Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 13731 ggr
IaMiaMaria
2012-06-26 10:06
8

Sömntabletter?

Jag har det besvärligt med sömnen, somnar sent, vaknar flera gånger under natten samt vaknar tidigt på morgonen och kan inte somna om. Tänkte höra om det är någon här som tar sömntabletter och om de fungerar för dig?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Fröken P]
2012-06-26 10:15
0

jag använder zolpidem, men det är en insomningstablett. har använt dem i ett år nu, och de fungerar inte lika bra längre. har propavan hemma, men har inte tordas prova dem ännu, pga biverkningar som kan medfölja som myrkrypningar i benen mm. jag har problem med det ändå från och till, och jag vill inte ha mer av det Flört

ska ta mig i kragen och prova dem sen på semestern, ska börja med en halv. när zolpidem fungerade som bäst så sov jag 4-5 timmar i sträck.

IaMiaMaria
2012-06-26 10:48
0

Jag har kontakat HC och hoppas på att kunna få något, behöver ju mer en sömntablett än en insomningstablett då det sällan är det största problemet utan mer att jag inte får sova så särskilt länge innan jag börjar vakna stup i kvarten.

//Maria

mongu
2012-06-26 13:29
0

Jag har Imovane som också är en insomningstablett. För tillfället behöver jag den inte då insomnandet inte är problemet just nu. Men det kommer och går.

Sen har jag Propavan som hjälper mig jättemycket. Har inga problem med myrkrypningar eller som en del tycker att dom känner sig dävna dan efter. Men jag tror det kan bero på hur sent man tar tabletten.

Själv tar jag den några timmar innan jag går och lägger mig och då hjälper den mig bra.

Använder också Tryptizol för att komma till ro för att somna och den hjälper bra den med.

Så det stämmer att det ju är en sömntablett du behöver i nuläget. Hoppas du får bra hjälp av dom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

IaMiaMaria
2012-06-26 14:06
0

Nu har jag fått pratat med en doktor iaf, och det blev bestämt att jag skulle börja med att börja ta mina tryptizol igen som blev utsatta. Skulle det inte hjälpa fick jag ringa igen. Men känns som en bra början då tryptizol även hjälper mot värken så jag kanske kan dra ner på citodon Glad

//Maria

mayolica
2012-06-27 17:16
1

Har haft stilnoct i många år men dom fungerar inte i längden. Sen jag fick ritalin sover jag bra av dom och behöver sällan ta stilnoct längre.

~ mayolica ~

[Fröken P]
2012-06-28 20:39
0

har tagit en halv propavan nu, jag måste testa nu, för jag har sovit så dåligt på sistone.. börjar lite försiktigt Flört

IaMiaMaria
2012-06-28 23:00
0

Ja min första natt efter att ha återinsatt tryptizolen resulterade i 12 timmars sömn, och det var välbehövligt!! Hoppas på en lika god natt i natt så att det inte bara var något tilfälligt. Ja 12 timmar lär jag kanske inte sova men 8 vore toppen Glad. Varit skapligt pigg idag också och inte behövt sova på dagen.

//Maria

[Fröken P]
2012-06-29 01:59
0

Den halva tablett jag tog hade ingen som helst verkan, då nu sitter man här i soffan igen efter noll sömn.. Jag tar mina zolpidem imorgon kväll igen ;)

IaMiaMaria
2012-06-29 09:59
2

Ja min natt var som vanligt också igen, sov mellan 2 och 6, suck =(

//Maria

oskartoller
2012-06-29 20:29
0

Jag har provat propavan maxdos, det som hände var myrkrypningar som sjutton och väldigt borta i huvudet dagen efter. Sömnen var lika dålig.

#9 Tänk på att dom har slutat att tillverka tryptizol och slutas sälja i september, så be läkaren skriva ut något liknande.

[Fröken P]
2012-06-29 20:40
0

jag tycker nog att en halv tablett propavan skulle ha gjort någon verkan, men inte alls, jag har inte sovit så lite på flera månader som i natt Obestämd nä, jag kör på med mina zolpidem, då får jag åtminstone en bra sömn 3-4 timmar.

IaMiaMaria
2012-06-29 20:48
0

#10 jo då jag vet det, får säga till om det nästa gång jag behöver nya att de får väl skriva ut Saroten då, just nu har jag några uttag av tryptizol kvar på apoteket.

Jag får prova med dem någon vecka annars får jag ringa doktorn igen och be om något annat.

//Maria

mongu
2012-06-29 21:23
1

# 11 Det är inte alls säkert att en halv Propavan räcker till för att du ska sova. Vad har din läkare skrivit för ordination?

Testa en tablett Propavan så får du se om det hjälper dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Fröken P]
2012-06-29 21:38
0

#13 1-2 tabletter. Det är ju insomningen jag har det största problemet med, så om jag får sova 3-4 timmar så är jag nöjd, iaf så länge jag är sjukskriven, om jag jobbar behöver jag mer sammanhängande sömn. Atarax kanske kan vara bra? Eller dunderdos sobril ;) jag ska prova en hel propavan någon annan dag innan jag ger upp.

oskartoller
2012-06-29 21:45
0

Atarax har jag för min panikångest. Jag sover lika lite (1-3h totalt/natt)men jag känner mig inte lika stressad av dom.

Vet några som dom passar perfekt för sömnen och dom sover hela nätterna.

mongu
2012-06-29 21:47
0

Sobril är en sämre lösning då det är beroendeframkallande på ett helt annat sätt än vad Propavan är.

Atarax kan hjälpa på samma sätt som Tryptizol gör.

Ha en bra dag! Mongu.

[Fröken P]
2012-06-30 03:44
0

Jag har fått sobril till natten , men det hjälpte bara för insomning. Tramadol är också beroende framkallande, men det hjälper min värk bäst nu. Tyvärr så använde jag citodon hela gårdagen, för att variera mig, så nu har jag hiskeligt ont i bak, höfter och det strålar ned i benen, så jag har svårt att sova med zolpidem också, jag går upp en gång i timmen. Så idag blir det tramadol igen och hoppas att jag får sova nästa natt istället. Tryptizol hjälper mig inte alls, men jag ska ta upp detta med atarax.

crikarlshamn
2012-07-01 23:16
0

Ond cirkel… Provade en hel del men màdde sämre och sämre utav sömntabletterna.

Tramadol - mànga, inklusive jag själv, piggnar till i stället fär att domna av utav dem och jag lärde mig att ta sista dosen senast 14:00 för att kunna sova.

Stilnoct - de kan ge konstiga beteenden.  Till slut googlade jag stilnox strange behaviour och fick svaret att inte bara jag betett mig konstigt om man inte 1. tar en tablett och sluter ögonen direkt 2. inte en droppe alkohol! 3 inte blanda med tramadol. (SE NEDAN)

Jag lärde mig att slappna av och säga till mig själv att "jag sover inte men jag vilar ut", inte alltid sà lätt när man arbetar men det gick nàgorlunda.

Yoga, meditation,kostomläggning (antiinflammatorisk), 5 vitamin B sprutor 2gg per àr, eteriska oljor, kosttillägg som gurkmeja, omega 3, inget vetemjöl och ingen mjölk och det blir bara bättre. Jag har tur att reagera bra pà detta och vägen har varit làng men idag sover jag nästan normalt och nästan helt fri fràn alla opiater/ritalin etc…

Men jag vet hur förbenat ont det gör och hur jobbigt, tröttsamt och deprimerande det är…

https://www.google.com/webhp?hl=en&complete=0#hl=en&complete=0&site=webhp&q=stilnox+strange+behaviour&oq=stilnox+strange+behaviour&gs_l=serp.3…864245.875684.0.876119.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0…0.0.y60zYDAVL8A&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=f711ac49d70bc726&biw=1441&bih=679 Stilnox is widely known to cause strange behaviour, hallucinations, delusions and impaired judgment and reasoning

[Fröken P]
2012-07-04 07:25
0

Jag provade 1 st 25mg Atarax till natten istället för zolpidem, fy vilken hemsk och sömnlös natt jag haft! (Jag har Atarax utskrivna just för sömnen)

[Fröken P]
2012-07-05 03:49
0

Igår tog jag citodon till kvällen sen zolpidem, jag fick sova i fem timmar! Tror att det är tramadolen som stör sömnen. Jag sover sämre sen jag började med dem, men jag är så gott som smärtfri när jag tar dem. Får försöka hitta en balans..

Rita-S
2012-07-05 09:25
0

tar du tramadolen på kvällen? Skulle det ev gå att ta dom tidigare på dagen ?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

crikarlshamn
2012-07-05 09:30
0

Se mitt sista inlägg innan detta

"Tramadol - mànga, inklusive jag själv, piggnar till i stället fär att domna av utav dem och jag lärde mig att ta sista dosen senast 14:00 för att kunna sova."

[Fröken P]
2012-07-05 09:37
0

#21  jag tar tramadol + alvedon på morgonen vid 7-8 och sedan vid 14-15 tiden. när jag sen behöver smärtlindring på kvällen, vid 21-22 så sover jag dåligt om jag tar tramadol har jag kommit underfund med, jag blir inte trött av dem, tvärtom. jag känner mig pigg av dem, och det är jättebra på dagarna, men inte till natten. Flört

[Fröken P]
2012-07-05 09:40
0

#22 precis så är det för mig med. jättebra smärtlindring, men jag vill ju kunna sova med Glad för mig har tramadolen faktiskt hjälpt mycket på dagtid, jag orkar mer, har inte alls lika ont och det känns både konstigt och helt underbart! men jag får inte den speedade känslan som jag hade i början när jag testade tramadolen, då kände jag mig rastlös och var tvungen att pyssla med något hela tiden. nu har jag börjat vänja mig och det känns skönt att kunna "vara som folk".

nu vet jag inte om jag är ot, då tråden handlar om sömntabletter..

Rita-S
2012-07-05 09:40
0

#23 onäkligen inte riktig den effekten man behöver på kvällen :) Det kanske blir bra om du tar den på dagen då, och något annat på kvällen? just som du nu har testat?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Fröken P]
2012-07-05 09:50
0

#25  jag fortsätter med detta ett tag nu, och ser om sömnen blir bättre tills jag träffar läkare igen i slutet av månaden/i början av nästa månad.

alltså tramadol + alvedon på dagen, sen på kvällen citodon, samt zolpidem när jag lägger mig. orkar inte experimentera mer nu, jag får prata med läkaren sen om detta. mitt blodtryck börjar gå uppåt igen, och det är ju inte uteslutet att det beror på väldigt dålig sömn, så jag måste försöka få bra sömn åtminstone 5 timmar, då känner jag mig utsövd sen faktiskt.

crikarlshamn
2012-07-05 10:04
0

Fröken P, toppen!

Precis sà var min utveckling ocksà. Jag tog dà en "time-out" och njöt av att vara "normal" igen.  Det var helt underbart.

Gällande sömnen, làg jag i sängen och sa till mig själv att "jag vilar i alla fall".

Efter detta hade jag orken att lägga om min kost, börja med B vit sprutor, eteriska oljor samt promenader och yoga.

Làngsamt, mycket làngsamt har jag blivit 99.9% frin fràn alla smärtstillande, inklusive tramadolen.

En liten klick jag hade var när jag blev bjuden till Monaco och les Thermes Spa där jag blev scrubbad med havssalt samt leromslag fràn dödahavet - hög magnesium halt.  Helt plötsligt hade jag inga - INGA smärtor utan medicinering i hela tre dagar efter!

Det var detta och en positiv rektion varje gàng jag ätit sushi (ingefära och omega3) som fick mig att förstà att det för mig gällde att behandla min fibro som en inflammation.

Det har tagit ett par àr, sà var snäll mot dig själv och ha tàlamod.

[Fröken P]
2012-07-05 10:10
0

ja tålamod har jag gott om, för det mesta iaf! Flört skönt att du hittat det som passar dig.

crikarlshamn
2012-07-05 10:25
0

Tillägg:  Jag hade möjlighet att göra om testen med leromslag och skrubb ett par gànger till och fick samma resultat varje gàng men det är i praktiken och budget(!) inte möjligt till vardags Glad

Om nyfikna:

Sea-peel och Body Wrap (algwrappen var inte lika effektiv)

http://www.thermesmarinsmontecarlo.com/-Marine-treatments-.html

lilli-l
2012-07-05 11:02
0

Jag hade zopiklon till natten förut men fick så oroligt i kroppen och det tog lång tid innan jag somnade på den. Men efter en jättedipp med psyket så lades jag in på psyk och där bytte dom till zolpidem..vilken skillnad Skrattande Jag sover..sover! Är inte ens upp på toaletten på natten som jag var innan..5-6 ggr minst och så detta snurrande, smärtande!

Men det jag känner lite ångest över är att jag skulle inte vilja äta dom jämt, men är ju samtidigt livrädd för abstinensen om jag inte tar dom och så att jag inte kan sova sen!

Dom bytte även cipralexen mot Cymbalta, men det gick inte! Den har jag fått trappa ner och nu efter att jag varit utan den 1 vecka, med en hiskelig yrsel och blixtar i huvudet, så är jag även rädd att vara utan zolpidemet!

Ja, och så ska jag nu även börja med epilepsimedicin för smärtan, gabapentin. Jag är såå innerligt trött på mediciner, att vara beroende av dom och ha denna smärta, ångest, adhd och inte orka göra som du, #27 crikarlshamn, orka börja ändra och prova med "renare" saker för kroppen! Jag fasar för att börja nu med gabapentin..blir så rädd för alla mediciner och all biverkan i kroppen..suck..

Tycker det är toppen att du kommit så långt Glad Skulle gärna vilja vara där själv!!

Jag är just för tillfället evigt tacksam för zopidemet just nu iallafall!

Atarax får jag myrkrypningar av.

Tryptizol får jag myrkrypningar av.

varför ska man vara så in i bombens medicinkänslig för? Varför kan man inte vara frisk..kanske man skulle fråga istället Förvånad

Sorry..om jag hamna lite OT Obestämd

Carpe Diem….Fånga dagen

crikarlshamn
2012-07-05 11:52
1

lilli-l, var snäll mot dig själv, det tog mig evigheter… tàlamod, det händer inte pà en dag.

Stressa inte, försöker bara säga att hopp finns, men alla i sin takt.

För àngesten kan du (läs "gör!") Glad andningsövningar - pranayama

Räcker med denna övning:
http://www.mellanrummet.org/sida8.html
Magandning

Sätt dig bekvämt, med en rak hållning, så att luften kan passera obehindrat ner i magen.

Lägg händerna på magen, andas en liten stund utan att påverka din andning, observera den bara.

Så andas du in (genom näsan) lugnt och djupt, fyller hela magen med luft, håll andan några sekunder …

och andas sedan ut (pressa ut luften genom att dra in magen med magmusklerna)

Du vet att du gör rätt när magen buktar ut när du andas in och sjunker ihop när du andas ut.

Text innom parantes är mina tillägg.

Träna med 5 och arbeta upp till 15 andningar, djupa och làngsamma.

Metoden är medicinskt bevisad att hjälpa mot àngest.

Namasté
(fritt översatt: önskar dig hälsa)

Allicas
2012-07-07 19:45
0

Jag gillar verkligen Mianserinn, en gammal beprövad tablett o du sover som en stock.
Inga drogklassade ämnen i o är rätt harmlös.
Enda bieffekten är att du kan få cravings o sötsug av den.
Men det är det värt Flört

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

lilli-l
2012-07-07 20:02
0

Mianserin har jag aldrig hört talas om, men slog upp det i Fass och såg att det är en antidepressiv medicin.

Carpe Diem….Fånga dagen

[Fröken P]
2012-07-07 21:33
0

#32 Vad är cravings?

lilli-l
2012-07-07 21:40
0

cravings = begär, sug Glad

Carpe Diem….Fånga dagen

[Fröken P]
2012-07-07 21:46
0

cravings o sötsug är alltså samma sak ;) (förstår inte varför man använder engelska uttryck, men jag hänger väl inte med ^^)

crikarlshamn
2012-07-08 02:30
0

Nej, craving är inte sötsug men kan vara sötsug.

Man kan ha en craving/ett behov att klia sig, hoppa, gràta etc.