Sjukskriven och semester
kom att tänka på att jag måste påminna jobbet om att jag ska ta ut mina semesterdagar som planerat fastän jag är sjukskriven. vad jag förstår så är det många som inte vet att man kan göra så, (vet inte om det gäller alla avtal), men jag tycker att det är toppen, då jag inte behöver eller vill spara mina dagar.
någon annan som gör likadant? jag själv tycker att jag behöver en extra peng istället för ledighet 

Det låter jättekonstigt tycker jag. Jag betvivlar inte alls att det är möjligt men hur orkar man det då?
Semestern är ju till för att man ska kunna vila så man inte måste bli sjukskriven av utarbetning eller få arbetsskador m.m.
>>>Malum domesticum<<<
Jag är ju halvtidare, och om jag nu skulle börja jobba min ordinarie tid framöver så har jag ju ändå varit ledig. Dessutom så kommer jag att vara sjukskriven senare efter en operation, så jag behöver inte ta ut semester senare. För mig låter det inte konstigt alls, däremot vet jag några som är avundsjuka för att jag får semesterpengar, men de kan gärna få mina diagnoser också ;)

Det känns som dubbla löner, det gör det ju. Om man jobbar tex varannan vecka och blir sjukskriven så får man inte betalt för den veckan man skulle varit ledig så det känns konstigt att man får sjukpenning för dagar man inte skulle arbeta.
Men det är väl på samma sätt som lärare som är föräldralediga eller sjuka som går tillbaka till jobbet en vecka före sommarlovet och får då fullt betalt under hela sin sommar, då de egentligen skulle varit lediga i en annan form. Då kan man töja ut en föräldrapenning ganska långt. Inte alla har den möjligheten.
Systemen är till för att utnyttjas för de som kan.
>>>Malum domesticum<<<
Utnyttjas? Nu låter du nästan avis ;)

Avis vet jag inte däremot tycker jag inte att det är rätt att en yrkesgrupp ska ha såna privilegier som andra inte har. Varför ska två lärare tex kunna vara hemma 6 månader längre med sitt barn än två städare.
>>>Malum domesticum<<<
Det beror.väl på de olika avtalen, dessutom så tror jag inte att de har 8-17 jobb, utan jobbar hemma också. För mig folk folk göra som de vill så länge det är tillåtet, det är inget som jag funderat på eller tycker är orättvist.