Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 7316 ggr
[Fröken P]
4

Tunga mediciner

det uttrycket hör och läser jag ofta. någon går på tunga mediciner. vad innebär det egentligen? man kan arbeta, gå i skolan mm, men äter tunga medciner.. jag blir fundersam och nyfiken (som vanligt Flört)

mongu
2

Tunga mediciner är detsamma som narkotiska preparat. Dom räknas som så pass starka och det är ofta en hel del biverkningar men ändå nödvändiga mediciner.

Det kan också vara antidepressiva läkemedel.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
1

Så upplever jag också uttrycket.

Man hör det ofta inom psykiatrin också.

"Han/hon har tung medicinering" och då menar man oftast att personen äter en hel del mediciner för sin sjukdom som gör att personen kan vara lite avflackad.

/Maria

TjockaBerta
0

#1 Är då Lyrica en tung medicin per definition? Den är väl narkotikaklassad i USA i alla fall?

>>>Malum domesticum<<<

[Fröken P]
2

Jag tänker på tunga mediciner som de (kan inga namn) svårt psykiska eller svårt värkdrabbade människor äter och blir som drogade eller hur jag nu ska uttrycka det. Bilkörning är då något som inte får ske. Vanliga smärtstillande som tramadol, citodon, och liknande ser inte jag som tung medicin. Morfin däremot ser jag som tung medicin.

mongu
1

Såväl Tramadol, Citodon och liknande är tunga mediciner. Det som krävs särskilda recept för är klassade som tunga mediciner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
1

Idag när jag var hos neurologen så berättade han att han får inte skriva ut flera uttag på citodon på samma recept utan jag fick 200 på en gång och så får jag ringa när jag behöver fler.

/Maria

[Fröken P]
0

Jag fick 400 citodon med 2 månaders intervaller, det verkar vara olika regler överallt.

mongu
0

# 7 Får du det på ett och samma recept? Så du kan ta ut två gånger?

Vet att Ketogan får man heller inte på mer än ett uttag utan då krävs nytt recept.

Ha en bra dag! Mongu.

mayolica
0

Tunga mediciner? Jag förknippar nog begreppet mer med starka mediciner som tex cellgift eller något sånt i samband med allvarliga sjukdomar,cancer, HIV,Hepatit C behandling eller annat som kräver riktigt jobbig medicinsk behandling (offta många starka mediciner med svåra biverkningar som är livsuppehållande) Även viss psykmedicin mot svåra psykiska sjukdomar, tex skizofreni eller liknande kan jag förknippa med "tung" medicin.

Men jag tycker att begreppet "tunga mediciner" verkar mycket dumt och oprofesionelt( som ts beskriver kan arbeta gå i skola mm men går på tung medicin)  Det säger ingenting om vad det egentligen är?  vi gör ju våra egna olika tolkningar som ser ganska olika ut?

Vissa ser tex citodon,tramadol, sobril,valium eller ritalin som tung medicin. Eller   sätter likhetstecken med narkotikaklassad medicin och tung medicin, oavsett biverkningar andra ser det på ett helt annat sätt. Offta kan ju mediciner som inte är narkotikaklassade ha mycket mer o värre biverkningar och kännas mycket tyngre, än mediciner som är narkotikaklassade. Men sånt kan vara mycket individuellt, skilnaderna kan vara väldigt stora för olika personer.

Hur som helst så säger begreppet "tunga mediciner"  ingenting om vilka slags mediciner det är frågan om?

~ mayolica ~

[Fröken P]
0

#9 bra skrivet, håller med dig där ;)

[Fröken P]
0

#8 ja jag fick ut det på ett uttag sen hade jag exp intervaller naturligtvis, men hade flera uttag. Var finns källa på att man inte får flera uttag på vissa läkemedel?

mongu
0

Det är vad både Apotek och läkare säger så där litar jag på de båda. Apoteken godkänner inte mer än ett uttag även om det är skrivet som att det ska va flera.

Som # 6 neurolog nu i veckan sa att han inte kan skriva på mer än ett uttag. Var Apoteken och läkarna har fått för order ang. detta vet jag inte men som sagt så litar jag på dom.

Ha en bra dag! Mongu.

[Fröken P]
0

Konstigt att det fungerar för mig då Flört finns ingen anledning för mig att ljuga om sånt.

Chestnut
2

De som är på särskild blankett (exempelvis Ketogan, oxycontin osv) går bara att göra ett uttag på när läkaren skriver ut läkemedlet. Men sen kan läkarens enda uttag sedan delas upp i flera uttag av apotekspersonalen med ett visst intervall eller så kan man få hämta allting på en gång. Är så jag fått det förklarat i alla fall och står i fass vilka läkemedel som kräver särskild blankett.

Tung medicinering för mig är när många läkemedel intas regelbundet och behandlingen antingen är livsnödvändig eller påverkar individen starkt genom biverkningar. För mig inkluderas även i begreppet alla som står dagligen på narkotikaklassade läkemedel, alltså inte den som tar någon enstaka citodon.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
0

Tack för.den infon! Jag har aldrig haft problem när jag hämtar ut citodon och/eller Tramadol när jag har ett antal på flera uttag. Nu tar jag inte nån enstaka Citodon (så jag går väl på tung medicin.då) men det är bra att ha flera uttag. Ketogan mm vet jag inte vad det är.. Tung medicin är inget uttryck jag använder eller kommer att använda. Stark medicin säger jag om det kommer på tal. Eller helt enkelt namnet medicinen.

IaMiaMaria
0

Läkarna uttryckte sig förut som att jag var tungt medicinerad och med det menade de nog att jag åta många tabletter, åt 27 tabletter om dagen ett tag och då var de inte narkotikaklassade jag åt regelbundet utan kortison olika vätskedrivande mm mm.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
0

#15 Ketogan är en stark opiat, ett slags syntetiskt morfin.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
0

#16  oj, det var mycket, hoppas att du har kunnat minska på antalet.

#17  ok, tack!

mongu
0

# 13 Detsamma säger jag att det finns ingen anledning för varken Bumbleboo eller mig att ljuga om det. Eller hur?

Ha en bra dag! Mongu.

[Fröken P]
0

#19 men du tror inte på mig? det låter så i mina ögon, eller har jag missuppfattat dig?

jag misstror inte er vad gäller vilken info ni har fått.

mongu
0

Det har du helt missuppfattat jag har inte på nåt sätt skrivit att jag inte tror på dig. Utan mer skrivit vad som menas med tunga mediciner och vilka som inte går att få flera uttag på.

Sen ställde jag bara en fråga. Men jag är van vid att du misstolkar mig.

Ha en bra dag! Mongu.

[Fröken P]
0

Citodon får jag ju flera uttag på, fyra gånger på ett recept, med exp. intervaller. så ditt uttalande stämmer inte. Detsamma gäller Tramadol.

Och jag är van vid att du vränger på det mesta och inte gillar att man kritiserar, även om det kan vara bra kritik.

mongu
0

Nu får du väl ändå ge dig. Man behöver inte va anti mot allt och hugga mot alla.

Då stämmer inte Bumbleboos uttalande heller då. Så tydligen har våra läkare helt fel, eller?

Ha en bra dag! Mongu.

Denna kommentar har tagits bort.
IaMiaMaria
1

Sen kan det ju vara så att olika landsting och hälsocentraler och läkare har olika bestämmelser och regler. Det är ju ett ganska så avlångt land vi lever i och jag tror inte att det är en lag på hur läkarna får skriva ut och hur apoteken får expidera. Så det kan nog variera!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

mongu
0

Fast jag tror att detta är reglerat genom Läkemedelsverket på nåt sätt eller Socialstyrelsen eller nån annan sån övergripande enhet.

Har lite svårt att tro att det ska få skilja i olika landsting.

I alla fall så bör det va samma då det ju är potenta och farliga läkemedel om de hamnar i fel händer.

Det är inte fel att bli behandlad med dessa läkemedel när behov finns. Det ska man aldrig ens behöva tänka tanken om eller när man behöver ha detta.

Orkar för tillfället inte kolla mera men det måste finnas nånstans att läsa om hur detta fungerar.

Jag vet av erfarenhet hur det varit för mig, precis som jag beskrivit tidigare. Får se om orken återkommer så kanske att jag kan leta lite.

Ha en bra dag! Mongu.

mayolica
1

När jag hade citodon brukade läkarna kunna skriva recept för ett år, jag kunde då hämta 600 st tabletter åt gången var tredje månad  .sex askar med 100 i varje ask (600 x4  under 12 månader med 3 månaders intervall mellan varje uttag på 600 st åt gången)

Men nu har det ju förståss gått några år sedan jag hade citodon,reglerna kanske är helt andra nu än dom var då? Det är inte heller samma regler som gäller för alla läkemedel, tex ritalin som är narkotikaklassat får bara skrivas på recept med ett uttag till tre månader åt gången. Jag tror att det även är något sånt med dom smärtstillande medicinerna jag har.men dom är mycket starkare än citodon och ingår i den starkare gruppen med  morfin o liknande

~ mayolica ~

Maria
1

Jag äter ju en hel del Citodon och har hela tiden fått 100 astycken och fyra uttag åt gången men nu sista gången hos neurologen  (och det är min gamla vanliga läkare) så sa han att man nu inte får skriva ut fler uttag utan han valde att skriva ut 200 på en gång så kan jag bara ringa när jag behöver nya.

Jag uppfattade detta som ganska nytt. Jag tror också att apotekspersonalen nämde något om att jag själv kunde välja att hämta ut en mindre dos och ha det andra till godo så att säga om jag minns rätt.

När jag åt Ketogan så fick jag ringa var tionde dag för nytt recept.

Ska fråga nu i veckan (om jag kommer ihåg) Flört då det är flera läkare som arbetar i vår forskargrupp.

/Maria

ixtab
0

Men är det inte så att, det har blivit så att man inte ska ha stora mängder medicin hemma, utan man får mindre uttag men lika många tabletter i det stora hela. Man får helt enkelt gå oftare till apoteket.. Jag tycker iof. sig att det är bra, för det kan ju komma i fel händer..

Jag åt en tablett som heter talomid, det var ett preparat som var typ nevrosedyn och jag var tvungen att skriva på papper om att jag kände till bi verkningar mm. Den fick jag bara så det räkte 7 dagar åt gången.
Jag tyckte den var bra men tyvärr fick jag nervskada av den så jag har ingen känsel i fingertopparna och bort domnade vader och under fötterna. 
så nu sticker jag mig själv i magen 3 dar i veckn med metojekt, ett cellgift.
Men jag fick höra att talomid var klassad som tung meds, medan metojekt inte är det.
Mina tramadol är oxå klassade som tung meds.
Nu äter jag fler tabletter och när allt kommer om kring så är det 4 st. som är klassade om tung meds.

dock har jag alltid kunnat plugga och jobba, ok att det måste medges att man blir en aning seg i skallen så det tar lite längre tid att lära in och jag rekomenderar inte att arbeta med tunga maskiner eller att köra bil, när man äter mycket medeciner.

sedan måste jag säga att det för mig har varierat väldigt mycket från läkare till läkare hur mycket jag fått utskrivet/ gång..

Lyrica räknas inte enligt min läkare på reumatologen till de tunga medsen.

Hoppas att jag inte snurrat till det så ni inte förstår..

Live long and prosper

mayolica
0

#29 Min uppfattning är att Lyrica käns mycket tyngre än Tramadol? Heter det verkligen tunga mediciner på riktigt? i så fallborde det finnas någon lista på vad som räknas till "tunga mediciner"

~ mayolica ~

Maria
4

Tunga mediciner är  bara ett uttryck och jag tror att det finns ganska många tolkningar av vad som anses vara "tungt"

/Maria

ixtab
0

Jag säger bara vad läkaren säger, ibörjan innan jag var insatt på rätt mängd lyrika, så var man ju som en gummiboll i huvudet, men nu när jag är invand känner jag inte utav dom alls..

Jag vet inte heller varför vissa kalla tunga men kan det vara på beroende fronten som det går över till tung meds. Man hittar inte många artiklar om att lyrika säljs på gatan men det gör man med tramadol preparat

Live long and prosper

mayolica
0

#32 jo det förstår jag,men även lyrika är populär och säljs på den där "gatan"

Jag tycker att det är en väldigt dum och missvisande benämning,den existerar ju inte och säger absolut ingenting. Det blir bara något som folk kastar ur sej lite sådär hur som helst, efter egen uppfattning..

~ mayolica ~

ixtab
1

ok, då ska jag sluta använda mig av det uttrycket, det känns ju inte bra att det är fel…

Live long and prosper