Kan det vara fibro?
Hej alla kämpar!
Har under många år undrat om jag (kvinna 55+)lider av fibromyalgi, då jag haft diffusa smärtor lite varstans i högre eller mindre grad, men periodvis varit nästan smärtfri och då inte tänkt så mycket på det. För ett par månader sedan fick jag väldig värk i vänstra ljumsken som spred sig neråt benet, även högra sidan värkte, men inte lika mycket, gjorde väldigt ont när jag gick och speciellt i trappor. På natten liksom det pulserade i ljumsken och det värkte även i blygdbenet och höfterna. Har en skadad disk i en nackkota, så värk i ryggen har jag till och från + tennisarmbåge och nästan alla andra symtom såsom tinnitus, ljud- och ljuskänslig, stresskänslig, kalla händer och fötter mm mm. För ett par dagar sedan fick jag en sådan konstig huvudvärk, på sidan över örat och bakåt nacken, obehaglig, men vet att jag haft det vid tidigare tillfälle när det varit kallt, kan det också vara ett symtom på fibro? Ibland värker det till i någon led för att snabbt gå över till ett annat ställe. Det är inga obeskrivliga smärtor jag har, men just det att det alltid molvärker någonstans är så tröttsamt! Koncentrationsförmågan och att komma ihåg saker har också förvärrats markant, ja som ni hör så är listan lång
! Har tänkt kontakta läkare då jag har lindrig psoriasis och ledvärken ev kan vara psoriasisatrit, men vill skriva av mig lite här då jag har så många andra symtom också (har faktiskt inte skrivit ner alla)
Blev ju väldigt långt, hoppas någon har orkat läsa!
Trevlig helg på er!!
Så lång va den inte annat än jag orkade läsa den
.
Jag har fibromyalgi, fick veta det förra våren men haft ont till och från sedan minst 2004. Mina smärtor startade med nacksmärta och efter röngen fick jag svaret diskbrock som strålar ut i vänster tumme och pekfinger. Det läskiga med nacken är att det alltid krasar och vid mina smärtsammaste stunder värker och krasar det mer än då jag inte har ont. Jag sökte för nacken men lyfte även de andra smärtorna och läkaren tippade på reumatiskt eller fibro och rådde mig att söka vidare på vårdcentralen. Det tog ex antal besök innan jag fick en läkare som verkligen visste vad hon gjorde, hon lyssnade på mig, ställde frågor och tryckte på de tender points och fick svaret direkt.
Jag har oftast men inte alltid ont i båda händerna samtidigt utan det kan starta i den ena och sedan går det över i den andra. När mitt startade var det mest i korsrygg, armar, handleder, händer och fingrar jag hade värk och mycket sitter eller känns som det är lederna och inte bara i musklerna. Vart efter åren gått har värken gått vidare till höfter, ben, fötter och ut i tårna samt att jag ofta får enorm huvudvärk som ofta startar i bakhuvudet eller slutet av skallbenet och jag lyckas inte få bort värken, det kan ta en till fem dagar innan den tonar bort.
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med läkare som utreder och kanske se om någon kan hjälpa dig att trycka på tender points innan? Så gjorde jag, min sambo hjälpte mig med att trycka lätt på punkterna som du kan hitta på nätet. Då vet du lite mer hur många punkter som smärtar. På fibromyalgi.se står det 11 av 18.
Bifogar en filmsnutt som beskriver fibrosmärtan bra
Kram och lycka till
Medarbetare på Druid & Shaman
Det jag automatiskt tänkte på när det gäller din värk i ljumsken/höften, för så har jag haft det till och från under några år, och fick veta för ett år sedan ungefär, att det är sätesmuskelinflammation.
Nu vet jag ju förstås inte om det är det du har. För ca 2 år sedan hade jag så ont så jag kunde nästan inte gå/sitta/ligga. Det var fruktansvärt!
Men nu känner jag bara av det lite då och då och mest känns det i höften.
Resten kan jag inte svara någonting på, fick själv min diagnos för bara en månad sen, efter att ha levt med värk i stora delar av kroppen och kraftig/konstnt värk på en del ställen, sedan mitten av 80-talet.
Men som du kanske förstår, inte bara av mitt svar, utan många andras upplevelser, så kan det ta tid att få diagnos.
Lycka till :)