Ont i huden ,,över hela kroppen ???
Har ni ont i skinnet ,huden ?
Jag får sååååå ont i hela huden men värst på överkroppen har ni det så,,,Kommer i olika perioder ..skumt..
Kan inte ens tåla dusch strålen…ännu mindre kramar eller när hunden kommer och ställer sig runt mig eller på mig..
Hej !
Jodå, det händer att också jag blir väldigt öm i huden. Men inte så ofta tack och lov. Men jag tycker att låren och armarna är värst utsatta.
Jag har ont i huden hela tiden men det har man oxå när man har fettvävnads reumatismen Morbus Dercum Låren och Armarna är mest jobbiga *L*
Jodå. Har hänt till och från. Nu är det ett tag sen. Hur skönt är det o sitta när man har ont kring rumpan o låren!?
Brukar säga att det känns som man ätit glasfiberull och glaset är på väg ut 

Ja jag är jättekänslig i huden. Ingen får klappa mig tex. och duschen är en plåga. Ont gör det verkligen.
>>>Malum domesticum<<<
Har haft det sen jag var 18år, är nu 23. Jag får ont i främst armar, ben och rygg när jag har jobbat för mycket, för lite sömn eller när jag har varit stressad eller spänd.
Dessutom så får jag ännu ondare när jag dricker alkohol, då får jag ont överallt utom underarmar, händer, vader, fötter och ansiktet. har som ondast runt halsen, bröstet och armhålorna. är en pina att ha kläder på sig.
Jag har pratat med en del läkare, istället för att lösa problemet så säger dom bara att jag ska sluta dricka alkohol (vilket är sant att jag borde, dricker bara när det är nåt riktigt speciellt) men att jag får ont annars också det skiter dom i. jag är tydligen bara för spänd och kontrollerad?!
har fått behandling för nervskada men det funkade inte!
#5 Jag har svårt att dricka alkohol också..jag slutade ..tar endast ett glas någon gång,,får jätte värk i min kropp..
Precis som du säger om jag sover illa ,,eller om jag äter för mycket socker eller kolhydrater så börjar det också..Det är ju socker i alkohol,,man kaske är socker allergisk???
uck jag har också sagt allt till läkarna ,,men det liksom blir inte mera ,,det är nervsmärta eller fibron..nåt är det ju men de kan ej säga vad..
Man får leva balanserat vilket är såååå svårt ..Jag har ju vårt att sova och nu har jag RYSNINGAR i huden över hela kroppen !!!! när jag ska sova,,som en gås blir jag …Har känt llite fr några veckor sedan på höger lår men det har spridit sig i hela kroppen ..
Det borde ju finnas någon som vet vad vi lider av så man kan få hjälp…
Har NI haft så ?
det är inte bara socker som kan framkalla stressreaktioner. Jag vet många fibrisar som får undvika socker, alkohol (även utan socker som tex stärksprit) och koffein! Många får sådana reaktioner som du benämner av socker, alkohol och koffein, var för sig, i kombinationer eller alla tre tilsammans. Inte all alkohol innehåller nåt socker kroppen kan smälta då det har gått åt under jäsninen (typ sprit som gin, wiskey, cognac, vodka, alla rena sprit-sorter oblandade), men dom flesta drinkar och likörer är sockrade så det heter duga.
Du skulle bli förvånad över hur mycket matvaror dom stoppar socker i. Saker man inte trodde dom skulle sockra. Leverpastei tex, vet jag et antall som är sockrade (!)
Min mamma hadde en del sådana symptom i benen, fast inte överkroppen, och för henne försvann det med att ta tabletter med kalcium/Magnesium. har du provat detta? Magnesiumbrist kan efter vad jag förstår ge dom konstigaste symptom från kroppen!
Och har du tänkt på konstgjorda tillsatser? Jag har en veninda som mår HEMSK om hon får i sig så mycket som en liten godisbit med aspartam, sukralos eller så. Lika så mår hon hemsk av glutamater som tillsatser i mat. Det går att va överkjänslig för dessa konstgjorda tilsatser med!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tackar ,,jag har ändrat min kost och unviker allt sokr mår bättre dock fuskar jag ibland och det märks,,
Glutamat mår jag illa av,,lite kan jag äta ..
Jag håller mig till så ren mat som möjligt..
Märker att min dotter tyvärr är likadan,,hon brukar må jättedåligt av lördags godis ..så vi har minskat på det också !
Jobbigt detta då det likosm inte går att säga konkret på blodprov,,dom diabetes…
Vi ska göra egen kryddblandning till tacos nu så den glutamaten försvinner ochså..egen salsa med ..
Jissses vad man får se upp..

Brukar säga till min omgivning "titta gärna på mig" men rör mig inte. Hur ofta är som man inte ens kan sitta på ändan för det brännväker.
Har nu haft det så i 15 år. Trodde det skulle försvinna. Men ibland är det fruktansvärt med hudkontakt.
Vi är väl som det kallades förr "Brännkärringar" även om många här är väldigt unga.
Sveda värk o bränn
Hej , har också mycket värk i huden och har svårt att hitta käder som "inte gör ont" i mellan varven kan det även kännas som om man lagt sig i en stack med pissmyror…inte skönt!
I mitt fall så tror jag inte att sockret är problemet, eftersom att bara får ont i kroppen när jag dricker alkohol, inget annat som jag äter. Skulle jag sitta och frossa i godis och dricka läst så skulle jag nog inte få ont i kroppen, har då inte märkt det än iaf. Men därimot så har jag haft ont i kroppen nu nästan hela veckan, vilket jag tyckte var konstigt eftersom att jag har varit ledig hela veckan och inte gjort så mycket, det ända jag kunde komma på är att vi har haft riktigt kallt ute nu ju, så jag tror att jag har gått och spänt mig för mycket.

Har ni fibromyalgi eller Morbus Dercum?
Jag har fibro men känner inte igen det ni skriver! Ni verkar ha ont på ytan och jag på insidan! *S*

Men därmot har jag alltid fått ont om man nyper mig, alltså inte hårt utan bara om man tar tag i huden vilket nästan inte går. De olika hudlagren sitter ihop med fettet. Det har alltid varit så, det minns jag ända sedan jag var liten och då var jag trådsmal! Det allra översta hudlagret är också väligt tunnt så man ser en massa kapillärer och detta skämdes jag för när jag var i tonåren.
Fler som känner igen detta?

Men därmot har jag alltid fått ont om man nyper mig, alltså inte hårt utan bara om man tar tag i huden vilket nästan inte går. De olika hudlagren sitter ihop med fettet. Det har alltid varit så, det minns jag ända sedan jag var liten och då var jag trådsmal! Det allra översta hudlagret är också väligt tunnt så man ser en massa kapillärer och detta skämdes jag för när jag var i tonåren.
Fler som känner igen detta?
Ja,usch och fy.Den kommande kylan gör ju inte saken bättre!
Be-hån tycker jag är svårt.Kör med sport varianten som har bredare axelband.
Duscha tyckte jag oxå var en plåga tills jag hittade ett munstycke som var olika strålstyrka på.Den jag använder mest är som ånga och är underbar.
Märklig sjukdom detta,på många sett..
Jag har oxå ont i huden värst i skuldror,axlar,överarmar nacke, hela hårbotten + ansikte, får även som tandvärk ibland :( jättejobbigt och kommer i skov, vissa dagar mer o vissa midre ömhet, det varierar!! käkarna värker oxå… känner ni igen er??
#2 hur vet man att det är den åkomman??
Jag är så känslig för viss beröring. Petar nån till mig med fingret på över armarna eller låren så gör det så ont så man skulle kunna smälla av…
Känner igen det där med rysningar som nån beskrev här,, usch det är som frossa inne i och utanpå….
Behå med bågar…. vilken mardröm… den får vara mjuk och utan hårda sömmar…
Den iskalla vind som är nu är inget kul alls, öppnar jag dörren och får den på huden så gör det riktigt ont.
fibro är ett knepigt elände.
"lakitz69" Vi har ont inuti kroppen och en ömhet i huden som är jättetuff mellan varven, jag kan t.ex sällan sätta på mig ett par jeans eller andra hårda material när jag stiger upp utan måste först ta på mig "mjukiskläder", ta min tramadol och sedan ta på mig de kläder jag ska ha om jag går utanför dörren
Mvh
Luna
Hej, jag har en depression och har fått sveda och värk i armar och benen. Jag är 65 år. Nån som vet vad jag ska göra?
M.v.h. Rigmor
Vad som hjälpt mig i helhet har jag kopierat fràn min profil.
För stunden gällande huden var det eteriska oljor: kamfer, kryddnejliko, tallbarr och vintergrön olja (eteriska oljor) Jag bladade inte men det rekommenderas att blanda med mandelolja. 1-5 gg/dag
Fràn profilen:
För fibro/tyroid
Det som hjälpt mig:
5 Vitamin B sprutor var 6 mànad.
Min energi dryck: mixa lönnsirap med färsk ingefära, pressa juicen fràn en citron och blanda med vatten - inflammationshämmande, vätskeutrivande, tarm reglerande och antioxidant.
Förändra dieten, äta inflammations hämmande kost. IFD (Inflammation free diet). Första steget - undvik komjölk och vetemjöls produkter, sedan att äta det som hämmar inflammationen. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/894
Italic/kursivt = jag följer inte…
"..en anti-inflammatorisk diet att du ökar ditt intag av livsmedel som har antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper. (Antioxidanter minskar aktiviteten hos vävnadsspecifika, skadliga fria radikaler i områden av inflammationerna.)
Kosten innehåller grönsaker, hela korn, nötter, fet fisk, proteinkällor, kryddor som ingefära, gurkmeja (som även finns i den smärtdämpande fortodolen), starkt färgade frukter såsom blåbär, körsbär och granatäpplen .
Mat som främjar inflammationen är mättade fetter, transfetter, majs, soja olja, raffinerade kolhydrater, socker, rött kött och mejeriprodukter. Dessa bör du minska ner eller allra helst avskaffa i din kosthållning..
Det verkar logiskt att en kost som skulle kunna dämpa en överaktiv immunsystemet kan hjälpa förhindra eller bromsa sjukdomar som orsakas eller förvärras av inflammation…"
http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=656&print=1
IF ratings, livsmedelslistor:
http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/tag/ifd-mat/
http://inflammationfactor.com/look-up-if-ratings/
exempel:
Ingefära
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2447/2
Der ligger nàgot i LCHF och för mig hjälper LCHQ ännu mer eftersom med LCHQ utersluts/reduceras de flesta mejeriprodukter.
Jag är kasein, mjölk protein samt laktos intolerant. För de som är laktos (mjölksocker) intoleranta har vissa studier pàvisat att om man utesluter spannmàlsprodukter ur kosten kan dessa individer àter tolerera laktoset. Casein http://en.wikipedia.org/wiki/Casein
Eteriska oljor - Ett varmt bad eller smörja direkt med med kamfer, kryddnejliko, tallbarr och vintergrön olja (eteriska oljor).
http://www.shenet.se/ravaror/eotall.html
Smärtstillande medel
Ett yoga pass en halvtimma efter (tar emot men man kan försöka). Att röra pà sig sänker inflammationen/smärtan i kroppen:
http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/musklerna-haller-bade-kroppen-och-hjarnan-i-form
http://illvet.se/files/bonnier-ill/pdf/SIV_2059.pdf