OT: Har du fördomar?
enligt någon text jag läst så har alla fördomar, och det tror jag också, även om man kanske inte tror att det är en fördom, eller så är man helt enkelt inte medveten om det.
Vad har du för fördomar?
Oj vad svårt!!
Jag har nog många fördomar.. Kan inte direkt komma på någon nu.. Hoppas det är snälla fördomar jag har… Jag får återkomma när jag kommit på mig själv med en. 
Tyvärr så har jag många fördomar spä har med andra språk att göra, bl.a. annat jag inte blir förstådd hos läkare, att sjukintygen inte blir bra/rätt ifyllda före att kunna bli godkända. Har råkat ut för det ett par gånger, så nu (dumma mig) går jag bara till svensktalande och skrivande läkare. Någon annan fördom är att de som avlar för "rasens bästa" absolut inte tjänar pengar på sin hobby. Jag tror att de tjänar pengar. Det var några exempel jag kom på så här, finns nog mer rumsrena, bara jag kommer ihåg dem ;)
Kom i håg att en fördom är faktisk inte alltid negativ :) Man kan ju exempelvis tro att 'alla nördar är riktig supersmarta', och det räknas ju som något positivt att vara smart.
"Utifrån ordets ursprungliga betydelse är fördom en dom före, dvs. att man bedömer och tänker om en individ eller grupp utifrån generaliseringar, fantasier, förutfattade meningar eller föreställningar.
”Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.”
Veikko A Koskenniemi"
(Saxat från nollrasism.se)
Med andra ord.. att ha en fördom är inte alltid en negativ sak. Det kan lika väl vara smickrande som nedsättande. Det är fullt möjligt att ha positiva fördommer, men det är ju en bedömmelse utan grund i fakta ändå :) Dock bara smickrande.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#3 Precis, en fördom behöver inte vara negativ, men det är oftast de man hör/läser om.
vill också passa på att säga att jag inte vill ha en diskussion om varandras fördomar, utan helt enkelt bara skriva ner vad de är.
det är alltid det mäst negativa man brukar höra om. En nöjd kund är 10 nöjda kunder, en misnöjd kund är 100 misnöjda. Och så vidare. Det negativa sprider sig alltid fortast och mäst effektivt!
jag tror också att många väldigt billiga medicinkopior inte är fullt lika bra som originalen.
#6 du baserar det på att dom är kopior gissar jag? :)
när det skiljer flera hundra kronor mellan produkterna, då undrar jag.. jag använder många kopior, men det skiljer oftast bara ett par tior på priset.

Att det kan skilja mycket beror på vilka företag som gjort medicinen. Om det är det företaget som forskat fram så har dom höga kostnader till skillnad mot de företag som kan tillverka kopior efter att tiden för patentet har gått ut.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Som sagt, jag önskade endast fördomar, inga diskussioner. Jag vet mycket väl vad billigare mediciner beror på men nu är det min fördom!
Fördomar ja.. Hmm… Jag har fördomar att de som är lite "runda" äter för mycket fett och socker. I själva verket kan det ju handla om mediciner eller sjukdom..
Vad har jag mer tro? Att folk som går klädda i "hippiekläder" är en aning galna, och då menar jag inte galen som något negativt i det här fallet..
Ja det finns ju massor…