Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 3796 ggr
koboll
0

Utveckla sjukdom?

Hej!

Jag är ny här och har ingen fibro-diagnos men lever med konstant smärta och har gjort det i flera år. Främst i ryggen (från ländrygg upp till nacken och ut i axlarna) men också även knän, fötter och höfter, då vid belastning samt smärtilningar ut i armarna och benen. Jag har inte brytt mig om att kolla upp mina ryggsmärtor tidigare men i veckan var jag till en läkare som konstaterade att jag har en vänstervriden ryggrad ända från svanken och uppåt och han tryckte även på flera punkter på kroppen som jag reagerade på, bland annat vid nyckelbenen, vid skulderbladen, vid utsidan av knäna, armbågarna (där reagerade jag inte så mycket dock), svanken och höfterna. Men fick ingen mer respons än att jag ska gå på sjukgymnastik så har en tid bokad dit om några veckor.

Jag stressar en hel del och har gjort det länge, både fysisk och psykisk stress som hållt i sig i många år. Därför har jag tidigare aldrig kollat upp något då jag avfärdat det som något jag själv vållat och som går över bara jag lugnar ner mig, vilket det dock inte har gjort utan det har snarare blivit värre. Det går inte en dag utan smärta och det spelar ingen roll om jag sitter, står eller ligger.

Min rädsla är nu att det skulle kunna utvecklas till något mer allvarligt, som skolios (på grund av min redan vridna ryggrad) eller någon muskel/ledsjukdom som reumatism eller fibromyalgi men jag ville inte fråga eftersom jag kände mig väldigt dum.

Finns det någon risk att utveckla något kroniskt? Finns det något förstadium till dessa sjukdomar som kan vara som en varning?

Tacksam för svar!

Rita-S
0

Kom i håg att kronisk inte betyder "rästen av livet", den medisinska defenitionen är att det håller vid sig i mer än 3 månader, är ständigt återkommande regelbunden  eller daglig. Det kan alltså betyda att man kan bli av med en åkomma som diagnoseras att vara kronisk. Dock kan det ju vara svårt.

När det kommer till risken att utvevkla något kronisk så finns ju den risken när man har något fel i lederna. Och jag tycker inte du skulle vara dum om du frågar heller.. Om du är medveten om en risk kan du även vara medveten för att motverka något kronisk. Så jag tycker absolut du diskuterar risken med din läkare, samt diskuterar hur du undviker att få något mer fel i kroppen än den felvridna ryggraden.

Jag hoppas du kan få ordning på din vardag så du kan leva så värkfri som råd är!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Precis som Rita säger är kroniskt inte detsamma som livslångt. Det är bra att du varit hos läkare och kanon att du ska till sjukgymnast. Det är viktigt att du får rätt rörelser som passar just dig.

Tycker du ska ta kontakt med läkaren igen och få tid att prata igenom olika möjligheter som kan hjälpa dig förutom sjukgymnastik.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

koboll
0

Tack för era svar! Jag ska prata med min sjukgymnast när jag träffar honom första gången, läkaren jag går till är på semester nu så det är svårt att få tag på honom. Så får vi se hur det blir.

Jag tränar mellan 7-10 gånger i veckan, blandad träning, gym, löpning, innebandy, zumba, friskis och har lärt mig att träna igenom smärtan, träna trots smärta och bara ignorera den. Vet inte hur bra det är, men vet att jag också länge haft ett osunt förhållande till träning. Vet också att om jag är stilla, inte tränar, så ökar smärtan. Så där är kanske något jag borde kolla upp också?

Rita-S
4

Om det är bra eller inte beror ju på varför du har ont. Har du inget i kroppen som går sönder när du tränar, att ingenting fysisk blir försämrat om du tränar trots smärtan och du gillar det och mår bra av det psykisk kan jag inte se något fel i att "tvinga sig". Det är ju frivilligt hur långt man orkar prässa sig själv så länge det inte är nåt som går sönder. Att du får mer ont när du inte tränar tycker jag verkar som att du mår bättre av att träna trots smärtan, men kolla ändå upp varför du har ont tycker jag, så du vet om det är ok att fortsätta eller om du måste anpassa något :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

crikarlshamn
0

***** fem stjärnor till Rita, sà bra skrivet! :o)

koboll
0

Tack för klokt svar!! :)