Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3209 ggr
[Fröken P]
0

Nystart hos sjukgymnast

nästa vecka ska jag till en ny sjukgymnast och det ska bli intressant att se vad denne har att förtälja angående smärtlindring och träning. denna gång har jag mina diagnoser med mig, vilket jag inte haft tidigare, så jag förväntar mig att de tas på allvar och att jag inte bara får ett träningsprogram på gymmet, för det klarar jag bara inte av.

bk tänker jag aldrig mer genomgå, det är solklart Flört, jag skulle önska värmebehandling och mjukgympa, de kanske har någon sådan grupp, typ ryggträning? nåja, det ska bli väldigt intressant att se hur just fibro och överrörlighet "tas emot", då ingen annan sjukgymnast har varit speciellt intresserad av att höra detta då jag misstänkte detta innan diagnos.

har era sjukgymnaster lyssnat på er, och tagit er på allvar med er värk och kanske misstankar om ev. diagnoser?

mongu
0

Jag har en toppenbra sjukgymnast. Är mycket glad att jag fått henne. Det var min läkare som tipsade mig för ett antal år sen och hon är så lyhörd och läser verkligen av hur man mår.

Ser även om man inte säger nåt.

Fått hjälp med behandlingar, bad, akupunktur, träning och basal kroppskännedom.

Hoppas du får bra hjälp nu och framför allt att du känner dig både sedd och hörd av sjukgymnasten det är jätteviktigt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Fröken P]
0

tänk att en del kan hamna så rätt och få en bra sg.. jag har gått igenom fyra stycken på min gamla vc, och jag har inte fått någon bra smärtlindring. jag gick ju i bk-grupp några gånger, men min magen var helt i olag då så jag kunde inte närvara, men det var skönt med mjuka övningar.

så mera mjuka övningar (utan en massa prat Flört) vore bra, och varför inte någon värmebehandling och/eller tens. ja tack, jag hoppas också på bra bemötande, jag har blivit väldigt positivt bemött hittills på den nya vc:n så jag ser fram emot besöket!

tror att det kan vara bra med ett byte av vc, då jag gått på den gamla sedan många år när mina besvär började, och då var det ju väldigt skeptiskt till att jag hade ont, och jag kände mig inte trodd från början, så jag ser detta som en nystart.

[Fröken P]
0

just det, jag måste komma ihåg och nämna detta med att jag har lite svårt att lyfta på fötterna.. har haft det problemet länge, att jag lätt snubblar på typ sladdar eller annat som ligger i vägen för mig, det är jobbigt att kliva över saker, även om det så bara är en dammsugarslang Cool

mongu
0

Det skadar nog inte med ett byte ibland, särskilt om man känner att man inte blir riktigt hörd eller sedd.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Fröken P]
0

jag har en bra känsla av det här, men jag har ju haft fel förr Flört

IaMiaMaria
0

Jag ska till en ny sjukgymnast på tisdag, så det ska bli spännande. Jag har ju ingen diagnos ännu, men hoppas på att få hjälp utav honom.

Lycka till hos din!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Fröken P]
0

Lycka till du med! ;)

IaMiaMaria
0

Tack Glad

//Maria

Jessica Holländare
0

Jag fick väldigt bra bemötande när jag var hos min sjukgymnast i höstas. Fick ackupunktur, gick smärtskola och blev erbjuden kroppskännedomskursen. Men liiite svårt med tiderna då jag jobbar natt och måste sova på dagen.. Kan säga att jag inte blev särskilt hjälpt av behandlingen, men bemötandet och kunskapen hon hade var toppen.

Lycka till båda två!!

[Fröken P]
0

var det sjukgymnasten som hade smärtskola, eller blev du remitterad till en? det låter intressant, kroppskännedomen blev lite för mycket för mig, halva tiden gick till att sitta i en ring och prata före och efter passet. det var lite jobbigt. det kändes som att man skulle säga vissa saker, så jag sa vad jag förväntades säga, men egentligen så ville jag bara träna inte lyssna på mitt inre och "smaka av" som det upprepades 50 ggr Glad jag hånar det absolut inte, men det passade bara inte mig, hoppas ingen missförstår mig nu.

mongu
0

Tänk så olika dessa grupper i basal kroppskännedom är. Den jag var med i var det inte nåt med att sitta prata före och efter.

Beror säkert på sjukgymnasten som leder gruppen.

Ha en bra dag! Mongu.

[Fröken P]
0

vi fick sitta och prata om hur det varit sen sist, vad vi ville ha ut av denna omgång och efter träningen, då skulle vi berätta hur det varit och helst att vi blivit hjälpta av det också. jag ogillar verkligen sättet att sitta i en ring och prata en och en, det ger mig en terapikänsla. inget fel i det, men det var inte det jag ville ha. jag kände mig som ett ufo där, visste inte vad jag skulle säga och när jag sade nåt, då var det liksom fel, men jag lärde mig snabbt vad de ville höra Flört

det allra värsta med att sitta sådär är om någon har någon doft på sig som jag inte tål, som tvättmedel, då blir jag hes och harklig, men jag vill ju inte säga något..

Jessica Holländare
0

#10 - Ja det var min sjukgymnast och en arbetsterapeut som höll i smärtskolan. Det var bra, men jag hade redan hört allt innan.. Fast upprepning skadar ju aldrig.. Dom pratade om vad smärtan gjorde med kroppen, olika typer av smärta, stress och avslappning.

[Fröken P]
0

har varit hos sj nu, och fått lite hemmaövningar. däremot blev det inget klämmande på mig som tur var Glad vad gäller arbetsterapeut så skulle jag ringa min kommun, de jobbar där tydligen.

mongu
0

Bra att du fått tips på övningar och att det inte blev nåt klämmande.

Där ser man det är olika vart man ska vända sig. Här är det via landstinget man når arbetsterapeut om man inte tillhör hemsjukvård för då är det kommunen.

Ha en bra dag! Mongu.

IaMiaMaria
0

Var till en sjukgymnast i tisdags och han klämde och böjde och bände på hela mig för att försöka komma fram till vad det är för fel och varför jag har så ont. Han tyckte att det var konstigt att jag ömmar över ALLA leder speciellt alla i ryggen. SÅ han skrev en del och så skulle han återkomma till mig om hur vi skulle gå vidare. På han lät det som att han trodde att kunde vara något inflamatorisk trotts ett normalt crp. Eller central smärtförstärkning. Så nu är det bara till att vänta tills han hör av sig, blir väl nästa vecka då för jag har inte hör något ännu.

//Maria

[Fröken P]
0

#16  låter som om du borde träffa en läkare om du inte redan gjort det. Jag är trycköm överallt känns det som, speciellt ben, axlar och rygg. har fibro och överrörlighetssyndrom.

IaMiaMaria
0

#17 Åh det har jag gjort, flera gånger! Har både prata om det med min neurolog x antal gånger samt tre olika läkare på HC. De enda de säger är att jag ska röra på mig mera och det gör jag och ondrae gör det. Så så mycket hjälp har jag fått av läkare så därför gick jag till SG.

//Maria

[Fröken P]
0

Ändå har du inte fått någon diagnos? Så sa alla läkare till mig i början, det är bara att träna.. jo men tjena ;) Är faktiskt glad över att jag har fått diagnoser, då jag har fått kämpa i många år med att försöka förklara mitt mående.

IaMiaMaria
0

Nä tyvärr, ingen diganos. Så jag får väl kämpa vidare helt enkelt. Men sjukgymnasten lyssnade iaf, och förhoppningsvis så kanske han kan ta kontakt med HC så jag får mera hjälp där.

//Maria