Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettsmärta-anhöriga
Läst 4449 ggr
virkmaja
2008-09-17 15:54
0

Ärfligt?

Hejsan!

Jag är ung tjej (26) som har haft aningar om fibro sen tonåren, och även genomgått två utredningar för detta, där båda säger att symtomen påvisar fibro men inte riktigt. den ena läkaren sa t o m att jag var för ung för att ha fibro. så jag bytte läkare.

hur som helst. det är bevisat att både min mamma och min mormor har och hade fibro, hur många här inne har en nära släkting som har haft bevisligen fibro?

Och finns det fler här inne som är i samma ålder som mig, så är jag bara glad över kontakt.

Tatsja
2008-09-17 15:59
0

Har frågat min läkare om det och han svarade att det inte finns några medicinska rön om att det ska vara ärftligt. Fibromyalgi kan komma av stress, om man har blivit skadad och så vidare. Det brukar vara en följdsjukdom av något som hänt. för mig så var det efter en trafikolycka.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

virkmaja
2008-09-17 16:09
0

Själv tror jag att mycket av min egen smärta ligger i stress, det ser jag inte minst när jag har ett jobb jag trivs med och ett jag inte trivs med och hur mycket smärta jag har. för tillfället är jag arbetslös och näst intill smärtfri *peppar, peppar, ta i trä*

Tatsja
2008-09-17 16:28
0

Hoppas det håller i sig.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Araella
2008-09-18 08:37
0

Jag har bevisligen fibro i släkten; min mamma (som blev sjukpensionerad i 30-årsåldern för detta) samt troligen (inte medicinskt fastställt) min mormorsmor. Själv tror jag att fibro är en blandning av ärftlighet och stress.

mongu
2008-09-18 09:49
0

Jag har inte nåt i släkten. Min fibro har kommit efter en knäop. som inte blivit bra. Så jag har gått med långvarig smärta länge.

Sen har det också varit mycket stress o jobbigt i familjen under en lång tid. Sånt påverkar tror jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gunbritt75
2008-09-18 12:54
0

Min mamma hade fibro också odiagnostiserad men samma symtom som jag har tyvärr lever hon inte längre. När man läser vetenskapliga artiklar i huvudsak amerikanska så börjar det visa sig att det finns en ärftlig disposition som är klarlagd.  Den som har det i släkten antagligen lättare kan få det under rätta förhållanden.

Tatsja
2008-09-18 14:43
0

Sen tror jag det beror lite på vad som utlöser fibron. Vi kvinnor har ju ofta det väldigt stressigt med två jobb, eftersom det oftast är vi som tar hand om hem och barn.

Väl mött, Tatsja

Bettan49
2008-09-18 17:29
0

Jag kan nog säga att fibro är ärftlig. Jag själv har det min mor hade det mormor och mormorsmor hade det.

Det är sådant man fått berättat innan min mor dog. Alla startade det för i 35 års åldern.

Jag är dock den ende som stressat i mitt arbete min mor var lugn som en filbunke i alla situationer.

Så troliigen är stress en bidragande orsak samt en ev. operation som min axel för 14 år sedan som blev helt fel.

Mina båda döttrar har redan anlagen till fibron så jag tror säkert på att det är ärftligt på kvinnosidan.

chigak
2008-09-19 07:14
0

Hej virkmaja

Jag är 27år och har också fibro. Min mamma har fibro och  hon har haft det sen måånga år.

virkmaja
2008-09-19 10:01
0

hej, chigak! vad trevligt att höra av någon i samma ålder. har du fått din fibro konstaterad?

feiner
2008-09-20 12:10
0

Min mamma har det och jag har det. Förnekade det länge när jag var yngre för jag kände mig inte tagen på allvar, kände mig gnällig och otydlig. Har inte den kontakten med min mor heller så jag såg hur hon har det. Men tillslut gick jag till en doktor som tog det på allvar. Oerhört skön känsla att ha en doktor som seriöst lyssnade, ställde frågor, undersökte… Tror absolut att det är ärftligt men att också stress och andra yttre omständigheter kan påverka om det bryter ut eller kommer smygande senare i livet.

Tatsja
2008-09-25 10:09
0

Man får så olika svar av läkare. En del säger att det är ärftligt och en del säger nej. Men det är en typisk kvinnosjukdom. Inte många män som har det. Fast det finns.

Väl mött, Tatsja

[Tassy]
2008-09-25 11:58
0

Jag är också ung (20) och har konstaterad fibro. Massor av olika smärtsjukdomar förekommer i min släkt, främst olika former av reumatism. Det är enbart jag som har fibrodiagnos.

Mvh Tassy

spoketlaban
2009-08-19 00:48
0

Både jag och min mamma har fått diagnosen fibromyalgi.

fibro
2009-08-19 10:59
0

Min syster har fibro…Men jag tror min fibro kommer sekundärt från min ryggskada och mycket stress genom livet…

Linn
2009-08-19 13:17
0

Jag har också fibro och är 20 år. Det finns en hel del smärta i min släkt men jag vet inte om någon har likande symptom som mig..

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ullis1970
2009-08-19 15:49
0

Jag har konstaterad fibro.. fick diagnosen i oktober förra året.. men har gått hemma med värk i mer än 10 år.. min mamma har psoriasis….och psoriasisartrit.. …jag hoppas inte min dotter får nått av det….får hålla tummarna…

illernettan
2009-08-20 13:01
0

Jag har inte fått diagnosen fibro men min mamma och lillasyster har diagnosen. Mamma har varit sjuk sedan 30-års åldern och syrra fick diagnosen för en kort tid sedan. Syrran har precis fyllt 30.

Mamma har misstänkt fibro på mig under åren. Jag har många symptom som stämmer överrens med fibro men enveten som jag är så har jag klarat mig tills för två år sedan. Då stöp jag ihop i en utmattningsdepression.

Jag har sökt hjälp via sjukvården tidigt i 20-årsåldern men fick bara höra att jag var för ung och jag kunde inte ha ont i båda händerna. Så då tröttnade jag och försökte klara vardagen så gott jag kunde.

Nu är jag i 40-års åldern och har precis ringt till VC för undersökning. Ska bli spännande att se vad dom kommer fram till.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

fibro
2009-08-20 13:10
0

#18 Ja det är ju otroligt, man söker hjälp i tid men får ingen…Då lessnar man och går vidare tills det havererar totalt.

Hade jag fått hjälp i tid med ryggen skulle jag troligen inte fått FM som följdsjukdom nu…

Lycka till på VC, berätta hur det gick sen…Flört

illernettan
2009-08-20 20:37
0

Glad#19 Återkommer

mongu
2009-08-20 21:51
0

# 19 Hör också till de som fått fibro på köpet pga en annan sjukdom.

Nu har ju mitt knä blivit op. men den op. blev inte så bra därför går jag med mer värk efter än innan.

Det gav mig min fibro.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

crazydreamer
2009-08-21 08:48
0

hej.. vi i min släkt har det.. mormor har det, mamma har det.. och jag.. så jag tror att det måste vara lite Ärfligt.. det är ju otroligt att vi tre har fått det slumpmässigt.. ler.. om ni förstår vad jag menar..

// Nyfiken Jenny

Safirblomman
2009-08-21 15:53
0

Hej! Både jag och min mamma och en syster till henne har alla diagnosen fibromyalgi. Jag har fått förklarat för mig av läkare kunniga inom området att det visst är en ärftlig sjukdom. Min mamma är helt sjukpensionär, men min moster jobbar heltid.

fibro
2009-08-21 16:47
0

#18…Hur gick det???

illernettan
2009-08-23 15:37
0

#24 Jag har inte varit iväg än Glad. Det tar tid då jag måste byta vårdcentral. Men jag återkommer så fort jag vet något mer.

annemaria1962
2009-08-24 00:48
0

jag fick klarlagt i våras att jag har fibromyalgi. och det har min äldsta son oxå. han är nu 25 men var ca 20 då han började få smärtor o nu bara för en kort tid sedan fick så även han bekräftat fibro… så jag tror det kan finnas i generna som gör att ens barn kan drabbas….

illernettan
2009-08-26 12:09
0

#24 Nu har jag fått tid. Nästa fredag klockan 8.15 ska jag vara på VC Glad.

fibro
2009-08-26 12:45
0

Å vad bra!! Hoppas det är en bra läkare som lyssnar och tar dig på allvar!! Uppdatera sen…Flört

lilli-l
2010-04-07 08:57
0

Kommer in här i en ganska gammal tråd, men intressant!

Jag kommer från en alkoholistfamilj där min pappa ställde till med mycket stress för oss barn när vi var småRynkar på näsan

Vi är fem syskon, tre systrar och två bröder. Alla vi systrar har Fibro och en av mina bröder. Den andra brodern lider av restless legs, som även en av mina systrar har oxå.

Så jag tror att det är både ärftligt och utlöst av stress. Nu tror jag även att min 15-åriga dotter har symptom på Fibro. Hon har samma trötthet i musklerna som jag, får mjölksyra direkt man gör något och så har hon väldigt spända och värkande axlar! Det är inte klokt..bara 15 år..vilken eländig sjukdom! Gråter

Carpe Diem….Fånga dagen

Rita-S
2010-04-07 09:45
0

#29 att du ramlade över denna tråden betyder ju bara att du sitter och gulpar ner allt du kan hitta av information på sajten, inkluderat diskutionerna, och det är ju förmålet med forumet här :D Hoppas du hittar mer information som akn va till hjälp, tröst eller inspiration!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lilli-l
2010-04-07 12:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Ja, jag tycker att det finns så mkt på det här forumet som man lär sig mkt av att läsa! Man känner att man inte är ensam om allt elände, och fast man inte önskar andra elände, men det är en tröst att få bolla sitt eget elände med andra och kanske få lite idèer om hur andra gör för att må bättreGlad

Och så finns det ju inte bara sajter om elände..många bra sidor som man har nytta av t.ex om hästar m.m. Man lär sig mycket på att vara nyfiken..he he!

Carpe Diem….Fånga dagen

Rita-S
2010-04-07 12:37
0

#31 det är den största fördelen med iFokus, det stora nätvärket av interessesajter som finns här, och att man har tillgong på dom alla med ETT medlemskap. Supert är det tycker jag!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

lilli-l
2010-04-07 12:58
0

#32 Ja, det har du verkligen rätt i! Efter att jag blev medlem här, så har jag fått en trevlig morgonrutin..

Jag stiger upp och tar min smärtmedicin, kokar kaffe och sätter mig sen med frukost och kollar igenom allt intressant på iFokus medans jag väntar på att medicinen ska börja verka och dagen börjar!

Riktigt bra början på dagen tycker jagGlad

Carpe Diem….Fånga dagen

Rita-S
2010-04-07 13:08
0

#33 finns nog sämre start på dagen ^^ Sen får man många kompisar på iFokus med tiden med.

(Fast nu är vi aningen OT… Flört )

sunkan
2010-04-07 19:39
0

jag har fibro, men ingen i min släkt har det vad jag vet. Min mamma har lite reumatist som hon fick på äldre dar och atros det har hon haft längre. Jag tror det som utlöste min fibro var stress jag har lätt för att stressa upp mej sen har det varit mycket stress och elände i familjen. Det började med att jag gick med värk i nacken länge. Och så har jag atros i bägge knäna.

ttss
2010-08-13 00:26
0

Det finns en studie som visade man får sitt smärtminne redan i fosterstadium. Letat febrilt efter stuiden men hittar den inte. Så om Mamman har ont när hon är gravid så kan det kanske påverka barnet.

lilli-l
2010-08-13 12:38
0

#36 Man blir lite ledsen när man läser om det. Tänk att man kan öveföra det eländet till sitt barn!

Tur att det finns så mycket positivt också man överför, så man kan ju hoppas att det tar över och dämpar eller tar bort det mörka i det hela alltetSkrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

ttss
2010-08-13 15:39
0

Lill-l. Det jag läste var bara att smärtminnet byggs på redan i fosterstadium. Så det finns ju sen tre logiska alternativ, barnet får inte mer ont, barnet får mer ont och barnet får mindre ont. Men efter som att det är så många som som har smärtan i släkten så är tyvärr alternativ 2 mer logiskt för mig…

Men som du säger, de flesta överför nog så mycket positivt! Glad

[marion69]
2010-09-06 18:12
0

Min mamma har fibro och jag har börjat känna av mera värk och smärtor som kommer utan anledning. Troligen stress-relaterat då. Men jag har inte fått diagnos.

Intehärutandär
2012-12-09 23:42
0

Jag har ingen diagnos ännu. Men har tydliga ledproblem, men förmodligen mer artros då mina leder böjer sig.

Min gammalmormor, mormor och mor har (hade) fibro. En moster och morbror har annan form av reumatism. I min generation har ingen reumatism vad jag vet. (inte hört om någon diagnos eller bekymmer iaf). Därimot så har min son bekymmer.

[Tassy]
2012-12-09 23:45
0

#40 Hur menar du att lederna böjer sig? Är du överrörlig?

Intehärutandär
2012-12-09 23:57
0

# 41. Nej, alltså de böjer sig och förblir så. Och lederna blir knotiga och tjockare.

[Tassy]
2012-12-09 23:59
0

Aha, ush det låter jobbigt Rynkar på näsan