Arbetsprövning
Är det någon som varit på arbetsprövning hos AF och som vet hur det går till?
Vad gör de som inte läkare och tidigare utredningar redan gjort?
Hur länge håller det på?
Om du gått på arbetsprövning vad blev resultatet för dig?
>>>Malum domesticum<<<
Är också nyfiken, då min arbetsförmåga ska bedömas, och jag trodde att det skulle göras av ett läkarteam. Men vi ska börja hos AF tydligen. Vad nu de kan göra.
Får jag fråga varför du ska göra denna prövning/utredning?

För att jag ska kunna söka sjukersättning på deltid.
Man har utrett min arbetsförmåga tre gånger tidigare på FKs bekostnad. Första gången var 2003. De har köpt in dyra utredningar av olika privata aktörer. Jag har mött väldigt kunniga och kompetenta läkare på dessa utredningar.
En handläggare sa att hon struntade i vad utredningen hon själv beställt visade och sa att hon kunde göra en egen bedömning.
Jag har upprepade gånger sökt sjukersättning men fått avslag varje gång. Jag har vid dessa ansökningar också bett dem beakta ersättning på deltid om de inte beviljar heltid.
Sen har jag gjort en ALI-period hos AF. De gjorde ingenting alls.
Igår fick jag besked av min nya (igen) handläggare att om man ska få deltidssjukersättning måste graden i % fastställas exakt och det ska tydligen Arbetsförmedlingen göra. Den informationen har jag inte fått tidigare av någon utan de har sagt att man tar ställning även till deltid när jag ansöker om heltid.
Då måste jag väl gå till AF för att sen försöka ansöka om sjukersättning på deltid. Jag vet inte mera än så och jag vet heller inte om den information jag fått från min handläggare är korrekt den här gången.
Handläggarna behöver som bekant inte ta ansvar för något de säger så man kan få precis vilka besked som helst. EFteråt visar det sig att det var fel det de sa och så står man där igen.
Nu har jag läkarintyg som styrker min arbetsoförmåga.
Jag har tre utredningar beställda av FK som styrker min arbetsoförmåga. 2003, 2006 och 2010.
Jag arbetade på eget initiativ 25% en period tills jag inte klarade det längre och återgick till sjukersättning på 100%.
Jag har arbetstränat vid ett tillfälle och fått avbryta det på FKs inrådan.
Jag har varit på ALI i tre månader utan någon insats alls.
Efter det har jag varit sjukskriven 100% i ett år. FK har godkänt min sjukdom varannan månad.
Nu ska tydligen AF kunna bedöma graden av min sjukdom.
Efter det är det väl Pressbyrån eller 7eleven som ska göra en bedömning. Detta är inte seriöst.
I mars blir det exakt 10 år som jag har snurrat runt i denna godtyckliga centrifug.
>>>Malum domesticum<<<
Usch, fy vilken cirkus det varit för dig. Jag begriper inte hur AF ska kunna bedöma oss. Men man kan ju inte säga nej heller till en utredning, även om det inte var det här jag var ute efter. Håller tummarna för dig ialla fall!

Min poäng var, även om jag uttryckte det lite väl långt,
att jag faktiskt inte vet vad det går ut på eller hur det ska gå till.
Vad kan AF tillföra till det som redan är gjort?
Hoppas du får träffa läkare och göra en medicinsk utredning för det är jättebra. Det heter FMU försäkringsmedicinskutredning.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har faktiskt ringt fk nu, och jag ska söka hel sjukersättning. Orkar inte med det här! Diagnoserna finns ju på pappret, men det står inte hur jag påverkas av dem, så jag gör ett försök, kan inte få mer än ett nej :)

Snurrigt värre. Lycka till.
>>>Malum domesticum<<<

Jag blir utredd av AF och har sedan 24 september arbetstränat.
De ville sätta mig på ett Arbetscentrum där jag skulle a-träna på olika stationer.
2 v städning
2 v i kök
2 v flytta möbler
2 v trädgårdsarbete
2 v tvätta bilar
2 v kontor
2 v reparera cyklar
2 v reparera bilar
Jag vägrade gå dit eftersom de varje dag måste fråga mig hur jag mådde - och det är väl ok - men när jag sa som det var - att jag mådde dåligt fick jag höra att så kunde jag inte svara. Det var alltså bättre att jag ljög och sa att jag mådde bra. De skrev i en rapport till AF hur jag mådde - alltså var det bättra att jag mådde bra.
De ville även hälsa på mig genom att ta mig i hand och det vägrar jag eftersom jag har ont i händerna och en handhälsning gör att jag får mer ont i ett par timmar efter.
Jag bad om att få ordna en plats själv och fick ett lite hånfullt svar att det var ok - men det minsann inte var så lätt. Direkt efter avslutat samtal med AF-handläggaren gick jag ner till Netto och det var självklart att jag fick arbetsträna hos dom.
A-tränar 3 dagar i veckan - 2 timmar per dag. Jag viker kläder, hjälper kunder, lägger tillbaka felplacerade varor och ibland fyller jag även på varor. Jag ska arbetsträna i första omgången till den 24 december och sedan ska det beslutas om det blir en förlängning - vilket jag tror då jag fått beslut på att jag finns med i AFs program fram till den 30 september 2013.
Trivs jättebra - men värken har blivit värre, är illamående, har kallsvettningar, är yr, sover inget (sov förr 1½ tim per dygn). Jag kan inte sitta, inte stå och inte gå - men jag kämpar mig igenom dagarna. Hade det inte varit för Nettos personal - ja, då hade jag lagt mig ner och dött. Jag orkar inte leva eftersom jag inte tycker mitt liv ger mig något - men jag är för feg för att avsluta allt.
AF-sjukgymnasten ville jag skulle öka till 4 dagar per vecka och 4-5 tim per dag - men det gick jag inte med på. Sjukgymnasten blev irriterad och då sa Netto-chefen att han blev mörkrädd hur AF behandlar de sjuka.
Sjukgymnasten undrade vad min läkare har sagt och jag sa att hon kunde läsa läkarutlåtandet. Hon kunde efter att hon läst den inte förstå varför jag ska arbetsträna.
Har gjort många utredningar och alla har gett samma svar: jag är inte arbetsför och då till 100%. Även FKs förtroendeläkare säger att min arbetsförmåga är 0 men tydligen skiter alla i det.
Ska i början av december lämna in en ny sjukersättningsansökan - men tror inte det ger något resultat. Att jag söker igen beror på att jag läste här på FiF att det skulle bli lättare att söka om man har Fibromyalgi.
Detta blev långt och jag ber om ursäkt för det - men det är svårt att skriva hur det är om jag ska skriva lite.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Hjälp, det där såg inte bra ut. Det var bra att du skrev det långt tycker jag, man får en helhet då. Jag ska till doktorn om några veckor och be om ett utlåtande för ansökan om hel sjukersättning. Har halv idag. Om jag inte får hel, utan kanske bara 25% till, så säger jag upp mig faktiskt, orkar inte bråka. Då får jag klara mig så gott det går, men får i alla fall lugn i tillvaron. Vi får se vad som händer.
Jag blir så himla lädsen när jag läser hur man häxjagar folk med sjukskrivningar.. :( Och det som gör mig mäst lädsen är att jag inte kan göra något åt det alls.. annat än att vara med kännande. Vilket kanske kan trösta, men egentligen inte hjälper sådär mycket förutan att vara tröstande. Jag känner mig makteslös och hjälpeslös.. men jag även känner mig skrämd för någon dag kan det vara jag som sitter i sådan mardröm..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

När du är under utredning har du sjukpenning då eller är du inskriven vid AF?
Reparera cyklar och bilar och flytta möbler????? Är det lämpliga arbetsuppgifter?
Det är skillnad på att arbetspröva och att arbetsträna. Du arbetstränar nu förstår jag.
Vilken tur att det gått så bra på Netto och att de är trevliga där. Det måste kännas bra. Men jag förstår att du blir dålig av pressen.
Det låter mycket ändå med tre dagar i veckan. Det skulle vara absolut allt jag skulle orka göra om jag var i din situation. Allt annat skulle få ligga.
Tanken är väl att man samtidigt ska kunna motionera, träna eller på annat sätt rehabilitera sig själv under tiden.
>>>Malum domesticum<<<

Jag har aktivitetsstöd - eftersom jag är nollad får jag ingen sjukpenning.
Har nu läst om skillnaden mellan arbetsträning och arbetsprövning och jag tycker det sistnämna stämmer bättre överens med min situation. Enligt AF-handläggaren så är det arbetsträning. Jag har ingen anställning och det som sker är att de ska utreda om jag har någon arbetsförmåga.
Hade det inte varit för personalen hade jag gett upp för längesedan. Det som irriterar mig är att AF-sjukgymnasten anser att jag inte är sjuk eftersom jag är så glad och trevlig mot kunderna och personalen. Ja, men jag kan väl inte säga till en kund som ber om hjälp att: Du får faktiskt leta själv för jag har ont och mår skit. När jag kliver in genom Nettos dörrar måste vara glad och trevlig.
Jag har så ont och när jag frågar AF-handläggaren och sjukgymnasten om livet är att man ska jobba men allt annat måste man strunta i för man har så ont. Det vill de inte svara på. Sjukgymnasten hänvisar mig bara till min läkare och säger att det är hans ansvar att hjälpa mig med värken. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon tablett som kan hjälpa mig. Jo, en tablett hjälper hyfsat och det är Tramadol men jag får huvudvärk, mår illa så jag kräks, blir yr och när jag går vinglar jag som om jag druckit alkohol.
Sjukgymnasten tycker att jag ska strunta i biverkningarna och bara köra på. Jo, men om jag ska jobba på Netto och på samma gång ta Tramadol måste jag sitta på dass eller ha en hink med mig.
Att jag inte sover något alls och inte har gjort sedan jag började på Netto är bara överdrift. Enligt sjukgymnasten är det bara jobbigt ibörjan.
Jag ger snart upp och funderar mer och mer på att ta den lättaste vägen för mig - jag ska bara försöka fixa lite mod.
/Yvette

Varför måste du ha så mycket kontakt med en sjukgymnast för. En sån person kan väl inte tillföra någonting? De har inte kunskap om din situation. De är bra om man brutit någonting och behöver sjukgymnastik i rehabiliteringssyfte men kronisk värk och andra diagnoser kan de inte påverka.
>>>Malum domesticum<<<

Ja, du - varför finns sjukgymnasten med i utredningen? Hon ska enligt min AF-handläggare hjälpa mig så att jag jobbar på rätt sätt och att jag har hjälpmedel. Hon föreslog att jag skulle sitta på en specialstol när jag viker kläder - hur det nu skulle se ut =O)
Under de åtta veckor jag varit på Netto har hon hälsat på två gånger - ca tio minuter varje gång. Jag har berättat hur jag mår och hon har sagt att det är så i början - men att det blir bättre. Hon har också påpekat att jag inte kan ha så ont som jag säger eftersom jag är så glad och trevlig mot kunderna. Jag tycker det är en självklarhet att jag inte hugger mot kunderna - de kan ju inte hjälpa att jag har ont.
Idag har jag varit på utvärdering hos en arbetspsykolog. Han är trevlig och bra och han skulle skriva ner det jag sagt och han anser att jag inte är arbetsför. Ja, vi får se hur det slutar.
/Yvette