Fibromyalgi och höftsmärta
Jag är ny här, men haft fibro i 40 år, är 72 nu. Har så ont att jag knappt kan gå nu. Det var ju inte så här man tänkte sej pensionstiden. Fick för många år sedan hjälp av Citalopram, men tycker inte att det har någon verkan längre. Nu ska jag på magnetröntgen av rygg o knä, men jag tvivlar på att man kan göra något. Sjukgymnasten vill ha MR innan han kan ge mej ett träningsprogram. Kanske kan det hjälpa något. Men som ni alla säger så är det svårare ibland. Har det med vädret att göra. Har någon märkt av det? Under årens lopp har jag provat allt mellan himmel och jord, har inte hjälpt, bara kostat pengar. Är det någon som har genomgått höftledsop. Och har det hjälpt? Ortopederna verkar tveksamma. Tacksam om någon har erfarenhet att dela med sig. mvh ilan
Så här skulle jag resonera. Om dom ställer sig frågande till varför du har smärta (efter MR) så pröva först då sjukgymnastik och se om det hjälper.
Om ortopederna däremot anser att du har sådant slitage på höften att det bara kommer bli värre och värre, eller på annat sätt bedömer att du skulle bli smärtfri med en operation, så ska du absolut tacka ja till att få det gjort.
En äldre släkting till mig har gjort en sådan operation och är idag helt smärtfri!
Personligen har jag ingen erfarenhet men jag har arbetskamrater som genomgått höftplastik och den ene på båda höfterna med gott resultat.
Så anser läkarna att du behöver en höftoperation så skulle inte jag tveka alls.
Idag är det ju en väldigt vanlig operation.
/Maria

Det jag kan säga som i och för sig inte har nån höftplastik däremot en knäplastik är att ortopederna är lite rädda för att operera när man har fibro.
Det är inte givet att en operation hjälper till smärtfrihet utan kan göra så det blir mera smärta.
Jag har själv erfarenhet av det. Skulle behöva operera mitt knä med en helprotes istället för en halv men ortopederna vill vänta så länge som möjligt för att inte ge mig mera smärta.
Hoppas du kan få bra hjälp på nåt sätt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Aj, då. Tänkte bara på normala höftoperationer och inte i kombination med fibro
/Maria

Svärmor har opererat höfterna. Tyvärr hoppar de fel gång på gång och hon är tvungen att åka in akut. Det är tydligen en vanlig biverkning som de "glömmer" att nämna i samband med operationen.
>>>Malum domesticum<<<

Att proteser hoppar fel kan bero på att man korsar sina ben. Det kan ju ske omedvetet eller i sömnen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#6 Men man "glömmer" att informera patienterna om det.
>>>Malum domesticum<<<

Det är nog olika för jag känner många som har opererat höften och fått denna information.
Ha en bra dag! Mongu.
Det är väl det klassiska problemet med höftoperation. Man ska vara försiktig med att korsa benen. Att han en kudde emellan när man ligger på sidan i sängen.
De jag känner har också fått denna information.
Det är olyckligt om det brister.
#5 Är det vid några särskilda tillfällen detta händer?
/Maria

Många gånger är det så mycket information att man inte klarar att ta in allt. Men jag vet att denna information är med i de papper som delas ut i alla fall här där jag bor.
Ha en bra dag! Mongu.