Sjukersättning
Jag har idag 50% sjukersättning, om jag skulle få den ändrad till 100% Blir jag då automatiskt av med min anställning?
- Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig -
Det är jag säker på att det inte sker automatiskt, det får du själv meddela din arbetsgivare om och ordna med uppsägningen.

Det sker väldigt snabbt kan jag säga. När min sjukersättning gick från tidsbegränsad till varaktig 2007 så försvann min anställning direkt. Tror att FK skickar papper till arbetsgivaren. I alla fall var det så då.
Så anställningen försvinner.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Är det samma som förtidspension kallades?
ph77

Ja sjukersättning är samma som det som förut hette förtidspension.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det finns väl inget skäl till att behålla en anställning om man inte kan arbeta?
>>>Malum domesticum<<<
Jag ska skicka in ansökan för hel sjukersättning nästa vecka när jag får mitt utlåtande från läkaren, jag vill verkligen inte behålla anställningen
Känns lite hoppfullt när både läkare och arbetsgivare håller med om att en hel sjukersättning vore på sin plats. 
Jag började med halv sjukersättning, och då fick jag ett "intyg" på att jag var uppsagd 50 %. Men sedan har jag blivit 100% sjuk och då har jag inte hört ett ljud, så jag antar att jag har en vilande 50%-ig tjänst kvar. Eller ?

Konstigt för så länge jag hade en tidsbegränsad sjukersättning så hade jag kvar min tjänst. Den kunde inte arbetsgivaren röra på nåt sätt.
Men så fort jag fick min varaktiga ersättning så blev jag av med min tjänst. Det gick ursnabbt. Nästan att man kan undra om pappren verkligen hann in. I alla fall så gick det snabbt.
Nu finns ju inte tidsbegränsad ersättning längre så lite konstigt är det att din tjänst är kvar.
Ha en bra dag! Mongu.
#7 Men nog vet man väl om man har sitt jobb kvar eller inte? Förlåt, men det låter konstigt för mig. Får man en varaktig sjukersättning så får man också skriva på papper från arbetsgivaren att man säger upp sig. Man har ju en dialog med arbetsgivaren när man får sjukpenning eller sjukersättning.
Jag vänta på mitt läkarutlåtande inför ansökan. Men som jag sa till läkaren, hellre vänta lite och få det ordentligt gjort. Varenda ord är viktigt! På måndag så skickas ansökan in och jag hoppas att jag får en fin julklapp.
10# jag vill inte förstöra för dig…
däremot så vill jag vara ärlig och säga att tyvärr så kommer det ta runt 4 månader om inte mer beroende på när läkarintyget kommer in och det är korrekt för dig att få beslut…
tyvärr tar såna saker en evighet innan dom kommer till ett beslut 
men jag håller tummarna för dig att du så småningom för ett positivt besked
Jag vet det, handläggaren har informerat mig om allt och sagt att det ska ta max 120 dagar. En försenad julklapp går precis lika bra! Jag blir inte utfförsäkrad förrän i vår såjagär bara glad att kunna ansöka. Det är inte lätt atr få ett utlåtande. Fy vilken jobbig telefon ursäkta alla stavfel men jag orkar inte rätta dem ^^
Har läst allt om sjukersättning och ansökan på fk hemsida kan jag tillägga.
" 9 Nej, jag har bara skrivit på ett papper för den 50 %-iga sjukersättningen, inte för den andra halvan.
Hur länge har du haft hel sjukersättning?du ingen kommunikation med arbetsgivaren?
Jag har haft hel sjukersättning i sex år tror jag det är nu, och jag har ingen kontakt med arbetsgivaren alls idag.
Men när du fick sjukersättningen så måste ni ju ha pratat om det. Men du har med all säkerhet ingen anställning kvar.
Nej vi har inte pratat alls om det. Och konstigt nog tickar det in pengar till min tjänstepension från arbetsgivaren, det borde ju inte göra om jag inte har någon anställning kvar tycker jag.
Varför tar du inte kontakt med arbetsgivaren och frågar? Får du felaktig ersättning så kan det slå hårt. Måste säga att der är märkligt att du har hel sjukersättning och inte har pratat med jobbetmom det. .
Klart att jag pratat med arbetsplatsen, men inte den "stora" arbetsgivaren Kommunen.
Det är ju faktiskt upp till dem att skicka ut en uppsägningsblankett som jag fick för halva sjukersättningen. Jag avvaktar……