälpa bättre.

Går ni på några läkemedel ? Tycker ni ska tjata tills ni får den hjälp ni är berättigad för inte tusan ska ni fortsäta leva så här, nu har jag iofa haft de ett par år nu men 6-7 år som du Pia , då hade jag nog varit knäckt.

Denna kommentar har tagits bort.
Loveferrets
2010-10-28 18:35
0

Skulle vara trevligt om det fanns fler att ventilera med :-)

pia63
2010-10-28 19:48
0

Jag har vart på röntgen för flera år sedan .

Men, sen är det bara att "vänta ut" som de säger . Fan tro´t *hmm*

Nå.. jag har ju -tack  lov - inte konstant 24/7 svår värk av rygen, men jag känner ju av den hela tiden och alltid med viss värk .

Och som sagt, en nysning när jag står "fel" eller att jag råkar böja mej lite fel , så sätter det in och jag blir snudd på orörlig i nån/några veckor…

Lätt handikappande kan man ju gott påstå att det är.

Fibrovärken är ju av annan karaktär

Medicin äter jag j ändå , men när jag råkat knäcka till ryggen så lägger jag till paraflex tillsammans med vanliga jag äter -  tradolan o panodil forte

Är så lätt att krampa i ryggen är det gör å där vansinnig ont ju.

Loveferrets
2010-10-28 23:42
0

#6, Vad menar du med att vänta ut det ?, Det lär ju liksom inte försvinna av sig själv ändå.

Själv har jag molande värk i ryggen 24/7 men inget man inte står ut med, smärtan som går ut i benet är sju ggr värre och då vill man bara amputera bort de ha ha.

Kan du inte prata med läkaren igen Pia ?, Mycket har säkert förändrats på 6-7 år, som bla, den här nya metoden som skulle ge bättre effekt mot ens smärtor, nått man op in i ryggen som jag ej minns nu vad de hette.

Beklagar att du ska få så svåra besvär bara av att nysa, är du då förkyld måste de va ett elände Rynkar på näsan

pia63
2010-10-29 09:49
0

Loveferrets:

Visst är den där "ischas-värken" rent för djävlig ? Huuu!

Tja, men det är ju tyvärr så att ma läskigt nog vänjer sej vid saker och ting! Konstigt, lite läskigt.. och ändå, kanske - tur ?!

I och med att jag ficksyn på den här tråden så kom jag nog mer in på att fråga läkare igen.   De läkare jag träffat vet ju om att jag har problem , men de har aldrig sagt något om att jag gått så länge

Nå.. ska till läkare nästa vecka  ang intyg , förlängd sjukpening och lite annat..ska ta upp det då :-)

Loveferrets
2010-10-29 15:51
1

Pia .

Vad är det för skillnad på ischas o diskbråck ? Är det att smärtan är densamma ?

He he, ja det är nog både tur, läskigt o konstigt att man vänjer sig men det ska man ej behöva tycker jag. Lider med dig, det hörs som att du har det värre än mig.

Låter bra att du ska ta upp det med läkaren igen nästa vecka, du får gärna uppdatera efter det,

Mosaik02
2010-10-31 08:07
0

Ischias är en nerv som kan komma i kläm eller bli inflammerad och just nersmärta är så en sån intensiv smärta så man håller på att bli totalt knäpp av den

det mina läkare sa åt mig att det finns inget o göra operation gör man knappt längre gör det har visat sig att resultaten blir inte så bra man får ha tålamod och stå ut helt enkelt för det ska bli bättre av sig själv men när det får man se typ

jag äter smärtstillande för mina andra åkommor men det hjälper rätt oki mot ryggvärken oxå Voltaren Panodil och Tiparol blir det

Loveferrets
2010-10-31 08:28
0

#10, Var det längesen som dina läkare sa det till dig ang operation ? Det har ju kommit en ny metod nu som skulle ge bra effekt, det har jag hört både via min egen läkare o dels hade dom det på tv för ett par veckor sen. har för mig det hette "fråga doktorn" eller liknande.

Det är inte alls säkert det blir bättre av sig själv, det kan vara så illa att man får lära sig leva med det. Märkligt att läkare berättar så olika.

pia63
2010-11-01 09:49
0

Loveferrets :

Tror det är mycket skillnad på vilken läkare man har och deras intresse av att hålla sej uppdaterad på nya metoder. En del är ointresserad av ryggsmärtor och kanske tycker fötter är intressanta.. eller.. ja,nåt sånt *s*

Man får själv ge idéer och hålla dem informerade  med det man hör, ser  och läser om.

Just ringt min vårdcentral och tyvärr så är den läkare jag har träffat och vill träffa igen borta i två veckor

Så jag får beställ ny tid då - också. Lär ner och få ett intyg för sjukskrivning idag iallfall. 

Men intyget AF ville ha, det väntar jag med i två veckor hellre…

Har man hittat nån hyfsat bra, så gäller det att hålla i med näbbar o klor på den läkaren tills de inte orkar med en nåt mer  Tungan ute

Loveferrets
2010-11-01 17:29
0

Okej men eftersom denna nya metoden är ägnat till just detta ändamål så borde ju dom flesta läkare veta om de för dom blir ju ändå informerade/uppdaterade om nya "rönn" , men om  en läkare är ointresserad av att verkligen hjälpa patienter så borde han/hon inte jobba inom det yrket alls.

Kanske är det så illa som du säger, att man själv måste prata med dom om de.

Hoppas det gick bra att få ditt intyg idag, synd att din läkare var borta så länge.

pia63
2010-11-02 09:13
0

Intyg från läkaren  gick bra.. sen ska ju FK tycka o bestämma . Den biten är ju värst ..nästan *s*

Ska ta de med "min läkare" när hon återkommer .. den här jagträffade var väldigt trevlig o så, me hade en aning problem med språket.. så jag orkade inte trassla .

Under tden kan jag ju själv uppdatera mej och läsa på om det nya som du nämner

Loveferrets
2010-11-02 17:21
0

#14, Så bra då avvaktar vi bara på att fk ska ta tag i saken oxå.

Ja nu minns jag inte vad denna nya metod hette men jag vet det var nått man skulle ha i ryggen, ach så irriterande när man inte kommer ihåg exakta detaljer.. Oskyldig.

Hur mår du annars idag ?

pia63
2010-11-03 11:09
0

Loveferrets : 

Jag har sökt o letat på nätet, men kan inte komma fram till vad du menar med nytt sätt att operera..

Snälla.. kan du försöka tänka lite och se om det kommer fram nån sak i minnet  ? *ler så sött jag bara kan *

men jag vet hur det är.. minnet är nåt som man är utan när det behövs! *S*

Idag är det en BUP-besöks - dag med dottern *suck o pust*

Sen ska jag nog bara lägga mej och blunda så jag inte ser allt jag skulle behöva göra härhemma Tungan ute

Ha en bra dag….   Glad

mongu
2010-11-03 11:23
0

Loveferrets, är det diskprotesoperation du tänker då? Där man sätter in en konstgjord disk.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Loveferrets
2010-11-03 16:26
0

mongu , JA det var de jag menade tack, har du någon erfarenhet av det ?

Pia, det var en konstgjord disk man kunde använda istället he he,

Hoppas det gick bra på BUP idag, har själv en systerdotter som går där så vet hur det är.

Hoppas oxå du fått vilat en stund, kan behövas ibland.

mongu
2010-11-03 20:07
0

Nej jag har ingen erfarenhet av en diskprotesoperation jag har gjort en steloperation och dekompression i ländryggen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pia63
2010-11-04 10:27
0

Protes? Hmm.kan man sätta in en sån ? aldrig hört talas om…

ska söka o läsa lite på nätet  *tackar*

Kan de inte komma på nån sån där "nervprotes" så man kunde byta ut lite av varje?   Ischsnerv tex  *S*

Eller byta ut de där som ligger o stökar i skallen i bland .. Flört

[Billan]
2010-11-04 18:04
1

Har läst igenom tråden. Har samma problem som andra här  sen flera år tillbaka. Nu i höstas så blev det total stopp. Benen blev som timmerstockar, svullna tjocka och stela. Kändes heta invärtes men var kalla som is på utsidan. När jag gick snubblade jag och kände inte riktigt vart eller hur  jag satte foten. Ont i ryggen, klarade inte att få på mig kläderna själv, elller torka mig i baken vid toabesök.

Fick vänta tre veckor på en läkartid, väntade ytterligare 6 veckor innan jag fick en slät röntgen. Sen fick jag liksom stötar upp i skallen, då blev det snabbt en tid till magnetröntgen av nedre delen av ryggen. Man konstaterade två diskbråck, samt en hel del pålagringar.

Idag efter ett par månader på gym samt promenader är jag betydligt bättre, men huggen i ryggen finns där och benen , ett ben är värst, kallt och svullnads känsla.  Är även utsatt för häftiga sendrags liknande kramper i benen. Särskillt natte tid.

De säger till mig att operation görs bara i absolut nödfall. Om man tappar all känsel för ex.

Loveferrets
2010-11-04 18:26
0

"20, Tydligen kan man de he he, ja de skulle varit bra om man kunde byta ut lite av varje likaså de som stökar i huvet ha ha.

#21, Usch de lät som att du hade de värre än mig, skönt att de har hjälpt lite med gym o promenader,

De ska bli spännande o se vad min läkare säger ang operation, om de verkligen bara är i nödfall dom gör de så borde jag ju inte få en sån i så fall men hon nämnde de ju själv när vi pratades vid sist..

lotta69
2013-01-05 00:20
0

Hej, har läst igenom tråden och känner med er som har problemen länge. Jag kan verkligen bli arg med tanke på hur nonchalenta läkare kan vara.

Jag klev snett i en sandlåda, jobbar som förskollärare, i slutet av maj vilket gav mig värk i höftleden och ner i höger underben, snett mot utsidan. Läkaren skickade mig till sjukgymnast som konstaterade ischias.

Under hösten blev det sakta sämre med domningar och pirrningar/stickningar i huden och läkaren började fundera på diskbråck. Jag har fått en tid till magnetröntgen i Mora i mitten på januari och jag har fått remissvar från ortopeden.

Jag fick dåligt gehör på den vanliga vårdcentralen så jag bytte för ca 1 år sedan och jag tycker verkligen jag får bra hjälp.