Rehabilitering - MMR
Fick ett erbjudande från doktorn att gå med i en rehabgrupp, MMR. Det är bl.a Basal kroppskännedom i grupp, mindfulness och promenader i grupp. Totalt tre gånger i veckan, nästan 4 timmar! Jag gör ett utropstecken, för att det låter ganska mycket för mig som är helt otränad och inte kan gå promenader på mer än 15-20 minuter innan knäna strejkar.
Har någon här gått igenom en sådan rehabilitering? Jag fick lite info från läkaren, men läste inte igenom pappret förrän jag kom hem, och nu tänker jag maila honom och säga ifrån. Jag har provat BK-gruppträning och det är för djupt för mig, jag vill fortsätta hos sjukgymnast och göra de övningar jag får där.
Men jag vill gärna höra om ni andra har erfarenheter av MMR! 
Låter underbart! Kul att de satsar pà nàgot sàdant.
Gör vad du kan, lär känna kroppen och lära att säga "stopp" om det inte gàr :-)
Det är skrämmande första gàngen.. har just gàtt igenom nàgot liknanade.
Làt oss veta hur det gàr!
Jag har tackat nej, bk i grupp går jag inte igenom en gång till, för djupt för mig ;) Jag tycker det pratas för mycket, det är bättre med egen träning med sjukgymnast, och då slipper jag även tvättmedelsdoftande människor ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var synd, verkar annars intressant.
http://www.ibk.nu/vad-ar-bk/
"Basal Kroppskännedom™ (BK) är en sjukgymnastisk behandlingsmetod där man arbetar med både kroppsliga och själsliga aspekter. Syftet med behandlingen är att upptäcka, förstå och stärka egna inneboende resurser. På så sätt skapas successivt egna möjligheter att påverka sin hälsa, öka sin kreativitet och göra egna val i livet."
Jag har själv jobbat mycket med sk Passive och statisk qigong (se 2 videos), kan göras ensam hemma och man bara stàr men aktivt tar vissa positioner.
Efter ett par tre minuter börjar man känna energin i hela kroppen och är det kallt i rummen börjar man bli varm. Ocksà en rogivane kännsla för själen utan att behöva prata om det. Man behöver bara vara öppen för att vàga prova.
Passive Qigong - Standing Postures
http://www.youtube.com/watch?v=Y_1I0mZV2iE
Dragon and Tiger Medical Qigong
Denna ser kanske löjlig ut men… för oss med fibro hjälper den att föra ut slaggprodukterna ur lederna och minska smärtan:
http://www.youtube.com/watch?v=hBl72pEi6jc&feature=related
Namasté
Jag har inget emot träning, men att höra på detta tjat hela tiden om att hitta tråden, göra hummande ljud mm, nä usch! ;)
lovar, i qigong kommer inte ett ljud över dina läppar 
jag tänkte på bk-träningen 
En sån grupp skulle jag vilja delta i.
Så härligt med mindfulness.
jag kan inte med sånt alls, att "vara medvetet närvarande i nuet".. mumbo jumbo för mig, jag stänger av helt enkelt, orkar inte lyssna då det blir för mycket upprepningar. däremot avslappningsövningar skulle jag kunna tänka mig, typ som man hade i skolan. ligga och lyssna på musik och kanske tänka på saker som gör en glad. ungefär som när jag slappar hemma och dagdrömmer 
tänk vad olika vi är! 
Jag kör mindfullness så att jag accepterar smärtan, okej jag har ont så och så, känner lite och sen så går jag vidare. Perfekt vid skogspromenader att vara här och nu och njuta av omgivningen och inte älta allt skit man bär omkring på.
Mindfulness handlar ju om att njuta av nuet och inte haka upp sig på onödiga saker.
Jag lyssnar inte på någon utan kör själv i huvudet.
Har jag väldigt ont så distraherar jag mig med datorn, en bra film eller annat som uppehåller tankarna.