Har ingen diagnos men
funderar ändå på efter flera års ökande av värk om det inte är fibromyalgi jag har…
Är aktiv person som jobbar 80% + ett extra jobb, jobbar skift dag o natt samt är aktiv med min dotter i stallet dagligen med allt vad det innebär o även aktiv i förening med omplacering av hundar, samt har en egen. Hitils har inte värken hindrat mig men nu börjar den inkräkta på min vardag o det är inte kul men kör på som vanligt får se hur länge det går.
Mina symptom är:
Är alltid morgon stel, speciellt i fötterna som också känns svulna, väldigt stel om jag suttit länge på fel sätt i soffan.
Huvudvärk, lättare migrän, synproblem/dimmig syn, svullna händer -framför allt efter fysisk anstägning, känns ofta som jag har lätt feber med värk i kroppen precis som i starten på att man skall bli sjuk, fryser på nätterna, kalla händer o fötter- sover gärna med strumpor. Värk som vandrar i kroppen o är värre när det blir kallt ute. Somnar bra men vaknar efter några timmar pg av värk o fryskänslan o sover sedan dåligt.
Tvättar jag en bil på jobbet så har jag korvar till fingrar!
Lever med ständig värk som ökar o minskar lite under dagen men är "hemsk" att leva med nu när det blivit kallare!
Känner ni igen symptomen…
Hej!
Jag har precis fått diagnosen, bara ett par veckor sedan, efter att haft värk sedan mitten på 80-talet.
Fått många konstiga och direkt oförskämda kommentarer från en del läkare och ingen har velat ens kolla Triggerpunkterna, för än nu då.
Känner igen mig en del, förr i tiden hade jag ofta huvudvärk, migränliknande spänningshuvudvärk, men (peppar peppar) så har jag nästan aldrig huvudvärk längre. Det var många år sedan.
Men som sagt, värken började i nacken och axlarna och sen ner i armbågarna (haft tennisarmbåge på båda armarna ett flertal gånger) och fått kortison x antal gånger, även i axlarna.
Nu, dom senaste månaderna så har jag fått nåt djävulskt ont i musklerna i båda armarna, i biceps/triceps, är osäker exakt vilken/vilka muskler.
Värk som går runt runt, från ena minuten smärtfri i en kroppsdel till helt plötsligt ha superont. Ibland hänger det i sig ett tag, bland går det över på några dagar.
Men nacke/axlar/armar/händer har jag konstant värk i och ibland får jag också en fruktansvärd värk i skulderbladen.
Bara att sitta här och skriva blir snart en pärs.
Har även sätesmuskelinflammation, fast värken känns inte alltid. Men när den gör det så gör det sååå ont, i höfter, ljumskar och ner i benen.
Grusiga ögon får jag också, mest på morgonen och kvällar, samt ett öga som nästan alltid tåras.
Brukar ofta svettas eller frysa, sällan normaltemp.
Fötterna kan kännas som kuddar vissa morgnar och på kvällarna/nätterna känns det nästan lite som brännskador eller nåt, måste alltid vira in dom i täcket och vissa nätter får jag lägga ut ena foten i luften, för det är så obehagligt att nudda nåt med dom.
Tyvärr har jag nog nästan lika ont sommar som vinter.
OJ, blev lite långt det här 
Sorry
Har kanske glömt nåt, men återkommer i såna fall 
Men hur som helst, ge inte upp, även om det är lätt att göra det i perionder, för det är ju inte så att jag sprungit till läkare hela tiden i över 25 år.
Ibland känns det som jag helt plötsligt stukat foten fast jag inte gjort det o gör jätteont under en stund..
Har ofta som en slemklump känns det som i halsen!
En så länge så går jag till jobbet varje dag o biter ihop, där känns det oftast lite bättre även om tunga dagar där gör att jag mår .. när jag väl är hemma igen, slår tillbaks!
Nu sitter jag i soffan med huvudvärk, slemklump i halsen, korviga fingarar på värkande händer o ont i armar, nacke o rygg samt fötterna men men bara o bita ihop o åka o jobba.
Jag har en fråga som lyder: Hur vet jag ATT det skrivits en diagnos? Jag har varit hos flera läkare som många här och inte fått hjälp till förra våren då sa den läkaren efter frågor och tryckningar på tender points att jag har fibro och får värktabletter utskrivet samt en tablett jag skulle få för att somna (den tog jag bara en gång aldrig mer) jag har fåt utskrivet varje gång sedan dess då recepet är slut, men hur vet jag? Har någon av er fått papper då det eller skrivs det bara i deras papper? Dum fråga kanske…
Medarbetare på Druid & Shaman
Be om journalkopior från era läkarbesök, det kan vara intressant läsning!
Tack för för tipset, det ska jag göra 
Medarbetare på Druid & Shaman