Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 7937 ggr
[Lillfjanten]
2011-09-24 21:36
1

Blodtrycket?

hur har ni fibrisar det med blodtrycket? av en händelse så kollade jag trycket för några veckor sen då låg det på 160/110, nu i veckan var det 160/90, själv tror jag att det beror på stress, då jag har väldigt mycket runt mig nu, ska kolla igen om fyra veckor, men hur ha ni andra det? kollar ni er regelbundet?

millan62
2011-09-25 09:37
0

Jag har också fått högt blodtryck. Har Fibro (enligt min läkare)men har aldrig fått något svar på varför det  har blivit högt eller om det kan ha med Fibron att göra. Tror snarare att det beror på stressen och alla "konstiga" symptomer man har. Jag kollar det inte så ofta…blir bara ännu mer stressad av det.

[Lillfjanten]
2011-09-25 10:34
0

det är nog bra att kolla det om man har en aning om att det kan vara lite för högt, det är inte bra. jag skulle få medicin sa de vid första besöket om det inte blev bättre, nu senaste gången var det ingen fara, men jag skulle återkomma iaf. har inte kollat trycket innan på något år, hade inte en tanke på att det kunde vara för högt.

mongu
2011-09-25 10:38
1

# 2 Du har helt rätt i att det är bra att kolla sitt blodtryck för det är inte alls bra att gå med för högt.

En gång kan va stressen som gör men då borde det inte va högt flera gånger i rad.

Båda dina värden är ju för höga. Fast det har blivit bättre vid den andra mätningen. Jättebra att det ska hållas koll på det.

Att gå med för högt blodtryck gör att det slits på kroppens organ.

Jag medicinerar nu med en låg dos för mitt blodtryck och det har gett bra resultat. Men jag får kolla det med jämna mellanrum.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
2011-09-25 10:41
0

ja jag är livrädd för att trycket ska vara för högt, så nu tänker jag mer på vad jag stoppar i mig mm. men sköterskan verkade inte tycka att det var speciellt högt andra gången, då undertrycket var ganska ok. inga förmaningar eller råd för att det ska gå ner. jag är mindre stressad nu, men visst har jag lite för mycket på hjärnan. men jag kan inte göra mer än mitt bästa och hoppas att det är ok nästa gång. är glad iaf att det blev kollat fastän jag egentligen sökte för halsont.

Rita-S
2011-09-25 11:28
0

Mitt blodtryck är iaf helt normalt, där har jag inga problemer faktisk, peppar peppar. Hoppas det håller sig så!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
2011-09-25 16:59
0

# 4 Du ska kolla blodtrycket nån mer gång eller hur? För egentligen är 160/90 ett för högt tryck det med men det är ju klart bättre än gången innan.

Sen får vi inte glömma, vi som går med ständig värk att det också höjer vårt blodtryck.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
2011-09-25 18:20
0

#6  som det står i #0 så ska jag kolla om fyra veckor igen.

TjockaBerta
2011-09-26 10:52
0

Mitt blodtryck har tidigare alltid varit lågt, för lågt.

På senare år när jag har tagit det har läkaren sagt att det är "bra". Har ingen koll alls på vad jag har i blodtryck och går inte och kollar det regelbundet.

>>>Malum domesticum<<<

Malinsson
2011-09-26 20:20
0

Jag medicineras mot högt blodtryck.

[Lillfjanten]
2011-10-23 08:34
0

jaha, då ska jag kolla trycket imorgon bitti igen. och jag börjar redan bli nervös. vet inte varför, har alltid tyckt att det varit olustigt att ta trycket. för det första så gör det ont när det klämmer åt, för det andra är jag rädd för resultatet. jag hoppas att det är ok, jag känner mig iaf mindre stressad än första gången jag kollade. jag tar hellre 20 sprutor än kollar trycket! :)

Ladydragon
2011-10-23 11:23
0

själv har jag ständigt problem med för lågt blodtryck

tidigare så förstod jag det lite bättre då jag va lång och smal men nu är jag desto rundare men blodtrycket vill inte riktigt va med ändå

visst det är bättre med för lågt än för högt men det ställer till med lite problem ibland resa sig från sängen tar ungefär 5 minuter varje gång och har även haft lite problem med att jag har tuppat av då blodtrycket blev alldeles för lågt

mongu
2011-10-23 12:50
0

# 10 Om du redan nu börjar stressa upp dig för ditt blodtryck är det stor risk att det är för högt imorgon med. Stressen är en stor bov i att ge höga blodtryck. Hoppas du får vila ordentligt innan trycker tas imorgon.

Kan va så att du får göra en dygnsmätning för att se hur det är i en hemmamiljö.

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
2011-10-23 12:53
0

#12  så är det, men jag förklarade för sköterskan sist också hur jag fungerar och ska göra det imorgon med. jag kommer att åka till jobbet först en halvtimme innan besöket, så det blir ingen morgonvila.

[Lillfjanten]
2011-10-24 12:05
0

jahapp, idag var det 150/90 så det är ju lite bättre ändå. sköterskan sa att läkaren som ordinerade dessa kollar får höra av sig om svaren.

hellah
2011-10-26 11:38
0

Lillfjanten, jag känner igen det där med att det gör så ont. Jag brukar börja gråta, och läkaren tycker det är jobbigt, men det måste ju tas ibland. Hittills har jag också haft "bra".

[Lillfjanten]
2011-10-26 11:44
0

ja det är nära till tårarna, men självklart måste det göras ;)

Yrlan
2011-10-26 17:32
0

hej mitt ligger ständigt på 120/60 o har gjort så så länge jag har kollat det. Det är skönt att det inte krånglar men vet ju aldrig när det börjar. hälsn yrlan

[Lillfjanten]
2011-10-28 16:20
0

fick brev från vc idag, jag ska göra en 24-timmars mätning då mitt blodtryck är lätt förhöjt för att undvika onödig medicinering.

kajsa-kavat
2011-10-28 16:42
0

Jag har haft högt blodtryck i många år och medicinerar också för det. Men skulle det ha med fibron att göra ? Det har aldrig jag hört.

mongu
2011-10-28 17:39
0

# 18 Det var bra att du får göra den undersökningen då mäts ju ditt blodtryck under lugnare förhållanden än när man är på VC.

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
2011-10-28 18:10
0

#19 läste på fibromyalgi.se och där finns lågt blodtryck som generella symptom.. så högt blodtryck kanske inte hör till fibro då.

#20  ja det låter vettigt. men jag är ganska lugn nu ändå, vid den tiden jag hade som högst var jag stressad, och nu har allt lugnat ner sig och det känns bra. men hur fungerar en sån här dygns-apparat? det kan ju inte gärna vara ett band som dras åt om armen som man gör på vc..

lilli-l
2011-11-02 08:35
1

Smärta stressar ju kroppen, så det är ju inte konstigt att blodtrycket kan stiga vid långvarig smärta.

Carpe Diem….Fånga dagen

[Lillfjanten]
2011-11-02 08:48
0

ja, både det och sen ska väl erkännas att jag inte äter den mest nyttiga kosten, men jag försöker ändra på det! Flört

[Lillfjanten]
2011-12-13 17:07
0

har nu fått tid till en sjuksköterska för att få en dygnsmätning, men jag vill inte ha det. jag kommer att oroa mig väldigt mycket då, det räckte nu bara jag fick kallelsen, jag vet inte varför jag tycker att just detta är så otäckt :) så jag ska bara ta ett vanligt tryck, så får de bestämma sig för om jag ska medicineras eller inte.. de kan ju inte gärna tvinga mig att göra mätningen :)

mongu
2011-12-13 18:02
0

# 24 Nej det är rätt att ingen kan tvinga dig till att göra dygnsmätning men den mätningen är mer rättvisande än vad ett enda blodtryck är.

Så om det inte är klara indikationer om medicinering enbart med vanlig mätning så är dygnsmätning det som rekommenderas.

Det är inte alla som vården gör dygnsmätning på utan det är de där det finns frågetecken om behandling.

Tror du inte att du kommer att kunna slappna av när du är hemma med mätaren på dig?

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
2011-12-13 18:06
0

nej, det tror jag verkligen inte.. jag får spatt bara jag får en tid för blodtrycksmätning :) och att ha en apparat på mig ett dygn, det är skrämmande.. då kommer jag att tänka på hur jag beter mig hela tiden, och det blir inte normalt då. så det får bli som det blir :) dessutom så känns det extra jobbigt nu när jag har en jobbig pms-period och jag måste ha medicin mot det, det jag har nu (Provera) hjälper inte mycket längre.

[Lillfjanten]
2012-01-02 10:21
0

okej, idag ska jag iväg och kolla trycket igen. det blir en vanlig koll, dygnsmätningen skippar jag. det är flera timmar kvar och jag börjar redan bli nervös, fy vad jobbigt detta är! jag kan förstå om många inte förstår varför man kan bli sån, precis som att jag inte kan förstå saker som jag har lätt för, men andra tycker är hemskt.

sunkan
2012-01-02 18:37
0

jag har alltid haft lågt blodtryck. men nu när jag var och kollade  det hade det stigit till 155/90 jag medicinerar med venflaxin  den kan tydligen höja blodtrycket. är det någon annan som har varit med om liknande man  vet inte om man ska fortsätta med dom eller om det kan bli farligt.  Jag fick betablockerare för förebyggande av migrän. Då gick det ner till 120/70 ,  men jag fick så mycket biverkningar av dom så jag fick tyvärr sluta med dom.

Esteri
2012-01-02 19:58
0

sist jag mätte mitt tryck så var det på 100/60 och då var jag stressad! Läkaren frågade om jag lätt får yrsel… Näää vadå??? Att resa sig och sedan direkt nästan svimma för att blodet inte hinner med är jag van vid

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

mongu
2012-01-02 22:17
0

# 27 Det är synd att du inte gjorde dygnsmätningen då det är mycket säkrare sätt att se hur ditt blodtryck fungerar. Men jag vet att vi pratat om detta tidigareGlad

# 28 Visst kan vissa läkemedel höja blodtrycket men jag avråder bestämt ifrån att på egen hand sätta ut några mediciner. Det måste din behandlande läkare ta ställning till. Det kan gå att byta till andra läkemedel i vissa fall.

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
2012-01-02 22:45
0

#30 jag ska göra den mätningen sen iaf, men det är under små protester..det känns som ett mindre helvete just nu. Det är frivilligt ja, men man vet inte, jag kanske ångrar mig igen.

mongu
2012-01-03 00:04
0

Man ska inte göra nåt som inte känns OK för en själv.Glad

Ha en bra dag! Mongu.

[Billan]
2012-01-04 00:05
0

Man blir förvånad hur olika läkare säger om blodtrycket. Sist då jag mätte hos min husläkare var det 189/90 det var bra sa hon till mig. När jag var på lassarettet av en annan anledning sa dom där att det var på tok för högt. Jag har diabetes och då bör värdet ligga på 130/80 fick jag veta, med. dosen ändrades av den läkaren då, men har ändå inte landat på det låga värdet, ligger nu på 160/87 så det är på väg i allafall.

Samma husläkare säger till en bekant (manlig ) att hans blodtryck är alldeles för högt som ligger på 140/80, han är också diabetiker. Varför  sägs det så olika ?

Britt-Marie
2012-01-04 20:00
0

Hej!

Ser att ni är många som har för högt blodtryck. Likaså är det med mig. Jag har också sjukdomen Fibromyalgi.

Nu får jag gå på täta blodtryckskontroller. Har fått sätta till en medicin till och nu verkar det som om det gått ned. 135/80 sist. Jag har ätit medicin i flera år, men det har ändå varit för högt ibland då jag varit och kollat. Nu när jag fått lägga till en medicin så verkar det ju gått ned. Men vet inte om jag kan änta dessa två mediciner hur länge som helst, för en av dem är vätskedrivande med.

Det är jobbigt att behöva gå med ett allt för högt tryck. Och allt annat som följer denna sjukdom.

Mina skov kommer allt tätare. Blir helt liggande i flera dagar om jag gjort lite för mycket. Men vet att de finns de som har det ännu värre.

[Lillfjanten]
2012-01-04 20:02
0

#34 hejsvejs! känner du av ditt höga tryck? jag tycker inte att jag gör det, jo iofs, då jag hade som högst, då var jag faktiskt stressad, men nu är det lugnt tycker jag. men som sköterskan sa till mig, detta är det lättaste att fixa sa hon. kanske bara för att lugna mig, men ändå. vad hade du för tryck när du började medicinera?

Britt-Marie
2012-01-05 22:11
0

# 35

Jag har haft högt blodtryck i många år, så jag har ätit en sorts medicin länge. Kommer ej ihåg vad trycket låg på då. Men nu när jag fick tablett nr 2 så var det 160/110

Ibland kan jag känna av huvucvärk hur det dunkar i huvudet och att jag kan höra pulsslagen då jag lagt mig på kvällen.

Just nu känns det ganska ok, men nu har jag ju fått ned trycket. Få se nu den 19 vad det ligger på.

mongu
2012-01-05 22:25
0

# 36 Man kan kombinera flera olika blodtrycksmediciner. Det är många som har så.

Att ha så högt undertryck som 110 är ju inte bra så det är bra att du fått ändrad medicinering.

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
2012-01-12 11:28
0

hm.. idag fick jag se en dygnsmätare in action, och jag tänker absolut inte gå med en sån på mig.. pip och brum, sen drar den åt och mäter.. att gå med en sån apparat i ett dygn, då får jag spatt, så jag har meddelat vc att de får vidta de åtgärder som behövs utan denna mätning. jag har ont i armarna ändå, behöver inte ha detta flera gånger om dygnet också. *är en surkärring idag*Flört

[Lillfjanten]
2012-01-13 11:10
0

tänk vad trist det är när folk kallar mig för löjlig för att jag har mina åsikter om detta..

Sörelycke
2012-01-13 15:32
0

Jag kollar en gång om året, men det beror ju på att jag äter blodtrycksmedicin

Britt-Marie
2012-01-15 16:34
0

Har också haft en sån mätare på mig. Tyckte också det var jobbigt att gå med en sån på sig. Inte var det lätt att sova med den heller, när man vaknade av att den brummade igång en gång i kvarten.

[Lillfjanten]
2012-01-15 16:43
0

kan tänka mig det.. jag får väl proppa i mig lite smärtstillande och lugnande, så kanske jag känner mindre smärta när jag ska kolla trycket, för det gör sabla ont :(  man får ju bedövningssalva för att lindra smärta hos tandläkaren, varför kan de inte hitta på andra alternativ till detta? Flört det absolut värsta tycker jag iaf, det är när andra förringar detta, "jag får också ont", "så farligt är det väl inte" osv. alla känner ju inte likadant :)

[Lillfjanten]
2012-01-16 09:11
0

Har på mig denna eländiga mätare nu.. Fick byta till vänstrt arm men den är fruktansvärt obekväm, och än värre när den mäter. ska iaf försöka stå ut under dagen

[Lillfjanten]
2012-01-16 15:41
0

sådär, nu har jag gjort dygnsmätningen. på sju timmar.. det var det värsta jag varit med om, jag fick sår (!), rodnader och djupa märken i armen av manchetten. väldigt plågsamt.. men något är väl bättre än inget, jag försökte men det gick inte längre än såhär.

Britt-Marie
2012-01-23 20:55
0

Oj, men så skall du ju inte behöva uppleva det. Måste suttit för hårt. Obehagligt kan det vara, men det får ju inte göra så ont som det gjort på dig. Prata med dem som satt på dig machetten.

[Lillfjanten]
2012-01-23 20:59
2

#45  ja jag vet inte, en kollega gjorde samma mätning veckan före, och denne fick också blåmärken.. men vc har inte hört av sig, så det kan ju inte ha varit några panikvärden iaf :) jag är väldigt ömtålig i övriga fall med, får lätt röda märken, blåmärken och petar någon på mig (eller katten knallar över låret) så gör det väldigt ont.. så att ta ett vanligt blodtryck, det smärtar så jag tappar andan. nu är det en vecka sedan jag lämnade in apparaten, och ingen har ringt, så jag tar det lugnt :) försöker nu även att gå ner lite i vikt, 10 kg skulle inte skada, samt att jag börjat använda min gamla motionscykel 10 min om dagen. det är den motion jag precis orkar med idag. imorgon börjar min gruppträning, och den ser jag fram emot! oj, nu blev det mycket skrivet.. (går så mycket bättre att skriva på nya datorn, så det går undan Flört)

Britt-Marie
2012-06-04 06:49
0

Enda gångerna som det gjort ont att ta blodtrycket på mig är efter jag bröt min hö arm. Men nu känns det även bättre, nu när den armen blivit bättre med. Det blir 2 år sedan jag bröt armen i Okt i år. Helt bra kommer den aldig bli, då brottet satt väldigt högt, nästan uppe vid axeln.

[Fröken P]
2012-06-04 07:54
0

(jag som är ts)

har inte kollat blodtrycket igen ännu, ska ta det vid tillfälle, har faktiskt helt glömt bort detta. eller förresten, jag äter ju järn för närvarande, ska göra det två månader till, sen ska jag kolla upp värdet hade jag tänkt (inget de sagt att jag måste göra), så jag ska kolla blodtrycket samtidigt. har iaf lagt om kosten så jag äter inte alls likadant som i höstas, och har inte heller samma fysiska stress. mental stress kan det ju bli i och med allt med fk, jobb och annat. men jag ska kolla detta igen. ska genast göra en notering i almanackan.

Tessen
2012-06-04 08:14
0

Jag har tvärt om för lågt blodtryck och minsta snabba rörelse kan resultera i att jag svimmar. Tror jag hade 110/60(eller något lägre) sist jag kollade. Vilket inte blir bättre av att jag har järnbrist i blodet och depåerna är i stort sett helt tömda, jag slarvar med att ta tabletterna, har nog inte tagit på över en månad nu och skulle kollat mina blodvärden igen för nån månad sen.

/T

mongu
2012-06-04 09:58
0

# 49 För mycket och för lite skämmer allt säger ordspråket och det stämmer in på blodtrycket med. Trots allt bättre med för lågt än för högt. Fast man får tänka sig för och inte resa sig för hastigt osv.

En fundering, längtar du efter kaffe på morgonen? Konstig fråga kanske men jag fick den av min läkare nu sist jag kollade blodtrycket. Jag har 122/76 och hon konstaterade att du blir väl yr om du reser dig för fort. Vilket jag blir. Sen kom frågan om kaffet.

Det var tydligen vanligt att man längtade efter kaffe på morgonen om man har lågt blodtryck. Det stämmer in på mig.

Försök för din egen skull att va noga med dina järntabletter. Det är klart bättre att kunna ta dom som tablett istället för att behöva få sprutor.

Ha en bra dag! Mongu.

Tessen
2012-06-04 10:17
0

#50 Nej jag har svårt att få i mig något alls på morgonen utan det blir bara knappt ett halvt glas fil eller yoghurt för att få ner medicinerna, det är just där problemet med järntabletterna kommer in. Man ska inte få i sig en massa kalcium på 1 - 2 timmar före/efter man tagit järntabletten och jag ska ta dom morgon och kväll.

Kaffe dricker jag öht inte. Dock kan jag bli väldigt sugen på svart te med massa honung i.

/T

TjockaBerta
2012-06-04 10:25
0

Vad lustigt. Det har jag aldrig hört. Fast på mig stämmer det. Det första jag gör är att dricka tre koppar kaffe sen kan jag börja dagen. Jag har alltid haft väldigt lågt blodtryck men jag tror att det börjar närma sig normaltrycket nu.

Nu har jag googlat och det stämmer att kaffe är blodtryckshöjande. Det står om starkt kaffe och det stämmer in på mig. Vanligt kaffe som man får på kaféer osv är bara blask. Jag har slutat dricka det helt och hållet för det är inte gott. Hemma är det bara det mörkrostade som duger.

>>>Malum domesticum<<<

[Fröken P]
2012-07-04 08:26
0

jaha, så var det dags igen med trycket.. hade 150/90 i måndags, och nu väntar jag på att vc ska ringa, då jag ska dit och kolla det, order från kirurgen. har varit lite stressad på sistone och det kan ju vara boven, men det visar sig. att det ska göra så himla ont och kolla trycket, jag vänjer mig aldrig! Obestämd

[Fröken P]
2012-07-04 08:49
0

på min nya vc har de tydligen ett självmätningsrum, så jag kan åka dit och kolla mitt tryck när som helst, och det kostar inget heller! Det innebär mindre stress för mig, för jag kan jaga upp mig när jag sitter i väntrummet annars, för jag vet ju vilken smärta jag får.. så det här var verkligen positivt! ska åka dit nästa vecka eftersom jag testade trycket i måndags.

[Fröken P]
2012-07-11 18:44
0

kollade trycket idag igen, 140/90.. ska kolla igen om några veckor tänkte jag, men idag togs det på höger arm, och det gjorde inte alls så ont konstigt nog! Första gången..