Fåt tid till läkare, är rädd...
Jag är så förbannat rädd att dom ska avfärda mitt onda med min övervikt.
Är de vanligt tro?
Sitter värken i rygg och knä så ja, det är nog vanligt.
Men den typiska hoppande värken med fibron som kan uppträda var som helst helt ologiskt och din trötthet och utmattning dessutom så tycker jag de inte borde hänvisa till övervikt.
Gör de det ändå så ge dig inte. Läs gärna på och skriv listor på alla symptom samt vad som skiljer fibroproblem och överviktsvärk åt och ha med dig till läkaren som komihåglappar.
Har du otur så får du träffa en träskalle som är helt inlåst på att fibro inte finns men har du tur (eller egentligen är det en självklarhet) så får du träffa en läkare som tar dig på allvar.
Sara
Hoppas du träffar en bra läkare som hjälper dig!! En del är väldigt intjurade på om man är överviktig o vill hänvisa alla ens problem till det. Men en del läkare är inte såna så jag hoppas du får en bra!

Lycka till iaf! Det ska nog gå bra ska du se!!! ;)
hej förstrå precis jag är oxå överviktig o har problem m ed fot rygg nacke hand o de vill ofta vifta bort det med övervikten att allt hänger på det….är själv rädd nu ska på ngn jävla utredning från fk igen va för 9 mån sen där de skrev att jag ahde lång väg till arbetslivet osv, o nu ska man träffa en ny puckad läkare säkert som skäller på mig om vikten, så jobbigt o hela tiden förklara hit o dit, som när jag va för 9 mån sen på en ryggklinik då sa läkaren att min whiplash inte hade att göra med min trafikolycka o inte foten o handen heller som jag har fått op o det finns rönken bilder på i massor dels vid olyckstillfället o nytagna……nä det är vikten………..så jag vet precis men stå på dig o kämpa mot dem, lycka till o kram
Min läkare skyllde också på min vikt men anledningen till att jag är överviktig är ju för att jag har ont och har svårt med rörligheten :((( fattar inte att de inte förstår det!!
En sak som jag märkt på min egen resa och jag har inte landat än. Men det är viktig att antecknar. Allt om värken. skriv dagbok.
När den kommer, vart den sitter, hur den värker, stickande , molande brännande huggande. Mät i en värkskala 1-10 1 är lite 10 är mycket. Om det gör ondare en viss tid eller vid en särskild rörelse.
Även andra symptom även om du är tveksam vad det är eller betyder. Det kan tex röra sig om smärtor, pirrningar, stickningar, domningar på andra ställen i kroppen, magen, underlivet, huvudet mm.
Ang din oro om att läkaren ska skylla på övervikten så kan jag ge dig ett ord på vägen där till läkaren -Att även överviktiga kan ha fibromyalgi. ( Jag själv , är en av dem) Besväras du själv av vikten kan du be om hjälp, Om du inte gör det så, får vården ju endå inte neka en hjälp. Det är diskreminering.
Lycka till och för dagbok så kommer du ihåg även små saker som dyker upp.
Alma