Hur mår ni idag?
Tänkte höra lite om hur ni mår idag. Har värken ökat med allt regn och växlande väder som varit den senaste tiden?
Här är det nu höstväder med klar hög luft. Skönt tycker jag och min värk det är ett mycket bättre väder än vad detta regnande och växlande väder som sommaren innehållit.
Vad gör ni när det blir som denna sommar? Vad hjäler er om än bara för stunden?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Denna sommar har varit en mardröm för min del. Jag kan väl räkna rena sol-dagar utan något regn på två händer så långt tror jag, och vädret har slagit om flera gånger per vecka. Jag har inte mådd så här dåligt sen första året jag var sjuk tror jag. Sedan oktober känns det som det har varit höstväder, bara att variationen har varit höstväder runt 0 grader till höstväder runt 5 -15 grader iaf..
Finns inget som hjälper för min del, annat än knapra piller och det gör jag inte hur som helst heller..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Kan bara hålla med dig om att detta varit en riktigt usel sommar med väder som mera varit som höst. Växlande så man inte har vetat vad som varit upp eller ned.
Har inte heller några bra medel för att avhjälpa dessa dagar. Det var därför jag var nyfiken på hur ni andra haft det.
Medicin äter jag redan dagligen och det är inte så mycket mer jag kan lägga till.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tycker det nu är värre än på länge i min kropp, det kom ett ordentligt skyfall igår som höll i över en timma och det var inte några små och få droppar utan flera ton…. Åskade gjorde det också och detta kände min kropp av flera timmar före det satte igång. Nu måste jag verkligen trappa upp min medicinering igen bläää…. Jag försöker att inte äta värktabletterna i full styrka och har klarat det skapligt under sommaren, har tydligen hållt mig på en skapligt bra plats där temperaturen varit bra för mig. Visst att det brutit ut dagar med regn, men det var nog bara 2 av 5 veckor som innehöll mycket regn och ca 16 gradig "värme" hmmm typiskt svensk sommar
.
Nu hugger det som bara den i kroppens muskler och lederna gör sig påminda… jag känner igen det där med tröttheten i musklerna. Att göra saker utan att ha stöd för armarna blir en utmaning och cykla är spännande. Jag har samma backe att ta mig uppför 5 dagar i veckan och det är olika motstånd varje dag
märkligt är det, samt att jag själv är tröttare fast jag inte kan sova ändå. Så nu blir det att ladda mobilen med larmpåminnelse för mina värktabletter
Medarbetare på Druid & Shaman
Sommaren har varit ganska okej för min del, men nu senaste veckan har värken ökat. Idag är det fint väder men blåsigt och kyligt och jag har ganska så ont i dag. Värst är ryggen och händerna. Där jag bor har hösten kommit ordentligt med minusgrader på nätterna och blåsigt väder.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Det är lite olika hur vi upplevt denna sommar. Själv tycker jag den har varit urjobbig med alla växlingar och allt regn.
Idag är det fint här med hög och klar luft men värken är maxad ändå.
Ha en bra dag! Mongu.
Vårt väder blev denna dag mulet med till vissa stunder fram stickande sol ömsom stilla ömsom blåst, men det var perfekt då vi rensade bort alla grenar och stockar från 2,5 stycken äppelträd. Slitandet där stod min sambo och hans föräldrar på med, jag plockade upp alla miljoner äpplen som föll då vi klippte då det egentligen är fel tid att klippa träd på. Nu slipper jag i alla fall allt krattande av löv och äppel plock från marken.
Nu är det slappa lite i soffan och sedan vara barnvakt åt barnbarnet mitt 

Fast detta med vilken tid på året man ska klippa träd har ju diskuterats lite fram och tillbaka. Det anses att man mycket väl kan klippa så här års,
Att det oftast skedde under tidig vårvinter förut var pga att odlarna inte hade tid att klippa vid denna årstiden.
Inte vet jag om det är sant eller inte men har hört detta flera gånger både på radio och tv. Har också läst om det.
Ha en bra dag! Mongu.
Så är det nog mongu
Anledningen till att det blev nu var att även min sambo tröttnade på att se all fallfrukt och troligen mitt eviga tjat sedan minst 10 år tillbaka att ta bort Glasäppelträdet och päronträdet. Päronträdet har varje år burit en sjukdom så de få päron som kom hade bruna spår i köttet och glasäpplena är bara goda innan de blir mogna.
Jag kan inte äta mjöliga äpplen och det blev dessa, får rysningar av bara tanken. Nu har vi ett träd kvar som vi klippt ner rejält, det trädets äpplen mognar först i oktober månad och är underbart goda. Vi tuktade det rejält för att vi i fortsättningen ska kunna plocka dem stående på marken och inte få ett överflöd av frukt (vilket vi haft i 13 år), men det lär nog dröja nu innan det blir frukt, tror inte på nästa år sedan får vi se. Jag räddade en varukorg full med äpplen som jag kan göra mos av mumma 
Ja regnet är jobbigt för värken, men konstigt är det för jag blir bättre när hösten kommer. Men då inte regniga dagar.
Tror ni det har med lågtryck att göra??
Live long and prosper
Ja det tror jag för min kropp mår dåligt då det svänger från regn till sol och varmt till kallt. Vissa dagar kan ju vara soliga men kalla och jag får då ondar för det ev varit varmara dagen före då det också varit sol exempelvis. Men det är säkerligen individuellt som så mycket annat 
Ja det har du rätt i…
Det tycker jag är svårt, att det är (individuelt) vore mycket enklare om alla hade samma symptom :/
bäst vore om ingen hade ont
Live long and prosper
Håller med dig där både att det "vore mycket enklare om alla hade samma symptom" och "bäst vore om ingen hade ont" 

All denna växling mellan regn och sol. Blåst och stilla har varit och är förödande för kroppen.
Min läkare säger att vi som har värk har en inbyggd barometer i kroppen och det stämmer nog.
Ha en bra dag! Mongu.
Idag var det helt mulet och regnade hela förmiddagen, nu har det växlat om till sol och klart och sen frammåt kvällen ska det växla om det mulet och regn igen. Så idag har jag ordäntligt ont. I min högra axel för ovanlighetens skull.
//Maria
Kul med omväxling
IaMiaMaria
Här har det regnat hela dagen..
Jag har tagit på mig att passa 3 hundar och 7 katter och en del höns 6 papegojor och fiskar och en hel hög med blommor inne och växthus i 14 dagar helt ok, men jag stupar i säng på kvällen, känner mig som ett vrak.
och det har bara gått 3 dagar 
Men det gör jag så gärna för mina älskade vänner, när dom åkte på sol semester och vilar sina ömmande kroppar 
Live long and prosper
#15 Djur ger ju så mycket positiv energi också, så det blir ju värt det 
Jo fördelen med omväxling är ju att det blir lite sol också och inte regnar precis hela dagen, men idag har det varit extremt vad det växlat.
//Maria
eh jag menade att det växlar mellan kroppsdelar hahaha,
men det måste regna ibland annars blir det trist det med…
här har det banne mig vräk ner hela dagen nästan…
Live long and prosper
Aha. Jo så är det ofta för mig, kan somna med värk på ett ställe och när jag vaknar har det flyttat på sig. Men jag har en del ställen som värker för det mesta, men höger axel var ovanligt, oftast brukar det onda sitta i vänster axel. Hade kanske gjort något nytt. Jo jag plockade bär i lördags. Kanske därifrån det onda kommer…
//Maria
Ja det är väl så ofta så att om man gör något som tar lite på en, så straffas man dagar efter.
Ofta så tycker jag att värken kryper runt i kroppen jag med. Men helt klart är det som du säger, att den har vissa favorit platser att sitta på. Och det går aldrig över helt tycker jag på de ställena…
Men jag har en sjukdom som heter Behcéts syndrom som värker utav bara den så ibland är det svårt att skilja på vad som är vad. Inte för att det egentligen spelar nån roll men ändå….
Hjälper det med värme för dig?
Live long and prosper
#19 Värme tar inte direkt bort värken, men det gör den mjukare på ett sätt. Den är mer ilsken då jag är kall och jag blir även mer stel då.
//Maria
Mår hyfsat fast jag har värk. Så snart min medicin börjat verka skall jag ut på en promenad så jag inte blir att sitta/ligga hela dagen.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *