Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4269 ggr
Naznaz
2012-09-24 19:56
0

B 12

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla Fibro!Skrattande

Undrar om ni lider av B 12 brist?

Jag måste ta B12 livit ut.

Kram/ Naznza

Kram/Naznaz

Mooniq
2012-09-24 20:01
0

En liten undran bara - äter du inte kött o ägg där det finns naturligt?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Naznaz
2012-09-24 20:17
0

Hej igen!

Det gör jag men dr säger att jag måste äta det ändå.

Kram/Naz

Kram/Naznaz

Mooniq
2012-09-24 20:21
0

ok, bara en fundering från mig då oftast tillskott till största delen går rakt igenom kroppen till ingen nytta. Vad ska den extra B12 göra för nytta för dig?

Naznaz
2012-09-24 20:25
0

Ja, när jag gör b12 prov är alltid brist. Min dr säger att en del människor när de får b12 brist ger lika symtom som fibro. Min tunga kliar mycket och blod provet alltid visar b12 brist.

Kram/Naznaz

Mooniq
2012-09-24 20:31
0

ok. jag bokför min mat på en sida som heter www.dumbbell.se - den är gratis och där ser man då direkt hur mycket av viktigta vitaminer och mineraler som man får i  sig per dag, och jag kommer alltid upp i stora mängder B12, kan det vara något annat som du äter dricker som dränerar kroppen? jag har läst en del om koffein/tein som inte är bra alls för kroppen och dränerar ut en del kalcium och magnesium ur kroppen..

Naznaz
2012-09-24 20:34
0

Ja abslut javisst det är te och kaffe som jag brukar drickaSkäms

Jag drickar te under dagen och kaffe på morgonen annars vaknar jag inte.

Kram/Naznaz

Mooniq
2012-09-24 20:36
1

jag vet bara att magnesium och kalcium dräneras ur kroppen om du dricker mycket kaffe/te - alltså över 5 dl / dag. jag gjorde ett sök uppe i sök på sajten-rutan och skrev b12 brist och hittade lite intressanta länkar.. något med IF som transporterar/tar upp b12 som kan falera… kan kanske vara läsvärt för dig.

Skrattande

Ladydragon
2012-09-24 20:51
0

T.S anser din doktor att du ska ta B12 tillskott så ska du göra det oxå…

vid för låga nivåer av B12 så kan man bli rejält sjuk med många olika symptom som inte alltid går över trots att nivåerna är normala igen

men sen kan det oxå va en god idé att se till att du får ta prover regelbundet för att se hur B12 nivåerna ligger

har själv haft B12 brist svår sådan och mått väldigt dåligt jag äter nu tillskott och mår bättre

för mig så tror man att jag helt enkelt inte kan ta upp B12 i maten jag äter men tillskott fungerar utmärkt

Naznaz
2012-09-25 08:36
0

Hej igen!

#7 Mooniq tak för dina tippar de är väldigt värdefulla.

#8 Ladydragon tack för att du svarat.

Kram/ Naz

Kram/Naznaz

crikarlshamn
2012-09-25 12:28
0

Hej, kommer även jag fràn en familj med B-12 brist.

Fàr tvà gg per àr en spruta i fem veckor.  Har även hjälpt fantastiskt för fibromyalgin.

B12 brist leker man inte med sà följ din läkares ràd.

mongu
2012-09-25 12:47
0

Det är vanlig med brist på B12 och då pga att man inte kan ta upp det som man ska.

Visst kan man få i sig via maten men ibland så räcker inte det utan man behöver behandlas med medicin. Ibland tabletter och ibland sprutor. Vissa börjar med sprutor för att sen kunna gå över till tabletter.

Så har blodprov visat brist så är det viktigt att ta medicinen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
2012-09-25 13:26
0

Mamma hade kronisk B12 brist. Jag vet bara inte hur jag ska få en läkare att ta prover. De tar inte ens blodtryck när jag kommer. Det ska de tydligen göra fick jag veta igår.

Under alla år som jag varit sjuk och sjukskriven är det inte en enda läkare som tagit prover. Ibland har jag tjatat mig till att de ska ta ett prov men då har de bara tagit exakt det jag bett om och jag är ju ingen läkare så jag vet inte om det är rätt prov eller inte.

För några år sen bad jag och att de skulle kolla sköldkörteln och då gjorde läkaren det. Den var tydligen OK då. Sen fick jag höra att så kan man inte göra utan man måste ta 4 olika prover och ställa resultaten mot varandra för att veta om värdena är normala.

Hur har ni burit er åt för att få dem att ta B12? Är det bara det som har tagits. Övriga värden som järn tex, har de tagit dem också?

Det verkar som om jag måste gå privat och betala flera tusen för att få det gjort och då kommer det i alla fall inte in i mina journaler på VC.

>>>Malum domesticum<<<

Naznaz
2012-09-25 17:00
0

Jag har kämpat för at få diagonoswn fibro, det tog lång tid. Man blev inte trodd i början hur som helst patienten får själv be om att få böod tryck har jag lärt mig.

Jag har haft järn brist också min kropp tar ine järn och b12 upp. Jag hat tagit båda b12 och järn sprutor.

Kram/ Naz

Kram/Naznaz