Utredning/bedömning av arbetsförmågan
vem är det som beställer det, arbetsgivare eller Fk?
läste lite på fhv:s hemsida, och de hjälper till med bedömning av arbetsförmåga, så det är väl arbetsgivaren som beställer det.
När jag först bara varit sjukskriven länge så var det försäkringskassan som ville göra bedömning av min arbetsförmåga som då ledde till halv pension. Sen blev jag ju helt sjuksriven en period och då var det också försäkringskassan som ville utreda min arbetsförmåga efter ett tag som sen ledde till hel pension.
Min arbetsgivare hade inget med det att göra. Däremot så hjälper ju företagshälsovården (vilket jag antar du menar) till med bedömning plus att jag fick åka till en smärtklinik för bedömning. Enbart företagshälsovårdens utlåtande tror jag inte hade varit tillräckligt. För cyniskt sett, ett företag är bara glada om dom blir av med personer som är sjukskrivna så risken är att företagshålsovården lättare "dömer" ut en om man varit långvarig sjukskriven.
hej
hur länge hade du varit sjukskriven innan fk ville göra en bedömning? jag har varit sjukskriven till och från för samma krämpor i stort sett sedan ca 7 år. jag har frågat efter en bedömning ett flertal gånger hos både arbetsgivare och fk, men icke. nu tog jag upp det igår hos min läkare igen, och denne tyckte att det skulle vara bra. och för min del så är det ju bra om AG får veta mina förutsättningar, och jag också. är väldigt trött på att AG föreslår städning mm, då jag inte klarar sånt, men då låter det att jag inte vill göra det, så en arbetsförmågebedömning välkomnas!
Det jag menar med att fhv gör bedömningen är att det troligen är AG som beställer den från dem. Eller så är det fk, jag vet inte faktiskt.. ska skicka in mitt nya läkarintyg idag, så jag kanske får svar om någon vecka när fk talat med min läkare med.
lite ot, men vad gäller avstämningsmöten så har det varit katatrof från den sidan, jag har påtalat detta flera gånger att jag vill ha det hos AG, men inget händer, så jag ringde min nya handläggare på fk och sa att jag vill ha det, så nu börjar det hända saker i alla fall, och det känns bra.
Jag har varit sjukskriven helt sedan januari 11. Började jobba helt förra sommaren men det gick inte så bra. Har därefter varit halvt sjukskriven.
I våras hade vi avstämningsmöte med FK, arbetsgivaren och doktorn och mötet var på doktorns motagning.
Vi ska ha ett nytt sådant möte nu i höst.
Egentligen vet jag inte vem "beställaren" är utan min uppfattning var att ett sådant möte bör äga rum efter viss tid enligt "reglerna"
Så vi pratade ihop oss om en lämplig dag.
/Maria
#3 Först när jag frisk och bara var sjukskriven så var jag det bara någon månad åt gången under några år. Så det var ju inget alarmerande.
Blev sen helt sjukskriven och det var jag i ca 3 år. Fick sen halv pension.
Jobbade sen halvtid runt 5 år. Vad jag kommer ihåg så var jag inte sjukskriven under den perioden för jag hade rätt bra arbetsgivare och kunde ändra mina arbetstider lite. Så en period jobbad jag varannan vecka.
När jag sen blev helt sjukskriven igen då tog det bara några månader innan jag fick hel pension och det var FK som tog upp det att det kanske var bäst. Och då gjordes ingen större bedömning av arbetsförmåga, enda jag kommer ihåg är att jag var till smärtklinik för undersökning och bedömning från deras sida.
Kommer inte ihåg att jag hade några direkta avstämningsmöten med FK under mina sjukskrivningsperioder.
FrökenP om du bara varit sjukskriven av och till så ser dom nog inte det som alarmerande eller vad jag ska kalla det utan du behöver kanske vara sjukskriven helt en längre period. Fast 7 år tycker man kan räcka.
hej
#4 För dig tror jag det helt enkelt allt kan gå fortare för går inte att komma ifrån att det verkar som vissa funktioner i hjärnan tog stryk i och med operation. Däremot när man "bara" har värk så finns alltid möjligheten att man kan göra något annat som inte sliter lika hårt på kroppen, men finns inte funktion så finns den inte.
hej
#5 Jo, det ligger säkert mycket i det.
Vissa saker blev bättre i början men nu har det liksom stannat upp och man räknar det som en operationsskada. Jag ska vara glad att det inte blev värre med tanke på var tumören satt.
/Maria
#5 med från och till så menar jag ett hemma ett halvår, sen jobba någon månad, sen halvtid ett halv år, sen jobba några månader, sen halvtid 9 månader, sen helt sjukskriven ett år, jobba en månad, halvtid ett halvår, heltid några månader.. ungefär sådär har det sett ut de senaste 5 åren, så det är inte en vecka eller en månad hit och dit. kanske skulle ha förtydligat mig lite 
rehabmöten har inte gjorts enligt regelboken, och de få gånger det gjorts så har det frågats ofta om jag har råd att ta tjänstledigt eller säga upp mig.. har halv sjukersättning sedan några år tillbaka.
#8 Är det arbetsgivaren som har frågat det?
/Maria
#7 Efter en operation, speciellt i huvudet så tar det ju sin tid innan man ser hur mycket bättre man blir. Nu är jag ju inte medicinskt kunnig, men jag antar att dom har vissa tidsramar dom går efter att inom en viss tid ska det visa sig hur mycket som återställs så därför som det går snabbare att ta beslut.
#8 Jag tror det ligger dig i fatet att du har kunnat jobba halvtid rätt mycket ändå som jag läser det du skriver. Då anser dom nog att med ett annat jobb ska du kunna klara åtminstone halvtid.
Om du bara tittar på de två senaste åren. Hur långa perioder har du kunnat jobba åt gången innan du blivit helt sjukskriven igen.
Inte för att vara alltför pessimistisk, men med de regler som är idag så tror jag att du hamnar i den där karusellen att du ska skaffa ett annat arbete.
hej
#9 ja, det är arbetsgivaren. De frågade inte rätt ut om jag kunde säga upp mig, utan frågade mig om jag skulle kunna klara mig ekonomiskt om jag tog tjänstledigt eller om jag bara hade sjukersättningen att leva på. det kunde jag bara tolka som att de ville att jag skulle ta tjänsledigt eller helt enkelt säga upp mig istället för att försöka bli sjukskriven.
#11 eftersom jag är halvtidare sedan 2008 så har jag jobbat halvtid på det, alltså två timmar per dag.
sedan juli 2010 så har jag jobbat: sept 2011 heltid (alltså mina fyra timmar), oktober var jag sjuk varannan vecka, nov-juni halvtid (två timmar dag) och nu är jag helt sjukskriven. under nov-juni var jag även sjuk i genomsnitt 10 dagar per månad helt.
juli 2010-sept 2011 var jag helt sjukskriven. så jag har inte jobbat mycket de senaste åren.
att få ett nytt arbete är inte lätt då jag har multidiagnoser. därför så vill jag ha en arbetsförmågebedömning för att utreda detta ordentligt.
jag kan inte ha ett "vanligt" arbete utan behöver ett väldigt anpassat.
#12 Ja, usch det låter ju som att de vill bli av med dig om man får uttrycka sig så.
/Maria
#13 ja visst gör det! och det är verkligen trist för det är ett företag som absolut inte ska bete sig på det viset. men jag nekade och sa till dem att jag tänker minsann inte säga upp mig eller ta ledigt, blev faktiskt lite småförbaskad
jag menar, har jag skäl att vara sjukskriven så.. men de menade på att om jag inte klarar av något arbete inom företaget så var det ju "några alternativ" istället för att vara sjukskriven för jag kanske inte skulle bli just sjukskriven.. skrämmande tycker jag.
#12 Utifrån det du skriver så borde du kunna få hel, men med dagens regler så är det ju lite av lotteri.
En bedömning kan visa att du kan klara av att "vända papper" och då är det kört för hel.
När det gäller företaget om dom då inte har den sortens jobb som du anses klara av så kan du bli uppsagd och tvingas ut på arbetsmarknaden. Så en sak att vara glad över är att det inte är Fhv:s ord som väger tyngst eller ska väl säga brukar inte väga tyngst för risken finns alltid att dom säger det som är bäst ur företagets synvinkel.
--
Att ett företag vill bli av med personer som är sjukskrivna, det gäller nog alla företag idag för det är för kostsamt för dom speciellt med dom som är sjukskrivna av och till. Tyvärr så har det blivit så cyniskt i samhället idag.
hej
att vända papper kanske jag kan klara, men jag kan inte stå eller sitta och göra det om jag måste titta nedåt för nacken, och jag kan nog inte vända fler än 20 papper heller då jag har svårt att greppa dem 
jag kan inte gå ut på arbetsmarknaden av skäl som jag inte vill uppge, så det är kört där med 
vad gäller fhv så hade jag stor hjälp därifrån tills min läkare flyttade, och då blev det en ny som gick företagets vägnar. men den första hjälpte mig otroligt mycket och jag blev mycket förvånad då jag trodde att de skulle gå på AG:s linjer, men icke!
#16 Har du klara godkända papper på att du inte kan gå ut på arbetsmarknaden, om du inte har det så tror jag knappast att FK tar någon hänsyn till det.
När det gäller Fhv så har det nog blivit mer och mer att läkarna mer går företagets ärenden. Visst så ropar landsting efter läkare så dom skulle säkert få jobb någon annanstans, men uppfattning jag fått är dessa läkare gärna stannar kvar som Fhv-läkare.
hej
#17 Ja, man kan säga att jag har papper på att jag inte kan gå ut på arbetsmarknaden.

Jag har gått igenom tre utredningar. Det har varit Fk som har skickat mig på dem varje gång.
>>>Malum domesticum<<<
#18 Du får ursäkta, men det låter inte som ett papper som FK skulle godkänna. Hoppas jag har fel, för finns det godkänt papper på det så har du troligen lättare att få hel ersättning.
hej
Jag vill inte gå in på vad det innebär, så ja, du har fel ;)
#19 tack, det var intressant, ska ta upp det igen med Fk, har inte pratat med min nya handläggare om det ännu.
Fk skicka mig på utredning om arbetsförmåga.
jag blev uppsagd när jag hade skadat mig och af tyckte att jag kunde jobba.
Sen gick det fort att bli sjukpensionär.

Den första utredningen gjordes 2003 den andra 2006 och den senaste 2010. Alla tre har visat att jag helt saknar arbetsförmåga. Nu anser Fk att jag kan arbeta 100%.
Jag vet inte hur många gånger jag ansökt om att få permanent sjukersättning genom åren.
Det är ett lotteri och på intet sätt rättssäkert.
>>>Malum domesticum<<<
jag väntar på ytterligare en operation, (blir troligen sjukskriven fram tills dess) sen får se om nacke och axlar blir bättre efter det, blir det inte det, ja då ska jag ansöka om hel sjukersättning, man kan inte få mer än ett nej 
det verkar vara ett lotteri med fk beroende på vilken handläggare manh ar och vilken läkare man har och vad denne har skrivit i intygen.
Jag blev ju pensionär redan -05. Var sjuk i 2,5år bara.
Sen är jag inte pensinär pga fibron, hade den stått med hade jag nog haft svårt att bli det.
Jobbigt med fk som inte kan sätta sig in i hur det är att vara sjuk.