kan arbetsgivare tvinga mig...
Jag måste skriva av mig då detta bara far i huvet på mig hela tiden och gör mig så orolig.
Jag jobbar ½ och har ½ sjukersättning, jobbar 4 tim per dag. Innan har jag inte haft några problem då förra personalchefen hade förståelse och inte tvingade mig till nåt jag inte klarade av. Men nu har vi en ny personalchef och har han fått för sig nåt så ska det vara så bara. Ingen förståelse eller nåt där inte.
Kan han tvinga mig att vara med på konferenser som är två heldagar inkl övernattning? Även om jag får ledigt en annan dag så klarar jag inte en heldag pga min värk och nu handlar det dessutom om två heldagar!
Jag har kontaktat fk o mitt fack men inte fått svar än. Men är det nån här som råkat ut för detta o vad har du i så fall gjort?
Sen gör det ju inte saken bättre att jag ska oroa mig för djuren också. Jag vet att arbetsgivaren kan tvinga mig att följa med även om jag inte har nån djurvakt o det tycker jag är helt sjukt! Vad är det för skillnad på djur o barn i det läget? Båda har man skaffat frivilligt o båda har samma behov av tillsyn och omvårdnad! Jag kan bli åtalad om jag missköter mina djur, ändå kan min arbetsgivare tvinga mig att åka hemifrån även om det innebär att mina djur inte sköts…
Kan tillägga att jag varit anställd på samma ställe i ca 8 år o inte blivit tvingad till nåt jag inte klarat förut, o när jag blev anställd så sas det heller inget om att det skulle bli kurser eller konferenser som jag skulle bli tvungen att åka på även om det var heltid.
Alla tips och råd mottages tacksamt då jag känner att jag kommer behöva all hjälp jag kan få med detta!
Uhm, altså jag vet han kan tvinga dig att deltaga om inget är till hinder, men du är halvt sjukskriven! Då kan han inte tvinga dig!
Exempelvis va min mann halvt sjukskriven för ett tag sen när det va påtvungen övertidsarbete en lördag, det har dom inte lov att påtvinga nån med sjukskrivning, så knappast kan han tvinga dig med på konferens! Här tycker jag du skall kontakta din läkare och försäkringskassan och berätta hur det ligger till, och berätta hur detta försvårar för dig i ditt arbete att komma tilbaks till jobbet!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har pratat med mitt fack nu och enligt dom så kan min arbetsgivare tvinga mig då han enligt lag/avtal har rätt att själv förlägga min arbetstid. Dvs jag jobbar nu 4 tim per dag men han kan bestämma att jag helt plötsligt ska jobba 8 tim 2 dgr o 4 tim en dag. Jag har inget att säga till om där. Däremot kan han inte tvinga mig att jobba mer än 20 tim per vecka.
Jag har inte fått svar från fk än. Blir det problem får jag väl prata med min läkare. Men det är svårt när de inte vill fatta. En del tycker ju bara att "jamen, om du är ledig helt en dag så kan du ju jobba en heldag" men det är inte samma sak! En del som jobbar halvtid kan jobba hela dagar men det kan inte jag. Efter fyra tim är jag slut av värk.
Jag misstänkte att det skulle bli problem när vi fick byta personalchef…
Sjukskriv dig helt dom 2 dagarna konferensen går av stapeln..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#3 Då vill det ju till att min arbetsgivare godkänner sjukskrivningen för annars blir det olovlig frånvaro. O märker han att jag är ovillig att följa med så tror jag säkert han skulle kunna jävlas.

Ja, det är nog en risk.. Bättre att försöka kolla upp på annat sätt..
Inte lätt när ens chef är sån att "jag har alltid rätt o som jag säger ska det bli", ingen förståelse, o han kan förstås aldrig ha fel heller. Blä! Tacka vet jag vår förra chef som hade förståelse, inte bara för mina besvär utan han hade medkänsla för alla helt enkelt. Nåt som vår nuvarande chef verkar sakna…
Kan du inte prata med läkaren då så han sjukskriver dig de 2 dagarna? Då kan väl inte arbetsgivaren säga att det är olovlig frånvaro, om du har läkarintyg?
Har man inte rätt att vara sjukskriven en vecka utan intyg?
Sara
ojoj stackars dig känner igen mig, idin situation va sjukskriven 50% o lönebidragsanställning andra halavan omin che hade ingen förståelse allf för ngt med min skador hon ville jag skulle dammsuga putsa fönster i butiken jag jobbade o när jag sa att jag inte kunde göra sånna saker blev hon jättesur, sen om jag skulle sluta kl 14 kunde hon ringa kvart i säga jag är på väg men står i kö där o där så fick jag jobba till hon kom det kunde ju bli 30min till en timme övertid o jag ahde så ont o när jag sa nej så skälld ehon mm o blev man sjuk typ förkyld o feber då skälld ehon oxå jättejobigt när man tycker man gör så gott man kan o ändå bara får skäll, i ditt fall skulle jag fråga chefen om han inte var isatt i din problematik o be ngn komma från ex fk o förklara vad du kan o inte kan eller ett möte med läkaren så han får klart för sig att han inte kan ställa samma krav på dig som övriga personelen, ajg hade dit af massa ggr som fick förklara för min chef…………lycka till lider med dig vet hur det är kram
#8 Jo man kan vara sjukskriven en vecka utan intyg men arbetsgivaren har ändå rätt att inte godkänna sjukskrivningen, precis som fk har rätt att inte godkänna den även om det finns läkarintyg. Så man är ju lite utlämnad där, att arbetsgivaren tror på en. Sen är jag sån att jag inte kan ljuga… Jag menar, jag kommer kanske inte va sjuk innan konferensen börjar, men kommer ju helt klart bli det på konferensen…
#9 Tack för stödet! Det känns skönt att veta att det finns folk som förstår. Det är för jäkligt hur man kan bli behandlad om man har otur. Jag har ju haft jättetur mina första 8 år där men nu med nya personalchefen blir det annorlunda… Ingen förståelse längre. Har idag pratat en hel del med en jobbarkompis (som också är vårt fackliga ombud o som erbjöd sig att prata med personalchefen o det känns ju bra att ha hans stöd för min ombudsman erbjöd ingen hjälp utan sa i stort sett bara att arb giv har rätt att göra som han vill) o jag kan ju även diskutera med vår förre personalchef (som fortfarande är min närmsta chef men ej personalchef). Men jag hoppas det inte ska gå så långt!
Väntar svar från fk nu för att se vad de säger. När jag ansökte om förtidspension stod det i det föredragaren skrivit att han ansåg jag kunde söka mer än ½ men jag sökte bara ½ då jag hade denna anställningen o det funkade. Så där finns ju också papper på att tom de anser jag är verkligt dålig! O sen dess har min värk/skada blivit värre. Innan kunde jag ta värktabletter vid behov, nu lever jag på dom …
Jag hoppas att jag oroar mig i onödan…
Jag har svårt att tro att din arbetsgivare kan tvinga dig mer deltagande än dessa 4 timmarna för sjukskrivningen säger max 4 timmar/dag med arbete.
Kanske om han bara kräver 4 timmars deltagande/dag och sedan är du fri att göra vad du vill men kräver han mer så tror jag han inte har rätt till detta.
Lägg då till att du faktiskt kan mista din sjukskrivning om det visar sig att du har kapasitet (klarar av) för mer timmar än så.
Normalt sätt så finns det ingen begränsning på antalet timmar du skall kunna arbeta utan begränsningen finns i det facket sätter upp möjligen.
Sedan vet jag inte hur det ligger till när det gäller någon enstaka gång men 20 timmar i veckan som max i arbetsförmåga är trots allt 20 timmar. Tvingas du dit så åker du dit och deltager i 4 timmar och är det mer så skit i det för då har du faktikst gjort dina timmar. Jag har nämligen för mig att man inte kan beorda en som har visstids-sjukskrivning eller sjukersättning övertid eftersom man då har maxtid man får göra.
Det skulle ju innebära att arbetsgivaren i syfte att förstöra skulle kunna beodra sådana anställda att jobba mer och dessa anställda riskera att bli av med sjukpenning/sjukersättning.
Kan arbetsgivaren i sådant läge inte tvinga en heltidssjukskriven att deltaga så kan han inte tvinga dig mer än dom timmar som det står att du skall klara av att jobba.
Rent logiskt tänkt.
Sedan vet jag inte hur det ligger till men jag har svårt att tro något annat.

Tror inte din chef har rätt att kräva att du ska va med. Du jobbar ju bara 4 timmar o har sjukskrivning resten då tror inte jag du får överskrida den gränsen. Sen kan det nog jämnas ut över t.ex. en vecka men då ska du ju klara det.
Om du måste åka med så va bara med dina 4 timmar o vila sen
Kram
Mongu
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Av besked jag fått från mitt fack så kan min arbetsgivare inte tvinga mig att arbeta mer än 20 tim på en vecka. Däremot kan han förlägga min arbetstid hur han vill. Även att jag är anställd på 4 tim per dag så kan han bestämma att jag ska jobba 8 tim 2 dgr o 4 tim 1 dag o ledig sen. Det blir också 20 tim o det är bara antalet timmar som gäller. Övertid kan han aldrig kräva att jag ska göra.
Nu klarar jag ju inte heldagar även om jag får ledigt annan dag, det hjälper liksom inte för mig för jag är slut efter mina 4 tim men det behöver han inte bry sig om utan kan skita i helt o hållet. Så där handlar det ju om att ha en chef som har lite medkänsla, vilket han inte verkar ha.
Sen är det ju resa också o den ingår i arbetsdagen vid såna här tillfällen. Så krasst sett, om jag ska vara med 4 tim så blir det resan dit, vila, o nästa dag måste jag ju vila när de har konferens för att orka med resan hem. Mycket mening då!
För att inte tala om att jag oroar mig för djuren. Om jag inte har nån som passar dom, vad gör jag då? Men det behöver han inte bry sig om alls. Trots att jag kan bli åtalad om jag missköter mina djur så kan min arbetsgivare tvinga mig att åka bort även om jag inte har djurvakt. Han kan alltså tvinga mig att missköta mina djur. Hur sjukt är inte det?
Så jag oroar mig både för att jag, om jag blir medtvingad, kommer bli sjuk efteråt (o förlora pengar när jag är sjukskriven plus att det ju tar sån himla tid att hämta sig efteråt) och för hur det ska bli med djuren…

Det låter hårt men tyvärr så tas det ingen hänsyn till de djur man har. Det anses som fritidsintresse o det ska inte inkräkta på jobbet.
Sen är det som du nog skrev att djuren räknas ju inte som ev. barn gör.
Menar du att chefen helt kan bestämma hur du ska arbeta dina 20 timmar? Om det är så att du nu inte kan göra mer än 4 timmar per dag kan man gå runt detta med att du får ett läkarintyg på att det inte får vara längre?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Arbetsgivaren har rätt tyvärr…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#14 Ja, arbetsgivaren har rätt att själv bestämma hur jag ska jobba o jag kan inte göra ett skit för att påverka. Jag kan skaffa ett läkarintyg men inte säkert arbetsgivaren bryr sig om det. O för min del handlar det ju inte om varje vecka utan när det är konferens så inte ens säkert läkaren skriver nåt intyg…
Man är helt utlämnad. Som vanligt när det gäller sjuka så har man inga rättigheter…
Men om inte arbetsgivaren bryr sig om läkarinntyget har nog arbetsmiljövärket nåt dom tycker till om just DET kan jag lova.
Har fått svar från Försäkringskassan nu o de sa som mitt fack att min arbetsgivare kan inte tvinga mig att jobba mer än 20 timmar per vecka. Om jag inte klarar två heldagar om jag får ledigt två andra dar istället så kan jag be om ett läkarintyg. Som min arbetsgivare inte behöver bry sig som men det borde ju ligga i min arbetsgivares intresse att inte försämra min hälsa. (Men det beror ju på det, vill han bli av med mig så är det ju ett bra sätt att se till så man går in i väggen… Nu ska jag inte säga att det är så för det vet jag ju inget om. Han har nog bara fått för sig nåt o då ska det va så för han har ju alltid rätt… blä…)
Så hur jag än gör så verkar det som att det enda jag kan hoppas på är min arbetsgivares förståelse… Jag kan ju försöka få intyg men vill han inte bry sig om dom så…

Bäst är ju om du försöker prata mer med din chef, i enrum liksom. Fåse om han fattar eller inte, han kanske inte hade ro att lyssna när ni satt alla o pratade.. Jag vet inte, men försök prata med honom igen iaf. Hoppas det ordnar sig!!
Frågan kommer ju komma upp igen o då hoppas jag vi kan prata i enrum. Sen kan jag bara hoppas att han lyssnar o har förståelse! Nästa vecka har han semester så då blir det i varje fall inte.
Jag hör att du säger att du inte klarar av det, du har en diagnos och en arbetsförmåga bedömd av försäkringskassan så med ett läkar intyg om att du inte kan. Kommer din arbetsgivare inte kunna tvinga dig. Han är ingen läkare.
Du kan också gå tillbaka till och se vad ni skrivit på rehabplanen och avtal med försäkringskassan. Försäkringskassan brukar inte lägga sig i tiderna. Man gör upp med sin arbetsgivare. men om du far illa av det så tror jag att de vet sina regler, de vill inte bara säga det innan.
Alma
Vi har fortfarande inte pratat då min chef varit så lite på kontoret. Men det kom upp som hastigast på senaste personalmötet o då lät det inte lika illavarslande utan som att han kanske kan lyssna o förstå. Har också stöd av förra personalchefen (som är kvar där) o mitt fackliga ombud på jobbet (dock inte ombudsmannen på mitt fack…) Så lite stöd på jobbet har jag ju också vilket känns bra. Men bäst är ju om han förstår så man inte behöver ta strid för då blir det ju heller ingen rolig stämning på jobbet.
Din arbetsgivare har rätt att du måste följa med på konferenser OM det är obligatorisk, ta reda på om det är obligatorisk eller ej, ta också reda på hur många timmar du har jobbat under denna månad, du har också rätt till att åka hem på kvällen och vara där i tid på morgonen det är du själv som bestämmer om det, nu vet jag inte hur långt det är i mellan. Jag har varit på många konferenser och jag jobbar heltid, jag klarar inte av att ligga över så jag åker hem i mellan och det har gått bra.
Om denna konferensen är obligatorisk avgör han själv då den bara är för vår avdelning. Övriga konferenser har jag aldrig hört att de varit obligatoriska, det har de aldrig varit förut utan det är ju personalchefen som kan tycka i så fall.
Ja, enligt lag har han rätt att tvinga mig att följa med även att jag inte klarar heldagar. Jag kan skaffa läkarintyg men det kan han strunta i. När jag sökte förtidspension står det även i pappren att jag kan jobba 4 tim per dag (det står inte halvtid) men det behöver han ju inte heller bry sig om.
Jag klarar inte heldagar, inte en chans. Så tvingar han mig så kommer jag bli sjuk o inte kommer det göra nån nytta för mig heller då jag kommer va så dålig att jag inte kommer fatta nånting (värk, migrän osv). Men visst, han behöver inte bry sig om det alls, det vet jag. Jag kan bara hoppas på hans förståelse. Så mycket har jag lärt mig.
Vi sjuka är rättslösa. O hörde på radion idag om fler försämringar för oss sjuka… Men regeringen anser ju inte att det finns några som är sjuka utan vi är ju alla bara lata. morr…
Jag ska med anser han. Men han har sagt att jag får vila så mycket jag behöver (så varför ska jag då med för jag kommer ju inte kunna va med mycket alls???) o jag satte som krav att jag SKA va ledig två dar efter.
Till min stora förvåning verkar han gå med på att jag inte följer med om jag inte har djurvakt. (Men fick veta att min förra chef hade pratat med honom så det kanske gjorde lite nytta.)
Sen vet jag ju att jag kommer bli sämre hur mycket jag än får vila där (annan säng tex, plus att det ju blir värre när man gör andra saker helt enkelt.) Men den biten skiter han ju i. Han ska ha sin vilja igenom. Samtidigt får jag erkänna att han visar sig lite medgörlig i varje fall.
Men om jag får djurvakt denna gången så tänker jag i varje fall inte fixa det fler gånger för den enda som kan ta hand om dom är en jag inte helt litar på när det gäller mina djur (hon anser tex att de kan stå i direkt solljus o drag, något som faktiskt kan döda dom!) Så vi blir alltid osams o jag vill inte fråga henne. Hon har tittat till dom en gång förut o det gick bra, hon lydde mina "order" (under protest) så djuren var det inga fel på när jag kom hem. Annars hade jag ALDRIG frågat igen. O jag vill inte fråga henne fler gånger då tilliten inte finns o jag inte vill behöva höra hennes förb-de gnäll om hur mycket djur jag har… blä!
Men nu blir jag ju tvingad att följa med så jag har väl inget val. Men inte är det frivilligt inte. Ska skicka över den där texten som fanns här, om det kan få honom att förstå nåt lite mer. Kanske, men tveksamt.
Jag började precis få upp arbetsglädjen lite men nu är den helt totalt borta igen. Jag vet att inget jobb är roligt jämt o att man ibland får göra saker man inte vill, men jag vill inte försämra min hälsa ännu mer pga jobbet.
Nä, nog gnällt. Kommer ju inte längre ändå.
Usch.. hoppas det går bra ändå, att du kan vila så mycket att du inge ligger en vecka sen
#26 Tack!
Har han sagt att jag får vila det jag behöver så får han stå för det också! Men jag kommer ju ändå bli sämre bara för att jag är borta o dessutom ska oroa mig för djuren hemma. suck…
Tycker du ska ställa honom mot väggen och kräva en motivering han har till detta och i vilket syfte han går på som han gör när han nu vet hur du mår och du har försökt förklara för honom hur du känner. Tycker det luktar skumt..
Hoppas det ordnar sig så du slipper vara med
kram

Men är du helt säker på att det måste bli så illa som du befarar. Ibland kan man måla f-n på väggen för tidigt. Vissa saker när man arbetar är man ju tvungen att vara med på. Det är ju många ggr man varken vill eller orkar eller kan pga problem med barnvakt osv. men måste ändå lösa det hela.
Sen är det många ggr så att om man inte oroar ihjäl innan o tar ut alla problem innan dom uppstått så blir det till slut ganska bra. Helt bra blir det nog inte men det kan ändå bli bättre än man tänkt sig. Det går så enormt mycket energi till att ändra sånt man inte kan ändra på. O den energin kan vara bättre o lägga på andra saker.
Försök o se om det inte finns någon liten positiv sak med det hela så brukar det gå bättre o man brukar framför allt må bättre.
Ha en bra dag! Mongu.
#28 Han ska ha det som han vill, tror det räcker som motivering för honom…
#29 Visst, men i det här läget ser jag inga som helst fördelar. Sen blir jag förb-d på att han inte har respekt för mig o min sjukdom.

Vad handlar konferensen om? Är det något ni ska ha för att klara ert jobb bättre? Nya rutiner eller arbetssätt eller nåt sånt? För är det nåt sånt så är det väl för din egen skull viktigt att vara med, eller hur? Det som tas upp på dessa sk internutbildningar eller knferenser eller vad man nu kallar det är ju viktigt att kunna. O då kan jag förstå om din chef anser att du ska med till varje pris.
Har han varit chef länge? Är det någon du vet hur han egentligen är? Du verkar va väldigt negativ till honom. O jag säger inte att det är fel, så menar jag inte. Men jag undrar bara om han fått en chans att vara chef o verkligen visa sina sidor. Bra eller dåliga det tar ju ofta ett tag innan man vet hur det är. Kan mästan läsa ut av det du skrivit att den som var chef tidigare var väldigt bra o då är det inte lätt att komma istället för den personen. Oavsett vad som gjort att inte din förra chef är kvar så kanske inte din nya chef är skyldig till att det bytt chefsskap.
Den här konferensen kanske är ett sätt för er nya chef att lära känna er ordentligt o tillsammans med er lägga upp planer för framtiden. Då är det ju också väldigt viktigt att du är med. Annars kan du ju inte säga något om det nya sen, för det är ju i så fall vid denna konferens ni kan påverka mycket.
Har själv varit med på konferens med heldagar o övernattning. Kunde inte delta hela tiden pga mina besvär med värk o annat men hade tillåtelse att gå ifrån så mycket jag ville. Kan bara säga att det kändes bra att ha varit med o fått en inblick i nya rutiner o liknande. Det var fler som var i samma sits som jag o alla tyckte vi att det var värdefullt att ha deltagit.
Det är ju trots allt lättare att ge hela styrkan samma info vid ett tillfälle än att det ska va en massa småinfon.
Ska ni långt bort eller har du möjlighet att ta dig hem i förväg om det blir för tufft.
Fundera på hur du ska göra o försök o ge det hela en chans, för tror du på fullt allvar att chefen bara vill jävlas med dig? I så fall tycker jag du ska dra det högre upp för så får man inte göra.
Ha en bra dag! Mongu.
Nej, jag har ingen chans att ta mig hem själv tidigare.
Han har inte varit chef hos oss så länge men har hela tiden visat attityden att "jag har rätt o som jag säger ska det bli", även om han har så fel så det skriker om det. Om nån har olika åsikter så kan han säga att "han vinner" på ett sätt som inte är skämt utan bara låter fruktansvärt barnsligt…
Jag kanske inte ska säga att han vill jävlas med mig utan det handlar om att han SKA ha sin vilja igenom oavsett vad det krävs av mig, om jag blir dålig struntar han i. Han ska ha sin vilja igenom. Sån är han med allt.
Vi får väl se hur det blir med allt.
En lösning! Jag pratade igen med min förre chef (bj) som i sin tur pratade med min nuvarande chef (cs). (Kan tillägga att bj ff eg är min närmsta chef men han är inte personalchef längre.) Bj hade också kommit med ett förslag som cs tycker är helt ok o jag är också nöjd med det. Det innebär att jag följer med på konferensen på torsdag morgonen, sen vid lunch får jag låna bjs bil o kör hem. Sen åker jag dit på fredag morgon o åker hem med de andra (då det beräknas avslutas vid lunch.)
Detta gör att jag kommer kunna vila mycket bättre då jag är hemma o jag slipper djurvakt. Sen kommer det fortfarande bli två jobbiga dagar. Men jag är ändå nöjd med resultatet.
Det var bra att prata med bj. Han kan förklara o prata på ett annat sätt än jag kan (jag får tunghäfta när jag tycker att cs trycker in mig i ett hörn o istället för att komma på nåt vettigt vänder jag alla taggar utåt.) Men nu har cs fått veta hur jag känner o jag har fått veta hur han tänker. Så förhoppningsvis kan det bli bättre nu.
Kanske en del tycker jag gjorde fel som inte gick till cs direkt o visst det hade ju varit det bästa. Men nu kunde jag ju inte prata med honom pga jag kände mig inträngd i ett hörn o kände att han varken ville lyssna eller brydde sig. Därför gick jag till bj.
I varje fall är detta en lösning som vi alla är nöjda med så det känns bra!
Men hurra! Underbart!
Ja känns som en stor sten lättat från mitt hjärta nu. 

Åh, kan verkligen förstå att det e skönt att slippa den stora stenen.
Som man säger " När nöden e som störts så e hjälpen som närmast" kanske inte alltid, men för dig var det ju så.
Såå glad för din skull. Hoppas du mår lite bättre nu, gumman
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
#36 Ja tack, jag mår bättre nu!

Det låter som en bra lösning. Hoppas det blir givande för dig, så det känns meningsfullt att vara med.
Ha en bra dag! Mongu.