Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 3411 ggr
Paddiz
0

Arbetsprövning eller inte

Har arbetstprövat sedan 24 september och har ett avtal på 3 månader. Jag är i en affär och jobbar 2 tim/dag - 3 dagar/vecka. I tisdags var jag på möte med min AF-handläggare och en AF-sjukgymnast och detta var bara så skrattretande.

Sjukgymnasten började med att fråga hur jag mår och hur det går på arbetsprövningen. Jag förklarade att jag har ont, har yrsel, är illamående, har kallsvettningar och att jag är fruktansvärt trött eftersom jag inte kan sova.

Sjukgymnasten menar på att hon varit och hälsat på i affären och att då jag varit trevlig mot kunderna och ser så glad ut när jag hjälper dom så kan jag inte må så dåligt som jag påstår. Att jag inte sover viftar hon bort med att det bara är i början när jag har jobbat ett tag får jag tillbaka min sömn (1,5 tim per dygn). Har försökt förklara för henne att även om jag är trevlig och glad mot kunderna så är det en fasad jag har då jag inte kan be kunderna om att dra åt h*****e och förklara att istället för att hjälpa dom så skulle jag hellre gå ut och spy.

På mötet tyckte sjukgymnasten att jag de sista veckorna kunde öka till 4 tim/dag- 4 dagar/vecka och jag sa att det klarar jag inte av. Min AF-handläggare bröt in och sa att hon tyckte jag skulle avsluta arbetsprövningen och då kom sjukgymnasten med den toppenidén att jag får välja på att öka i tid eller avsluta.

Valet är egentligen inte så svårt - jag skulle vilja avsluta - men då är jag rädd för att jag får det i nacken när jag ska lämna in en ansökan om sjukersättning och förklarar att jag går till min "arbetsplats" de resterande veckorna som jag gjort sedan den 24 september. Båda två sa att det inte smäller tillbaka på mig men att de måste skriva i mina papper att "jag" avslutat arbetsprövningen.

Har en telefontid med min läkare imorgon och ska prata med honom om vad som sagts på mötet.

Hur hade ni gjort? Avslutat eller ökat eller struntat i AF och gått kvar de sista 3 veckorna med 3 dagar/vecka - 2 tim/dag.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Rita-S
0

oi den där är svår.. jag vågar faktisk inte säga bu eller bä.. det känns som i dag att oavsett vad man gör så biter det en i röven sen.. Jag tycker du rådfrågar din läkare om det där och frågar vilka konsekvänser det kan ha om DU skriver du avslutar.. och vilka det får om FK skriver dom avslutar din arbetsträning.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Paddiz
0

Självklart blir det konsekvenser om jag slutar och jag får slängt i huvudet att de inte kan bedöma min arbetsförmåga eftersom jag avbrutit min arbetsprövning.

Känner att hur ont jag än har och hur dåligt jag än år så måste jag kämpa mig igenom de sista tre veckorna.

Ska bli spännande att se vad min läkare tycker och säger.

/Yvette

[Jasså]
0

Jag hade avslutat. Har samma problem med min nacke och jag klarar inte av att vara bland folk när jag får yrsel, svettningar mm. Då är det sängläge som gäller och vila med en bra kudde. Pengar eller inte, jag klarar det bara inte helt enkelt. När golvet gungar och man känner sig svimfärdig, hur ska man då kunna jobba? Hur klarar du de sista veckorna om du mår så dåligt?

Paddiz
0

Det som gör att jag orkar är personalen i affären. de är helt otroliga och jag har absolut inga krav på att mitt arbete ska utföras på tio minuter. Det som tar en halvtimmer för dom får gärna ta två timmar för mig. Affären får in erbjudande två gånger i veckan och när kunderna går och tittar och plockar blir det rörigt. Jag plockar felplacerade varor på plats och det kan jag alltså ta i min egen takt. Om jag behöver en paus - ja, då är det bara att gå ut i fikarummet och vila.

Jag är mest rädd för att AF skriver att jag självmant avbrutit arbetsträningen - alltså inget om att de sa att det var ok. Avbröt en sjukgymnastbehandling för några år sedan och det fick jag slängt i nacken efteråt. Jag skulle gå på Basal kroppskännedom och sjukgymnasten fick för sig att om jag istället fick akupunktur så kunde hon ha två patienter på samma gång. Jag mådde jättedåligt av akupunkturen och efter fem gånger var det riktigt illa. Sjukgymnasten sa att vi skulle testa en gång till och en gång till och en gång till - till sist var vi uppe i tjugo behandlingar. Jag frågade när vi skulle börja med Basal kroppskännedom och fick svaret att hon gärna ville att jag tränade på deras maskiner. Sa till henne att jag avslutade behandlingen och som sagt var - det slängdes i nacken på mig efteråt. Spelade ingen roll att jag skrev hur det gått till och FK plockade in information från sjukgymnasten.

/Yvette

[Jasså]
0

När du säger att personalen gör att du orkar så kanske du kan jobba något ialla fall? Jag kan inte ta mig ur sängen ens när det är som värst.Men vi är olika :) Det är jobbigt med nacken eftersom det påverkar balansen bl.a.

Paddiz
0

Helst av allt skulle jag vilja lägga mig ner och bara dö. Jag kämpar verkligen för att klara av mina timmar och det hjälper alltså att personalen är superbra och detta handlar om tre veckor - dvs. nio två-timmarspass. Det är inte det samma som att jag kan jobba resten av livet bara för att personalen är bra.

Att jag kämpar på är för att FK inte ska tala om för mig att de inte kan ge mig sjukersättning för att jag avbrutit min arbetsprövning. Helst av allt skulle jag vilja be kunderna som frågar efter något att dra åt h*****e - men det kan jag inte - måste tyvärr hålla masken. Har ont, är illamående, har kallsvettningar, är yr, kan inte sova, det svider i skinnet, mina leder värker, ständig huvudvärk.

Jag har inte sovit en minut sedan den 24 september - jag sitter tio minuter, går tio minuter, ligger tio minuter och så tillbringar jag min tid dygnet runt när jag inte är på arbetsprövningen - för då kan jag inte ligga ner. Före den 24 september sov jag 1-1½ tim/dygn - fem minuter här och fem minuter där. Varje gång jag slumrade till vaknade jag av att det gjorde ont. Så har jag haft det sedan våren 2010. Min högsta önskan är att få lov att sova bara två timmar i sträck. När folk i min omgivning säger att de bara sovit fem-sex timmar under en natt - ja, då är jag så avundsjuk så jag skulle kunna skrika.

Du skriver pengar eller inte - ja, jag har den dåliga ovanan att jag måste ha pengar till omkostnaderna i vardagen. Måste betala räkningar jag får - annars blir jag snart hemlös och det gynnar inte min värk - speciellt inte vintertid.

Jag har fått avslag på två ansökningar och den andra gick till Förvaltningsrätten - motiveringen var bl.a. att jag inte avslutat sjukgymnastbehandlingen.

/Yvette

[Jasså]
0

Jag skrev från mobilen nyss så det blev lite kort och ser lite otrevligt ut, men så var det inte menat. Tänkte på just det att om du kan ta dig till ett arbete och jobba efter dina förutsättningar så kanske du kan klara några timmar i veckan, men såna jobb växer ju inte på träd precis. Jag förstår mycket väl att man behöver pengar, men kan du inte prata med socialen om dina bekymmer? Jag vet faktisk inte, bara något jag kom att tänka på. Själv bor jag med sambo men vi har alltid haft delad ekonomi, har halv sjukersättning, ska söka hel nästa vecka. Om jag får ett nej, så blir det af nästa. Om de tvingar ut mig på något arbete eller arbetsprövning, ja då säger jag upp mig, jag orkar inte krångla mer. Då blir det inte många kronor i kassan, och jag får nog bo ensam då och söka stöd och ersättningar, för jag tror inte att sambon vill försörja mig.  Som "tur" är, så är vårt barn vuxet nu, så jag har bara mig själv att tänka på sen.

Provat att söka vård hos annan läkare/sjukgymnast? Ibland tar det tid innan man träffar rätt läkare. Företagshälsovård kanske?

Håller tummarna för att det ska ordna sig för dig på något vis!

mongu
0

Problemet är väl att när man arbetar "riktigt" så krävs det mer än att man ska kunna ta det i sin egen takt. Då har man mer krav på sig osv.

Så jag förstår helt att # 6 inte klarar av att arbeta och jag förstår att du inte vill välja att avbryta din arbetsträning just med tanke på vad som kan komma sen.

Tyvärr så används det många gånger negativt även om man fått höra att det inte ska göra det.

Tycker du är stark som klarar av det trots allt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Paddiz
0

Vågar verkligen inte byta läkare eftersom han lyssnar på mig och försöker hjälpa mig med medicin som ska dämpa värken. Tyvärr tål jag inte de olika tabletterna. Har stort stöd av min läkare och då är det dumt att byta läkare - det är inte han som är problemet.

Om jag skulle söka till Vårdcentralen får jag olika läkare varje gång och det känns inte så roligt. Hade en privatläkare i Hbg som aldrig hade hört om Fibromyalgi och i nästa andetag sa han att han kunde skriva ut Alvedon till mig.

Jag är är gift och äger ett hus tillsammans med min man. Vi klarar oss inte på hans lön och han vet inte hur länge han har sitt jobb kvar. Företaget ska ev. flytta utomlands. Socialen får vi ingen hjälp från så länge vi har huset och det är inte lätt att sälja ett hus i Klippan idag.

Nåja, jag får se vad som händer och sker efter nyår när vi ska ha ett möte med läkare, AF, FK och så jag. Ja, AF tyckte inte läkaren ska vara med - men jag tycker han är viktig.

Du får ha det gott.

/Yvette

[Jasså]
0

Bra att läkaren är med på mötet! Har också"ett halvt hus", men ska försöka sälja så snart snart jag vet hur framtiden ser ut.